gammelflaxen

Alla inlägg under december 2012

Av gammelflaxen - 28 december 2012 13:03

På julaftons natten såg vi färska lodjursspår som gick förbi vägen till vårt hus. I går såg vi färska lodjursspår med släpspår av vilt, ett rådjur (syntes på håren) ca 5 m utanför vår inhängnad.


Här utanför


 


De var flera år sedan i hade lodjur så nära som rev djur. För ca 10 år sedan och tidigare hade vi mycket lodjur här. Våra hundar, vorsthrarna (inte slädhundarna) hittade flera gånger rivna rådjur på tomten och alldeles utanför.


Vi hade också en forskare här då, som satte upp en fälla vid ett av de rivna rådjuren och var hos oss ett dygn för att kunna undersöka fällan om ett lo fastnade. Vi satt vakna hela natten och väntade på att den skulle lösa ut.................men de gjorde den aldrig då. De hade varit spännande att följa med och se vad som skulle hända om lodjuret fanns där.


Vi hade fått mängder av förhållningsorder..................klorna är inte att leka med inte tänderna heller. De var spännande att höra de han berättade.


Tänk så mycket man kan se på endast spår. En gång såg vi lodjurspår på den snölagda isen på sjön som gick i hop med rådjursspår och sedan kampen som varit med blod och hår...........sedan släp spår och när vi följde dem hittade vi ett rådjur som katten börjat äta på.


Och nu har vi närgångna lodjursbesök igen, får hålla lite extra koll på hundarna.


I dag har vi Ajax här hela dagen så här är lite bus bilder.


 


 


 


 


 


 


 


Tre fina vovvar från 3 olika kennlar

Gammelflaxens Love Emmi, Difloyds Bonnevile och Meet Myown Hope Diamond

Emmei, Ajax och Hope


 


Mer snö bilder


 


Istappar


 





Av gammelflaxen - 27 december 2012 13:43




Här har vi mycket snö. I morse när Daniel var på väg för att skotta snö av tak (jobbar på lovet) fick han vända hem och hämta en såg. De låg tallar rakt över vägen, både på vår lilla väg och på 272:an.


Här blev de strömavbrott från 07 och fram till 12 ungefär. Träden bara går av eller faller..........så mycket tung snö på dem. Tur att jag kan elda i köksspisen.


De ligger flera träd över vårt stängsel, så de är väldigt lätt att gå på egna äventyr............och sedan komma hem när man är klar...............fast då hamnar lilla hjärtat alltid vid en av grindarna. Mamma Hope går aldrig iväg.


 


 


Tur de har varandra..............de leker länge och gärna


 


 


 


 


 


 


 


 


 I morgon kommer Ajax och gästar oss hela dagen. Då blir de mer bus.......


De är nog dax att börja tänka på träning också.....................men inspirationen vill inte innfinna sig riktigt.............men efter nyår då.............hoppas jag ialla fall. Hoppas att vi kan få iohop en liten fika/träningsträff med tjejerna.




   


        



Av gammelflaxen - 26 december 2012 15:17

Nu var de evigheter sedan jag skrev något här. Har ärligt talat inte funnist så mycket att skriva om.


Hundträning har de inte blivit och för mig blev de ambulans färd till sjukhuset, dagen före Daniels 18 års dag. Så den missade jag   .Jag blev kvar på sjukhuset i 6 dagar. De första dagarna går väl någorlunda.........då hade jag så ont och sov bara av alla smärtisar..............men sedan när allt blir bättre, då vill jag bara hem. Tjatade varje dag på läkarna.......


I slutet av veckan så bad jag sköterskorna visa mig hur jag kunde ta antibiotican själv, intravenöst............så jag skulle kunna åka hem...................men som tur var så var proverna bättre och jag kunde åka hem med tabletter. Innan allt var färdig och klar att jag fick åka hem så sa jag de att jag ska hem på något sätt.....utskriven, permis och i sista hand "rymma"   


Janne kom med god mat varje kväll........klarar inte sjukhusmaten (är väl kräsen)


När jag äntligen fick åka hem så hade jag fått världes förkylning. Smittad på sjukhuset............. (Måste gnälla lite är såååå väldigt trött på sjukhus och sjukdomar)


  


Nu börjar jag äntligen känna mig bättre, men har några veckor kvar av antibiotican och någon hundträning har de ännu inte blivit. Målen för 2013 tar jag vid ett senare tillfälle.


Hundarna har varit väldigt mycket hos mamma och pappa. Där blir de bus med goa Ajax.


 



Julen har varit lugn, med god mat, julklappar och inte minst härliga människor.


 


Här är några bilder från i dag. Så mörkt ute att de inte blir så bra.


 


 


 


 


 


 


 


Av gammelflaxen - 8 december 2012 12:58

Snön fortsätter komma ner och visst är det vacker, men vilket jobb för att få bort den.


Mycket snö har vi

 


Jag saknar träningsinspiration................annars hade ju de varit perfekt nu att träna in nya moment och trick när jag är hemma. Kanske är de de som är felet att jag bara är hemma och inte kan ta mig någonstans själv än.


I går tränade jag iallafalla lite........pratade i telefon med en vän som just nu rehabiliterar sin hund, med nästan fullständig vila...................vilket inte är lätt. Vi pratade bla om vad hon kan träna inne med honom.

Samtidigt har jag en ny bok, ja de är klubbens som vi ska se om vi ska använda på våra klickerkurser och där finns en massa trick.................så då började jag i går att träna in ett trick på Emmi.


Jag tror hon förstod, vad jag ville................men borde träna i dag för att bli säker. De var ialla fall ett trick som hunden kan göra när den är helt stilla.


Hope fick lite träning också, såklart. Inför 3:an blev de för henne.


I dag har de varit ute över 3 tim, men de fick lov att komma in nu då jag inte vet när traktorn som ska hjälpa oss flytta snön kommer.


 


 


 


 


 


Jag har svårt att få riktig skärpa i bilderna när de är lite mörkt ute och när de rör sig snabbt.


Roligt har de i allfall.


I morgon fyller Daniel  18 år.....................tänk så fort tiden har gått sedan han var alldeles liten.

Min älskade son, blir vuxen.



Av gammelflaxen - 4 december 2012 10:45

Den här helgen blev vi insnöad, jag och min syster. Hon kom upp till mig på fredagen och skulle hem igen på 40 års fest på lördagen.


Snöandet började på fredagen, men vi åt gott och myste och eldade i köksspisen.


På lördagen när vi tittade ut så snöade fortfarande och de var massaor av snö. Danierl hade skottat på fredagen innan han åkte, men de syntes inte.

 

Syster yster skottade halva dagen. Janne kom på em med en snöslunga för att ta upp vägen ner till oss. vår väg är ca 200-300 m från en något större väg, som de plogat.....


Snöslungan var för liten och orkade inte med, så de slutade med att vi ringde en bekant i byn som kom och körde upp vår väg.  men då var de för sent att åka för min syster så hon stannade till söndagen Sammanlagt har vi fått ca 80 cm snö i helgen.


Så här ser de ut i dag

Hundgården

 


Vy från trappen

 


I dag har jag fotat hundarna när de busade en stund. De är riktigt kallt ute. I natt var de  -25


 


 


 


Jag har svårt att vara ute, kan inte få på mig någon jacka och i den här kylan behövs den. Tur de kan vara ute själva.


I går fick de busa med Jasper och hans flock och jag fick 2 påsar hembakade bullar   


Emmi och Hope fick komma hem i söndags kväll. De var så skönt att ha dem hemma igen. De har varit hos mamma och pappa sedan jag kom hem från sjukhuset.


Jag känner mig bättre och har slutat med de starka smärtlindringstabletterna. Skönt.


Axel leden sitter som den ska, men senor och muskler var söndertrasade och läkaren har försökt sy i hop de han trodde skull kunna bli bättre..............de blev bara 1 muskel. Så oavsätt träning mm kommer jag aldrig få bra rörlighet i axeln. Tex kommer jag aldrig få upp armen högren än i axelhöjd.........men värken kommer väl bli bättre.


Just nu har jag en del restriktioner i rörelserna jag får göra för att ge den enda muskeln som han försökt laga, största möjliga chans att läka ihop bra,


Op gick som sagt bra, men natten efter op var hemsk.  Jag har gjort 9 op på ortopenden tidigare och en gång förr har de blivit så här efter op...................ont, väldigt ont. Smärtlindringen brukar fungera bra efter op och de brukar inte vara nåra större problem............ men nu hann blokaden gå ur helt innan de gav mig något, läkaren hade glömt!!!! ordinera....


När de andra på rummet fick sin smärtlindring för 2.a gången och jag började få riktigt ont, frågade jag........... och då fick jag så klart hjälp, men då räckte de inte till och de tog fram till mitt på nästa dag innan, de blev ok smärta.


Men nu är de klart och på fredag ska jag ta stygnen och hoppas allt ser ok ut.


Nu är de 1 vecka sedan Jonna    fick somna in

 

Min fina prinsessa


Här är hon logga till en fotograf (tog bort texten)


Självklart saknas hon enormt här hemma, men med hennes magproblem och ålder fanns inte många val,

Hon som älskade mat så mycket och nu inte sedan i maj ätit annant än specialfoder och ändå blev dålig då och då..............och nu hade hon varit dålig så länge i magen (veckor). De blev diet och medicin och när allt såg bra ut och hon fick äta ordentligt igen blev de lika igen... De nätter hon var ut 5-6 ggr var lungna, många gånger var de 20 ggr på en natt........


Sista dagen fick hon äta sig mätt, både på foder och ägg och annat.


Jonna kommer säkert dyka upp flera gånger i bloggen, mitt saknade hjärta   


Snart kommer daniel hem, skolan är stängd pga en stor vattenläcka.


Hundbus besök kommer också snart.












Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards