gammelflaxen

Alla inlägg under oktober 2010

Av gammelflaxen - 29 oktober 2010 17:23

I dag blev det lite em träning på klubben. De var jag, Marie, Maud, Susanne med hundar som träffades ett tag. Susanne tog lite bilder på oss alla när vi tränade. Hon är så duktig med kameran.

 

Fritt följ tränade vi

  

 

Speciellt vänster svängar och vänster vändningar koncentrerade vi oss på. De kan vara svårt att själv se hur hon rör bakbenen, så Marie tittade lite och talade om när hon gick ordentligt med bakdelen också. Hope var riktigt duktig idag även om vi behöver mer träning.

 

Hoppet tränade vi också och hon behöver fortfarande komma längre ut, innan sitt och tillbaka hopp................men vi är på god väg. Hon brukar klara hoppet fast hon sitter för nära, men skulle vi komma längre i tävlandet och hoppet bli högre så då behöver hon vara längre ut för att inte ta i.

 

Platsliggning gjorde vi också i ca 7 min, alla låg  så bra. Maud gömde sig, Marie gick in i stugan och satte på kaffe, jag gick långt i från och Susanne stod lite närmare.

 

Platsliggning

  

 

Vi tränade även fjärren, skiftet ligg, stå med låsta bakben och lite mer av allt möjligt.

 

Lennart kom och fikade med oss och sedan gick vi ut bakom klubbstugan och körde lite längre budföring. De blev 3 skick från oss båda på ca 200m/gång............så hon sprang sammanlagt dryga 1 km. Jättekul tyckte hon, go voven.

 

Lennart hade kollat GPS´n och sist vi tränade blev det nästa 1,5 km hon sprang (enkel sträcka) och de snabbaste hon sprang var 33 km/h........... vi har inte tränat så långa sträckor att hon lärt sig hushålla med sina krafter än................mycket träning som ska göras. De tar tid, men är roligt.

 

Tack Susanne för bilderna och ni alla för en bra träningsdag.

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 26 oktober 2010 16:02

I dag har de varit en träningsdag, både lydnad och rapport. Åkte iväg till tandläkaren först och sedan till klubben för att träffa Maud och Marie med vovar. De hade redan gjort uppletande när jag kom dit, så då tog jag med mig Hope och så gick  vi alla till uppletande rutan.

 

Vi tränade på ett litet annat sätt i dag och de gick bra. Var nöjd med Hope.

 

Innan lydnadsträningen så gick vi in och fikade. Vi bestämde att vi skulle träna en i taget, så vi kan hjälpa varandra lite mer. Hope blev 2.a hunden att träna och vi tog lite linförighet med lite olika variation och så tog vi framförgåendet som har börjat krångla helt plötsligt. Vi avslutade ialla fall med att lyckas.

 

Ska också ändra lite på belöningssättet nästa gång vi tränar. Provade "Maries sätt" och de verkar fungera bra på Hope.

 

Så dök Lennart upp, lite senare än tänkt pga av en akut sak på jobbet. Vi tänkte ställa in rapportträningen så vi inte skulle behöva stressa igenom träningen, men de gick bra att åka vidare till skogen då de inte längre var så bråttom..............L är så snäll, försöker alltid ordna allt till de bästa för alla. Vilken tur att han vill vara min mottagare!!!

 

Självklar blev de lite mer fika i skogen medan regnet drog förbi. Vi bestämde oss också för att sätta GPS på Hope idag, för första gången. Vi ville också köra "lägre" sträckorna åtminstone en gång innan tävlingen.

 

Så vi gjorde ordningen en A station, satte på Hope tjänstetecken, rapporthalsband och GPS. Lennart och Hope gick iväg 1100 m. De tog ca 15 min undertiden de gick kunde jag följa dem på kartan i GPSen.

 

När de väl var framme tog jag 15 min till som väntetid. När L sedan sände Hope såg jag på GPSen hur meter antalet minskad till hon helt plötsligt stannade........och vände. NEJ var första tanken hon fixar inte väntetiderna mm.......men så kollade jag kartan och såg att hon inte ville hoppa över bäcken.

 

Tog kontakt med L över radion och vi bestämde att han skulle gå fram och sända henne från andra sidan bäcken. Han sände henne igen och hon kom snabbt in mot mig........skönt.

 

Hos mig väntade hon åter ca 15 min innan jag sände henne till L igen. Inga problem att springa från mig.

 

De var så skönt att hon hade GPSen på idag, för då såg vi varför hon vände. De berodde inte på att hon trode hon var på promenad när hon gått lite längre och inte på att hon fick vänta sammanlagt 30 min innan hon sändes till mig, utan på att hon inte ville hoppa över bäcken.

 

De känns bra att veta vad som gjorde att hon vände, utan GPSen hade jag trott att de var väntetiderna eller sträckan i sig.

 

Nu får vi ta och köra lite korta budföringar ( ca 100m) över bäcken och kanske även träna så över andra områden som kan vara svåra.

 

Allt som allt är jag nöjd med dagens träning och jag är så GLAD över mina goa härliga vänner.

 

Nu ska jag ta göra mig i ordning för att åka till jobbet, men först ska mina 4 benta älsklingar få lite mat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 24 oktober 2010 16:26

Idag har vi varit på rapportkursen igen. De var 2.a gången. Vi var 6 hundar sammanlagt, 2 aussies, 1 bc, 1 malle, 1 schäfer och 1 golden.

 

Sträckorna idag var inte så långa utan de blev en lite svårare bana och lite längre väntetider. Vädret var ok, rätt kallt men ingen snö och inget regn som tur var.

 

Hope sändes 5 ggr och alla gångerna gick kanon. Hon var så het att hon hade svårt att vara tyst. Sista skicket från mig var väl ok när de gäller ljudet. På stationenerna hade hon ockå en del problem att vara tyst. Stundtals låg hon och sa ingenting..................men oftast var de lite pipande och gnällande.

 

Även framförningen störs av gnäll.............men de var bättre än förra kursgången. Hon skrek inte rakt ut i dag ialla fall   !!!!!

 

2.a skicket gick hon först ut och den sträckan började på rätt hårt underlag (smågrus) och bland små tallar, för att sedan göra ern sväng och gå ner för en backe in i ett grustag och sedan upp bland sandhögarna flera 100 tals m. Helt öppet.

 

Hope hade inga problem att hitta till C, hon låg ca 10 m utanför spåret pga vinden (de på c stod så att de såg hundarna långt innan de var framme). Flera hundar hittade inte till C utan förarna fick vissla eller ropa.

 

Innan de skulle skickas från C så tyckte Tomas och Eva att de var så svårt att A stationens förare skulle gå till C och visa sig innan hundarna sändes. Alla gjorde så................fast inte jag. De går ju inte så bra för mig att gå så där långt och obanat pga höften. Jag passade på att ta en kopp kaffe och en god bulle vi köpt på vägen dit.

 

Hope sändes som nr 4 från C. Alla där trodde hon skulle vända, hon sprang ut som vanligt i 190, men hittade inte spåret så då ringade hon i samma höga fart och när hon då vände upp mot Lennart trodde de hon skulle gå tillbaka till honom, men hon hittade sitt gamla spår och kom som en kanon till mig. Tomas sa på radion att hon hade "samma fart som två bc".

 

Jag är jätte nöjd med dagens träning, de känns som de finns "hopp" för oss igen  . Efter träningen som samlades vi med våra ryggsäckar fikade och pratade om hur dagens träning gått och om hur vi ska träna till nästa gång.


Nästa gång för oss i grupp blir på tävlingen........  Ska bli kul men nervöst. Tänk om hon inte går ut då........


Fick PM idag och såg att vi sammanlagt var 10 hundar. En av kursarna och 3 av elit ekipagen som var med i Sandviken. 


Tack för i dag Lennart.

 

Av gammelflaxen - 18 oktober 2010 15:50

istället blev det träning pga av att Erika är så förkyld.

 

I dag har jag jobbat på det av mina jobb där hundarna inte kan vara med, men eftersom jag tänkte träna en liten stund mitt på dagen..............så lämnade jag Jonna hos mamma och pappa (tack) och Hope fick följa med. Vid 9 tiden kom Marie och Xit för att hämta henne.............så fick hon vara med dem hela fm.

De blev både promenad och bus. Så snällt av Marie.

 

När jag jobbat klart åkte jag upp till klubben och träffade Marie, Xit och Hope. Vovvarna busade för fullt. Alla fina foton har Marie Larsson tagit.

 

 

Vi gick iväg till agilitypalnen för att göra något vi inte gör så ofta 


Balansbommen är inga problem


Vi körde lite olika saker som slalom, balansbom, A hinder och tunnlar, sedan gick vi in och fikade i klubbstugan. De var skönt att få något varmt och gott efter blåsten och kylan ute. Lennart dök också upp på sin lunch, så vi fikade och pratade allihop.


Så gick vi ut igen och Lennart läste för oss när vi gick linförighet/fritt följ. Sedan så blev det lite störningsträning i frittfölj för Hope och platsliggningen för Xit. Marie fotade så de blev en hel serie.     


Vi använde Lennart som störning

  


Hon var så duktig, full kontak med mig

  


Om jag inte tittade ner hela tiden vore de bra...

  

Så duktiga vovvar

Xit som ligger kvar hela tiden och Hope med full kontakt (även Xit har ju full kontakt när vi kom så nära)

  


Sedan blev de inkallning i full fart till mig


Framförgående

   


Backa


Och tillslut en platsliggning, riktig nära varandra min lilla Diamant och goa Qaramellkungen

  


Tack för en bra träning  

  

Av gammelflaxen - 18 oktober 2010 15:50

istället blev det träning pga av att Erika är så förkyld.

 

I dag har jag jobbat på det av mina jobb där hundarna inte kan vara med, men eftersom jag tänkte träna en liten stund mitt på dagen..............så lämnade jag Jonna hos mamma och pappa (tack) och Hope fick följa med. Vid 9 tiden kom Marie och Xit för att hämta henne.............så fick hon vara med dem hela fm.

De blev både promenad och bus. Så snällt av Marie.

 

När jag jobbat klart åkte jag upp till klubben och träffade Marie, Xit och Hope. Vovvarna busade för fullt. Alla fina foton har Marie Larsson tagit.

 

 

Vi gick iväg till agilitypalnen för att göra något vi inte gör så ofta 


Balansbommen är inga problem


Vi körde lite olika saker som slalom, balansbom, A hinder och tunnlar, sedan gick vi in och fikade i klubbstugan. De var skönt att få något varmt och gott efter blåsten och kylan ute. Lennart dök också upp på sin luch, så vi fikade och pratade allihop.


Så gick vi ut igen och Lennart läste för oss när vi gick linförighet/fritt följ. Sedan så blev det lite störningsträning i linförighet för Hope och platsliggningen för Xit. Marie fotade så de blev en hel serie.     


Vi använde Lennart som störning

  


Hon var så duktig, full kontak med mig

  


Om jag inte tittade ner hela tiden vore de bra...

  

Så duktiga vovvar

Xit som ligger kvar hela tiden och Hope med full kontakt (även Xit har ju full kontakt när vi kom så nära)

  


Sedan blev de inkallning i full fart till mig


Framförgående

   


Backa


Och tillslut en platsliggning, riktig nära varandra min lilla Diamant och goa Qaramellkungen

  


Tack för en bra träning  

  

Av gammelflaxen - 17 oktober 2010 16:38

I dag åkte jag óch Hope med Maud, Peo och Marie för att titta när Maud och Peo var på vallningskurs.

Maud, Marie och Hope

  

 

Både Maud och Peo var så duktiga. Peo är så lugn och fin med fåren och så duktig fast han nyss börjat lära sig valla.

 

Maud och Peo de var så duktiga hela dagen

  

 

  

 

Hope fick vara med hela dagen och hon skötte sig så bra.

 

Här ligger hon lugnt och stilla och håller bara  lite koll på var fåren är


Här gosar hon med Marie


Hon satt länge i knät på Marie. Hon såg allt så bra då.


De var en intressant, trevlig och lärorik dag. Så var de så kul att se Mauds guldklimp i arbet. De var även spännande att se en duktig arbetshund valla. Här håller ninas äldre hund på att fösa in fåren. De skötte han så snabbt och bra. De märktes att han kunde valla.

 

  

     Han hade hämtat fåren flera 100m och drivit dem hit.

Av gammelflaxen - 16 oktober 2010 15:47

I morse var de minus grader ute, bilen som jag glömt ute i natt var helt igenfrostad när jag åkte hemifrån vid 10.30 Jag skulle träffa Lennart och Marie med Xit, för rapporträning. Marie och Xit skulle få vara störning i dag.

 

Eftersom vi hade sällskap av Marie och Xit, så körde vi inte så länga sträckor eller lång väntetid. Vi gjorde också endast en förlängning.

 

Lennart med Hope och Marie med Xit gick ut ca 500 m och gjorde en B station där. I dag fick Hope springa i varierande teräng, allt från gles till tät skog, över en bäck och genom en ravin mm.

 

Lennart och Hope på B när hon ska sändas  

Foto: Marie Larsson

 

Hope på väg in till mig

  

 

När Hope kommit in till mig var de dags för Lennart, Marie och Xit att förflytta sig ca 500m till genom varierande teräng. Efter en stund hördes en hund skälla, de var drev någonstanns. De lät som de var emellan A och C, men de var bakom dem som tur var. Hope svarade den skällande hunden genom att yla.........gogumman   

 

Jag sände Hope och allt gick bra. Hon satte iväg som en pil. En del av Hopes belöning blev att få busa med Xit.

 

  

Foto:Marie Larsson

 

  

 

Vi fikade och pratade som alltid. även Lewi,Jonna och Picasso fick komma ut och busa.

 

  

 

Marie åkte hemåt och vi gjorde körde uppletande med Hope.

   

 

  


Hope var riktigt duktig och när vi sedan åkte hemåt sov hon gott i bilen.

 

Se så fint de var när jag kom hem. De är en liten bit nedanför huset.

  

   

 

 

 

Av gammelflaxen - 14 oktober 2010 07:48

I går blev det ännu en heldag med hundträning   eller jag jobbade först på fm, men sedan vid  strax före 12 åkte jag till klubben och där var Marie och Xit. Marie gick ch vallade av en uppletande ruta och tog med sig Hope också. Jag gick in och satt på kaffe i stugan.

 

Lite senare kom Lix med Zanto (Hopes helbror) och Monica med Prizma och då gick vi ut för att köra lite uppletande. De gick väl inte kanon, kanske lite för stor ruta för min tjej ....... men ok ialla fall. Maud kom också så hon han göra uppletande med Peo innan vi gick in och fikade och pratade lite.

 

Sedan blev de lydnadsträning. Vi tränade väldigt myckt linförighet/frittfölj, både med varibel förstärkning (alla samtidigt) och med störningsträning. Jag var jätte nöjd med Hope.

 

De blev en massa annat också, så som hopp, framförgående mm.

 

Lite bus blev de för diamanterna och Marie fotade så bra bilder som alltid.

 

Foto:Marie Larsson

 

Snygga Zanto

Foto: Marie Larsson

Zanto & Hope

  

Foto: Marie Larsson

 

e var jättekul att Liz och Monica kom upp till oss och tränade. De var roligt att träffa dem och de var såååå bra att träna med lite andra hundar som vi inte träffar så ofta.

 

Dagen tog inte slut där utan sedan kl 18 så startade träningstävlingen på klubben och även i dag var de många ekipage som kom. Vi hade ingen rikti domare närvarande i dag, men vi hjälptes åt att ge varandra kommentarer. Skrivare och tävlingsledare hade vi också.

 

Allt som allt blev de en härlig dag med vänner och hundar.

 

 

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards