gammelflaxen

Alla inlägg under augusti 2011

Av gammelflaxen - 28 augusti 2011 14:08

I dag var den första av Love kullens valpar på utsällning. De gick jättebra han blev BIR och fick hederspris med bra kritik.

Han blev 5:a i gruppen. Läs kritiken här nedanför.

 

 

 

4 mån hane, bra huvud och uttryck, ett blått öga, korrekt bett, bra storlek och proportioner, något satt i skuldran, bra rörelser bak, något lösa armbågar fram, bra teckning, utmärkt temprament, välvisad.

 

De var Jonna som visade honom, Bra gjort. Jasper tog hela utsällningen med alla hundar och människor med ro, som vanligt.

 

Måste lägga ut den här bilden också, han är så söt.

 

 

Inte lätt att sitta stilla...............................

Av gammelflaxen - 27 augusti 2011 16:43

I dag blev de spårträning för vovarna. Vi tränade med Lennart och Jasper och Maud med Peo och Miss Mollt. De var länge sedan vi tränade med Maud, då hon nu tränar väldigt mycket vallning. De var så kul att träna med henne idag.

 

 

Här är Maud med bc Nisses Miss Molly. 2 dagar yngre än mina valpar

 

  

Molly med sitt spår slut

 

  Jag med min Emmi

 

 

Lennart och Jasper

 

  Jasper, som inte hade fullt lika bråttom i spåret idag.

 

  

Lennart med Hope

 

Eftersom jag inte klarar av att gå så bra i skogen har jag dispans på ev tävlingar........därför tränar mina goa vänner med henne.  Maud hade lagt deras spår, och Lennart spårade. De gick jätte bra.

Behöver jag skriva att vi såklart hade en musig fika stund med en massa prat........

 

        


Daniel, jag och hundarna var till kusten en dag och åt på havskrogen. Så otroligt god mat, underbart sällskap och kanon fint väder. En suverän dag helt enkelt.

 

  Mina tre absoluta favoriter.

 

 

Kan man gå ner där.......ja de kunde man visst....

 

 

 


Av gammelflaxen - 24 augusti 2011 09:52

Vi har tränat lite blandade saker sedan jag skrev något sist. Jag och Emmi har åkt in till "stan" för att vara bland mycket människor och där de är mycket mer liv och rörelse än hemma. (för er som inte vet, vi bor ju mitt i skogen) Vi får ju inte den delen naturligt som många av hennes syskon, som bor i stora samhällen eller storstäder. Så nu har jag äntligen kommit mig för att åka iväg för att träna även den biten lite då och då.

 

De går jättebra, för de mesta. Ljud från motorfordon, skrammel, dunder mm bryr hon sig inte alls om. I går satt vi några meter ifrån några som lagade asfallten på torget........de lät om maskiner bla.......hon la sig och sov!! Mitt go lilla hjärta. De som är läsikgt är barn som rör sig hastigt och vissa hundar.


Jo en sak till var läsikg i går................skyllten som gör reklam för SIA glass.....Vi en utservering stod skyllten och plötsligt såg hon den och reagerade ungefär som när hundarna ser dumpe på MH............självklart ville jag att hon skulle lösa de innnan vi gick vidare. Jag gick fram till skyllten.................men kan ju pga höften inta sätta mig på huk. Då dök en man upp som stått i närheten och sätt oss. Han satte sig på huk och pratade med mig och henne. De tog inte lång tid förän hon löst de hela och gått runt och kollat av skyllten.

 

De visade sig att ha födde upp rottisar och akitor.  Tänk vad många roliga och trevliga människor man träffae när man är ute med sin valp.

 

Vi har äntligen börjat träna Hope mer regelbundet och har nästan vad man kan kalla en träningsplan för rapporten. De känns bra. Vi kommer att alltid försöka ha någorlunda långa väntetider, aldrig under 20 min.. Vilket känns länge när man sitter själv på en station.

 

I går tränade vi rapport med Hope och spår med småttingarna.

 

 

GPS, inte nödvändigt med roligt att ha och även en trygghet

 

  Hope väntar hos mig på A

 

Träningen gick bra. Hon var så duktig, följer vi vår "träningsplan" så kan vi nog tävla i vår igen. Hoppas jag.

 

Småttingarna fick varsitt spår. Jag började med Emmi och i går hade jag både leverpastej och kamp som belöning vid pinnarna. Spåret var iu format ca 150 m med 5 apporter och slutet.

 

  

Jag använder fortfarande koppel, istället för lina

 

   Kamp som belöning för markering av apporten

 

  Slutpinnen

 

Spåret gick jättebra. Lennart la de till oss och Emmi markerade 4 av 5 och slutet. Hon var så duktig och tycker de är jätteroligt. Vill gärna vidare i spåret, så vi måste varanoga med markeringarn och träna mycket mer "plocke pinn" 

 

Så var de Jaspers tur. Lennart har börjat med lång lina på honom. Han (Jasper) är väldigt duktig..............men såg i går att han har allt för bråttom. han tycker de är för kul lilla hjärtat.

 

 Jasper flyger fram i spåret om han får bestämma


   

Här vid spårslutet


I går var lille Jasper extra duktig, mitt i spåret dök de plötsligt upp en kille på mountinbike!!!! Jasper blev så klart påverkad av en sådan stor störning, men lillkillen kom igen och spårade till slut och markerade även slutpinnen. Så duktig så.

 

Efter träningen så belv de hundbus och fika, som vanligt. De är så gott att fika i skogen medan man pratar om hur träningen gått och hur man ev ska ändra på något. Hundarna for fram och hade som alltid jätteroligt.

 

Slutar med en bild ¨på Lewi, en väldigt go och snäll kille, även om han för några veckor sedan skrämde husse Lennart genom att försvinna en natt, men är men jakt hund så är man.

 

 

 

 

 

 




Av gammelflaxen - 18 augusti 2011 20:16

I dag åkte vi till Gävel och hämtade Maija och Tiger, som kom med tåget från Uppsala. Vi åkte sedan vidare till Gävle BK. Dit kom Lennart och Jonna med Jasper och Jonnas hund Tindra. Liz med "morbror" Zanto kom också.

 

De var så roligt att träffa Tiger och se hur han utvecklasts. En så fin kille. De blev en massa bus, prat och fika. Bilderna får berätta om vår dag. Här sitter vi och fikar, Lennart och Jonna syns på bilden.

 

Tack alla för en bra dag.

 

          Här är Hope, Emmi, Jasper och Zanto

 

       Tiger med sin matte Maija

 

   Tiger

 

      Tindra och Zanto

 

  Maija, jag och Liz

 

       

Tiger

 

   

    

Emmi

 

Ni ligger Emmi och sover, nöjd med bus och mätt efter maten.

 

Tänk att hundar kan märka skillnad på folk och folk. Hope brukar ju älska alla som kommer hit...............hon brukar stå vid grinden och hoppa, gnälla och vara så glad och villja hälsa. I dag vid 19 tiden hörde jag henne skälla ordentligt...........hot/vakt och gick ut, då står de några människor vid grinden................... när jag kom ut ropade och frågade massa nonsens .................. Allt verkade väldigt konstig, vet inte vad de gjorde eller ville, men de kändes skönt att Hope då tog fram en del av den skärpa jag vet hon har, speciellt när man bor som vi.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Av gammelflaxen - 17 augusti 2011 14:13

I går blev de äntligen av att träna rapport igen med Hope. Hon älskar verkligen de. Vi åkte ut i Ulfstaskogen.

 

  Hope i väntan på att få springa till B

  Hope med en av sina favoriter, mottagare Lennart

Allt gick jättebra i skogen, men hon fick bara springa en kortare sträcka pga värmen.

De två små fick varsitt frispår och kjlarade de så bra så. Emmi är som sin mor...............älskar att springa.

 

  Efter träningen blev de bus för alla, även Lewi (laikan) som varit borta i fredagsnatt på egna äventyr.

 

När vi var klara i skogen åkte jag och mina hundar till klubben, för att träffa Maud och Marie. De tränade och förberdde för kommande kurser. Vi fikade och pratade och vips var klockan nästan 22............... De var så kul att prata. De var ett tag sedan sist.

 

Marie som är så duktig på bla att ställa ut tränade min lilla gumma............... för ev kommande utställningar................se så fint hon kan stå.

 

    Här tränas att trava fint.............


Emmi är en riktig gobit, som har en massa hyss för sig hemma bla slita ner blommor, gå upp på köksbordet, öppna ytterdörren mm......................hon kan hon mitt lilla hjärta. De känns som hon blir en riktig utmaning, men hon är även väldigt kärleksfull och gosig. Orädd i skog och mark.............snabb och vig.

 

  

Ajax var här en dag............Emmi älskar att busa med honom. Puss...

 

Här nedan kommer lite bilder i från Tigers  (Gammelflaxens Love Tiger Eye)och Oscars  (Gammelflaxens Love Onyx) träff på Långholmen. De blev en massa bus för bröderna. Tiger var den större av dem. Maija Cederwall har tagit bilderna.

 

      

Visst är de fina. Så kul att se alla bilder du mailade Maija, Tack!!!!

 

Lennart de känns så kul att ha kommit i gång med Hopes träning igen.................jättekul!!!

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 8 augusti 2011 11:29

Fredag, lördag och söndag har vi varit på kurs, jag och hundarna........eller Jonna fick vara hos mina föräldrar. Kurs är inget för äldre damer   .

 

Kursen hölls av Mette Klavenes. http://www.fidoshundsport.se/ Hon har tävlat bla i SM.

 

Jag tänkte att de skulle bli en bra startpunkt för mig och Hope att komma igång med träningen ordentligt, efter valpning och operation mm. Emmi har också varit med, men bara som åskådare .

 

Vi startade i fredags kl 9 och hela dagen  hade vi kanonväder...............kanske en aning varmt.

 

Jag hade inte riktigt tänkt igenom vad vi skulle träna, då jag anmäde oss i tisdags, när jag läste att de fanns en plats kvar.

 

Vi började i allafall med framåtsändande. Då ville Mette först se hur vi rörde oss i hop och villken gångart som var naturlig för Hope när vi gick tillsammans.

 

Här är lite bilder från saktaträningen

 

 

  Här är galoppträningen. Konerna är gruppen

 

När de gäller fjärren har vi ok ligg, stå, sitt...............men hon lägger sig framåt från stå, så då passade jag på att få lite hjälp med bakåtligg.............

 

  

med targetsticka gick de riktigt bra

 

Andra saker vi tränade på var att få ut henne ordentligt på andra sidan hoppet..............nu i de lägre klasserna klarar hon ju återhoppet, men om hon sitter så nära när hindret i högreklasser så blir de problem.

 

När de gäller linförighet/frittfölj..............så går hon på min kropp mer än komandot........så lite ordförståelse behöver vi träna och jag måste sluta röra axlarna   hmm  undra hur de ska gå!!

 

Vi fick hjälp med vårt kryp också..........Där behöver vi träna om en del. Hope ligger ju platt på mage med bakbenen rakt ut bakåt och släpar sig fram..........har vi otur kan vi då få en 0 p vid tävling. De är ju inte kryp utan ålning!!!!!!!!!! Så jag måste lära henne att använda bakbenen också.......................

 

Nu har vi massor att göra   men de är bara kul...............Här kommer en massa bilder från kursen .

 

  

Helen och Mette

Helen får här vara hund och Mette demonstrerar varför en del hundar släpar eller släpper i svängarna.......................

 

Helens dobber Micha. En rysslandsimport om någon undrar över öronen

 

    Full fart mot belöningen

 

Mikaela och Chloe tränar metallaportering

   

Tror de är saktaträning på gång

 

  

Louise tränar tungapportering med sin schäfertjej

Dea

 

    Andreas och Dea tränar tungapportering............med hjälp av lite kamp

 

  

Kampa är så roligt

 

  Veronica och Hero

 

Godis på tagetstickan

 

  Maria och Alex............har också kul med kamp och sedan är de tungapportering som gäller.

 

    

Full fart

 

Här är ett trött men nöjt gäng

 

 

Jag är nöjd med lägret. De var kul och lärorikt att gå för Mette och vi var ett bra kursgäng från alla möjliga ställen. De känns som om jag fått ut en hel del...........så nu är de bara att fortsätta träningen..............vet att jag snart har ett par bra targetstickor att sätt i marken...........

 

Några dagar tidigare var jag med Hope och Emmi på lite hundbus i skogen med Jasper och hans övriga hundflock Lewi och Picasso. De hade så kul.............här är lite bilder.

 

                          

      

De var inte helt lätt att få bra bilder i skogen.................mycket sol blandat med skugga och vatten, hundar i rörelse och gungande kvistar ......................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards