gammelflaxen

Alla inlägg under oktober 2012

Av gammelflaxen - 28 oktober 2012 16:48

På lördag åkte jag in till klubben till 12 tiden för att träffa Marie och träna lite. När jag kom dit höll Marie, Jessica med pojkvän och super söta gulliga lilla Maja (1 mån baby), Sanna och Anna-Lena på att lasta agility hindren för att dem köra till ridhuset, men vi hann fika ihop innan de åkte iväg.


Jag hann träna Emmi, innan Marie kom tillbaka. Då var det Hopes tur att få komma ut.


Här tränar Marie lite med henne. Doggy Zen på apporteringen, eller rättare sagt på "hålla fastet"

 


Tränade lite stegförflyttningar och kryp och sedan blev de vittrings apportering

 

 Är så nöjd med Hope, Vittringen gick väldigt bra


 


Krypet går också fint.


De blev också några skick till rutan............full fart ut




Så var det Emmis tur igen. Marie gick ett åker spår med henne på ca 300 m och som legat ca 1 tim.


 


Lite lek efter spåret

 


 


 


Lite små träning på de enda hindret som fanns kvar


 



och efter det blev de uppletande för alla hundarna. Så här duktig är Xit, när hans matte donar med mina.


 


Emmi kampar med Marie när hon kommit in med en upphittad grej.

 


Den här saken var en favorit


   



Hope var också duktig.


Gårdagen avslutades med bus

 


Vi gick in och fikade och pratade innan hemfärd. Både hundarna och jag var nöjda med dagen.


Så i dag åkte vi iväg igen, ut i skogen för spår åt alla 3 hundarna (Emmi, Hope och Xit)


Marie hade lagt spåren när jag kom och då började vi med att fika i solen. Marie hade med sig en jättegod banankaka till kaffet. Så god.


Efter fikat började vi med uppletande. Hope var först ut och idag var hon så bra. Jag blev verkligen nöjd.


 

 På med tjänstetecknet........kan inte jag komma ner till henne får hon komma upp till mig och pussar bjuder hon alltid på.



I väg

 


Matte här kommer jag

 



Sedan var de Emmis tur. Här har hon hittat något

 


Så var det Xit, här på väg till matte.

 



Efter uppletandet så var de spårdax. Först ut var Emmi. Hennes spår var ca 1,1 km med 7 +slut. Hon gick så fint i spårkärnan hela vägen. En pinne borta. Men hon gjorde ett bra jobb min fina tjej.


Marie och Emmi

 


Sedan var det Hope. Hennes spår var ca 1 km och lite klurigt. De gick bla över en bäck på en bro och hade både skogspinnar och vanliga pinnar.


De var 3 pinnar borta, bla 2 skogspinnar. Över bron var de inga problem. Duktig tjej.


 


 


När vi var klara i skogen åkte vi till klubben och började med att värma oss inne med en fika.


Sedan blev de lite små träning med tjejerna innan jag åkte hem.


Är väldigt nöjd med hundarna och träningen i helgen. Tack för en bra och mysig helg och hjälp med spårning mm


Kvällarna har de varit mys med fam.



Av gammelflaxen - 26 oktober 2012 14:39

I onsdags em lånade jag Jasper för lite träning, vill träna med honom 2-3 ggr/veckan för att få till något reultat.

Vi tränade bla ffoch ingångar. Fika med hans husse Lennart blev det också.


De blev ingen vaccination som jag tänkt mig, hoppas göra de nästa vecka istället.


Åkte till mamma och pappa för att hämta mina hundar och sedan hem. Väl hemma blev de inte så mycket gjort, innan jag packade in hundarna i bilen och åkte till klubben för en träningsträff med Marie och Xit.


Hope fick följa med Marie och Xit på en promenad, medan jag ordna med kaffe. Vi började med att fika och prata.


Sedan startade jag med Emmi. Vi tränade bla "frukostapportering". Vad de är kan ni läsa hos Eva Bodf'ält.

De blev även kontakt träning och träning på extren belöning. Sedan ville hon inte mer..........tror hon var trött eller inte mådde riktigt bra, min lilla tjej.


Med Hope tränade jag lite höger handling inför RL och forsatte även med stegförflyttningarna.


 


En del kryp träning blev det också. Vi har ju "tappat bort" våart kryp, men nu tror jag de är på g, igen.



 

Mer uthållighetsträning, så är de nog ett OK kryp igen................eller ålning!!


En plattsliggning med goa fina Xit


 



De blev en bra träningskväll i lugn och ro, som avslutades med att ställa i ordning på klubben igen.

Tack för en bra kväll Marie.


I torsdags blev de lite träning igen efter jobbet. Filmen på krypet är från i torsdags.

Fortsatte med ff, frukostapportering och stegförflyttningar bla


Inte alltid lätt!!!

 

Koncentration hos min fina Diamant


I dag är Ajax här. Han kom på fm. Hundarna har varit ute och lekt större delen av dagen, tills Ajax bestämde att Nej nu vill jag in och öppnade ytterdörren och gick in och la sig   


 


Jonna sprang och lekte lite med Ajax i dag.

 


 


Ajax och Emmi

 



Nu ska jag ta ut sockerkakan ur ugnen och sätta på lite kaffe.






Av gammelflaxen - 24 oktober 2012 09:46

Måste såklart börja med att Grattulera Josefin med Smoky, som i lördags fick 1:a pris på 179 p

och även vann klassen, trots spöregn och blåst.


Stort Grattis!!  


Gammelfaxens Love Smoky Quartz


 

Så fin kille

Precis som Lisa och Trixie, så fick även Josefin och Smoky 10p på helheten   

De tycker jag säger mycket om ekipagen.


Jag blir så Glad   över alla mina duktiga och engagerade valpköpare.



  


Jag vill också Grattulera Maud med Guldgruvans Peo som blev godkänd vallhund i söndags, med fina poäng.

Stort Grattis!!


Vill också upppmärksamma 2 duktiga asussies, som även de blev godkända vallhundar i Stöde i helgen.

Blck Zon´s Charlie Chaplin och Real Suger Celtic.

Grattis!!


Nu när jag själv tränar vallning, som riktig novis och vet hur mycket det krävs, blir jag väldigt imponerad av duktiga vallhundar och deras förare.


Maud och jag träffades för lite innomhus träning i måndagskväll. Vi började med gofika för att fira Peos nya titel.


Jag hade mina två tjejer och även Jasper med mig. Maud tränade Molly och Peo.


Alla mina 3 hundar var duktiga och de kändes som en bra och givade kväll. Så skönt att inte behöva stressa eller skynda sig.


Emmi är ju ingen godishund, utan farten kommer med andra typer av belöningar.............som jag har så svårt att klara av. (ständigt tjat om detta!!!) Emmi fick kontakt träning och ff träning, där skulle jag behöva få upp farten hon känns lite seg........... hon fick även backa och de gillar hon, hennes lilla svans viftar och hon hoppar bakåt....kanske de inte har med godisbelöningen att göra i ff, utan sättet jag tränar på........hmm..............har ju kört även godisbelöningar i backandet...........måste fundera på det.


Tränade även lite apportering bla.


Jasper fick även han kontakt träning och ingångsträning............han är en hund som gillar godis belöningar och han har väldig fart och energi.


Jag tränade även apportering med honom.....................han tuggar.., inte bra.


Hope blev de som vanligt inte så mycket träning med, lilla hjärtat, men vi tränar på med våra stegförflyttningar åt vänster. Jag vill inte korsa benen, så jag försöker nu att gå snett framför henne. Till höger gör hon väldigt fina stegförflyttningar, sådan vill jag ha åt båda hållen.


Kvällen var rolig, trevlig och givade. Tack Maud för måndagskvällen.


I går tränade jag med hundarna lite hemma. Lennart kom med hundarna och de fick först busa, medan vi fikade. Mina tjejer hade busat med Ajax hela förmidagen när jag jobbade och de var hos mamma och pappa, så de hade en riktigt bra "busdag" igår.


Jasper och jag fortsatte träna på "problemet" i ff. De käns svårt att få till...........men vi får träna på.


Hope fick fortsatt träning i stegförflyttningar, i går använde jag mig av externbelöning. Emmi fick kontakt och ff träning, så mycket mer blev de inte igår, men lite är bättre än inget.


I kväll har jag tränings träff med Marie, men först bir det jobb och sedan tänker jag försöka hinna vaccinera mig.


Nu har jag fått tid för op av axeln (ska ju byta axelled), så jag hoppas att jag håller mig frisk, foten sig lugn (känner av den) och att allt går som plaerat så de äntligen blir gjort.





 
















Av gammelflaxen - 18 oktober 2012 07:57

I går efter jobbet fick åkte jag till mamma och pappa så mina tjejer skulle få busa lite med Ajax.

Ajax heter igentligen  Lp1 Difloyds Bonneville, även uppflyttad till lägre kl spår och viltspårschampion.



Den här släpvagnen är väldigt bra som utkiksplats. Filmen är tagen vid ett annat tillfälle, i går var de mest regn...... men de gjorde inte hundarna något som hade kul som vanligt.


Innan jag åkte hem så blev de även lite fysträning i skogen för Hope och Emmi.


Hemma bakade jag en sockerkaka för att ta med till kvällens innomhus träning...............vet inte vad som hände men den såg inte ut som sockerkakor brukar........smaken var väl ok, så den fick följa med till klubben ändå.


Svängde förbi Lennart och Marie för att hämta Jasper på vägen till klubben.


När jag kom till klubben var Marie redan där och vi pratade en stund innan hon tog en promenad med Xit, medan vi pratade upptäckte jag att mitt örhänge ramlat av och låg på marken. Jag har ju så svårt att plocka upp något från marken så jag sa bad Xit plocka upp örhänget åt mig.....................han är så duktig och efter några försök fick han upp mitt örhänge.............inte så lätt för en hund att greppa om..........så duktig kille.


Vi (jag, Marie, Maud och Kajsa) började med att fika och prata, de är alltid mysigt. Maud hade med sig fikabröd hon också. Jag tog med mig Emmi in för att starta med henne.

 Emmi låg så fint och tittade på de som tränade före oss


Emmi

 


Emmi fick börja med kontakt träning i fotposition, sedan gick vi ff med fullkontakt, lite träning med musmattan blev det också.........så hon fick lite roligt och fartigt


Vi agerade också strörning till Xit, vilket var alldeles utmärkt, då de även blev väldigt bra träning för oss och hon var så duktigt. Hon fick sitta i fotposition med kontakt och Xit satt nära nära oss och Marie droppade godis runt honom bla. Han är så duktigt Xit och Emmi var jag så nöjd med. Hon tittade bort i bland och hoppade efter godis hos Marie när hon blev för frestad ..............men största delen av tiden satt hon så fint hos mig med full kontakt.


Vi avslutade hennes träningspass med att Marie tittade på hennes tänder, vilket inte var några problem. Vi får prova med någon annan person nästa gång.


Efter Emmi så var det Jaspers tur att komma in och träna.


Jasper

 


Han fick börja med att sitta utanför varje dörröppning (3 st) och ta kontakt med mig innan vi gick igenom dörren.

Jasper och jag måste träna ihop oss på många saker, oftast när vi träffas är ju hans husse med och även resten av flocken. Jag har ju tränat honom då och då, men inte regelbundet, som jag ska försöka göra nu. Så ofta jag jar tid, ork och möjligthet ska jag försöka hämta honom.


Inne i stugan tränade vi sedan mycket på att bara vara, när de andra tränade. Han vill gärna bjuda beteende, så som ligg eller slå på mig med tassen för att få godis eller uppmärksamhet. Jag vill ha honom sitta/ligga lugnt och koppla av, tills de är hans tur att träna.


Även Jasper fick träna kontakt i fotposition, komma in i ingångar och sedan med Maries hjälp kom vi på ett sätt att få honom att fortsätta hålla positionen i ff. Han har nämligen haft/har en engenhet där, som vi tidigare inte riktigt vetat hur vi skulle träna bort............men efter ett antal repetionspass (5 x5) så märktes en klar förbättring, när vi provade de "nya" sättet.


Så fick Jasper gå ut i bilen och Hope komma in.

 


Lilla hjärtat, så taggad. Vi började på en gång att agera störning åt Xit. De blir ju samtidigt väldigt bra träning för oss också.


Hope fick väl minst träning i går av mina hundar...........men just nu känns det som om jag måste "lägga krutet" på de två yngre.


Förhoppningsvis håller sig regnet borta i kväll, så vi kan träna lite innan klubbmötet och man kan ju alltid hoppas på en solig och fin helg½!!!


När jag kom hem vid 22 tiden i går var de varmt och skönt. Daniel hade eldat hela kvällen i köksspisen.

Vi fikade och pratade en stund. De är så mysigt att umgås med sonen och nu när höstmörkret är här så blir de extra mysigt med elden som sprakar i spisen och tända ljus på bordet............även om man fikar med en misslyckad sockerkaka    


 









Av gammelflaxen - 16 oktober 2012 19:20

Om förra helgen var full av hundaktiviteter, så har den här helgen varit väldigt lugn på hundfronten.


I fredags var jag till fårfarmen och myste med små valpisar, som nyss öppnat sina ögon.

 


Tina bjöd på sopplunch Gott! Maud var också där så de blev mycket hundprat och valpmys.

Maud gick ut och vallade med Peo, men klockan hade blivit så mycket så de blev ingen fårhage för Emmi.


Både fredag, lördag och söndag så blev det fysträning för Hope och Emmi.


Annars var de mycket familjemys i helgen. I söndags var vi till lilla Nora som fyllde 1 år.................tänk vad fort tiden har gått och hon redan har hunnit bli 1 år.


I dag blev det lite hundträning på em efter jobbet. Hope fick lite ff och stegförflyttningar. De vi måste träna mest är åt vänster.....


    


Med Emmi blev de variabel förstärkning i forgåendent bla

 


Jasper fick kontakt trä'ning och stadegeträning

 


Avslutnings mys

 


De var kallt men soligt i dag. Efter träningen åkte vi till skogen för lite bus och fika.


I morgon är de dags för gf träning igen. Det blir kul. Tror att även Jasper får följa med mig då. De blir inte så länge/ hund men alla 3 kommer få jobba 10-15 min iallafall.





Av gammelflaxen - 11 oktober 2012 17:42

Nu har både jag och hundarna vilat upp oss sedan de 3 dagarsnas mycket aktiva "hunderi" och roliga.

Ja de var väl mest jag som måste vila upp mig, om jag ska vara ärlig........


Lite små bus har de blivit. Här är de mina tjejer och Ajax.


Här om dagen kom Canis.............alltid lika roligt att få den. Fastnade för en artikel av Dr Sophia Yin. Den tar upp lite historia om klickerträning och beskriver lite om motståndet att använda de här "nya" inlärningssättet.........som inte är särskillt "nytt!! och hur Bob Bailey i mitten av 1960-talet arbetade med ett projekt åt CIA, där de använde sig av auditativ dirigeringsträning på bla katter och hur han (Bob Bailey) i slutet av 1990- talet hjälper till med liknande träning åt Nerlänska polisens hundträningsgrupp.


De här projektet åt CIA, berättade han även om när jag var och lyssnade på honom för x antal år sedan.


Ett stycke handlar om när man kör fast i inlärningen och då väldigt gärna skyller på hunden, istället för att inse att de är man själv som gjort fel på något sätt, tex haft för dålig kriterieplan eller varit dålig i sin timing.


De finns också en artikel om träningsstrategier och handlar om att man kan välja en prioriteringslista. Där man då strävar efter att välja den som är minst inkräktande/påträngande för individen. (Least intrusive intervention).


När jag läser den känner jag igen en hel del som jag gör, utan att ha haft något namn på det.


  


Nu när de börjar bli mörkt tidigt på kvällarna, är vi några som bestämt oss för att börja träna inomhus igen och då köra i genom grundfärdighetslistan. Jag tänker nog inte träna så mycket gf med Hope, utan med henne tänker jag koncentrera mig på små detaljer i färdiga moment och nyinlärning av andra. Emmi däremot kommer jag träna igenom med gf och Jasper också.


GF lista och en tom "godis" burk

 


I går kväll träffades vi, jag, Marie, Kajsa och Maud. Här är lite bilder.


Marie och Xit, tränar på ställandet. .

 

Marie går ju samma kurs som jag och Stina gjorde för flera år sedan (utb till klickertränare). Där ska man kunna bjuda alla grundfärdigheter bla.


Kajsa med Gizmo 7 mån

 



Maud och Peo

 


Jag och Emmi tränar på att hålla fokus, med Xit som störning 

 


Eftersom Emmi älskar att kampa, försökte jag avsluta barje pass med lite kamp.

 


Hope fick bla störningsträning då Marie höll godis när henne och över huvudet på henne mm och hon skulle forfarande så klart ha fokus på mig.

 

Här är de belönings dags


Maud och Molly

 

En stor bc tik, med massa energi. 2 dagar yngre än Emmi


De var så roligt i går att träna ihop och jag var så nöjd med båda mina fina tjejer.

Kul att hinna hjälpa varandra, fika och prata. De tar ju lite tid när vi tränar en och en.............och när vi man väl kommit igång är de ju svårt att sluta..............en gång till bara............


I dag blev de lite hundbus med Ajax igen och sedan kom lennart förbi med sin flock.


Lewi tog ocjstack iväg en sväng.......................ja de är ju älgjakt!!!



Riktigt fint väder idag också.

 


Bus bus

 


Tänk att de alltid blir så mycket och långt....









  

Av gammelflaxen - 7 oktober 2012 17:38

I dag hade vi också en hunddag inbokad. De var en liten släkt träff med de senaste Meet MyOwn valparna, Hopes bror och Luna som Hope är moster åt................blir väl kusin till Emmi och Jasper då...........tror jag.


Sedan var Maud och Monica också där och Marie en liten stund.


De blev väldigt mycket gofika, även i dag. Vi började faktiskt med fika och prat...........de var ju så länge sedan vi sågs.

Sedan byggde Petra en nybörjar bana i RL, med hjälp av Lennart.


Här är Lennar med Jasper, Petra, Monica och Maud

 


Lite träning för Maud och mig, medan Liz med Pepsi och Petra med Mick låter de små pralinerna busa lite.


Här har vi Luna, som Hope är moster åt, förhoppningsvis är hon dräktig efter en parningsresa till Tyskland

   



Emmi fick också lite kontakt träning

 

Här är de godis på G


Petra har en 1/2 syster till Emmi som heter Fly och de två är lika på många sätt. Roligt att prata lite om de små hjärtana.


Monica och Maud med Molly

 



Söta och goa små monster

 


Ja ännu mera prat blev de innan hemfärd

 

Här är även Zanto (Hopes bror) med och Monica med sin Prizma.


De blev inte mycket träningsbilder idag, men alla körde igenom RL några gånger och tränade sedan på lite allt möjligt, men när man inte ses så ofta blir de mycket prat och fika också..............Mysigt!


Vi var på vår klubb och sedan vänner från Hofors, Skutskär och Dalarna (mins inte klubben)


Nu är den här hundhelgen slut. Tre bra dagar på varandra med olika hundträning.

Rapport och lydnad i fredags, vallning i lördags och RL med lite lydnad i dag.


Mycket gofika, prat och mys samtidigt och bra väder.






Av gammelflaxen - 6 oktober 2012 17:48

I morse vaknade jag tidigt. Ordnade med matsäck och packade bilen, sist in med hundarna. Jonna lämnade jag av hos mamma och pappa.


Kom fram till "fårfarmen" strax före 10.00 och då höll Nina (vår instruktör) på att dela av fårhagen med hjälp av Lennart.


Vi började med att prata och fika. Nina ville veta lite om hundarna och hur mycket/lite de vallat förut.


 


Först ut var Birgitta och Oscar (Gammelflaxens Love Onyx)

 


Oscar och Birgitta har vallat sedan i vintras och är så duktiga

 


Sedan var de Opals tur och hon har aldrig tidigare provat på detta.............men även hon visade sig vara hur duktig som helst. Instinkterna fanns där och hon kunde stundtals även driva fåren.

 


Så fin, som alla syskonen är

 


Emmi och jag stod näst på tur

 


Här diskuterar vi lite om hur vi ska lägga upp det. Nina höll i linan då de behövdes och jag försökte vara framför fåren.


 


Här har hon fått komando att sitta och stanna. Hon låste sig och satt, satt och satt. Vi fick hjälpa henne lite extra

 


Lite bus blev det också. Här är Jasper med Jackie (Gammelflaxens Love Ruby)

 


 


Opal (Gammelflaxens Love Opal) hämtar fåren

 


Emmi driver fåren till mig och har fått ett stanna kommando

 


Jackies lillmatte med Oscar

 


De var jätteroligt att träffa alla och när vi alla varit inne i hagen 3 ggr och tog de sista fikat, fick de busa och leka allihop, även mamma Hope.


De sista instruktören sa till mig innan vi åkte hem var att jag måste vara stolt över kullen. Sådant värmer och gör en glad.


I går hade vi också en heldag med hundarna. Då tränade vi rapport först.

 

Hope påväg till mig på A.


Sammanlagt blev det 2,6 km för henne med 2 förlängningar. Hon var super duktig.


Emmi fick budföring, där vi (jag och Lennart) inte syntes för henne. Gick så bra.

Lite fika och prat i skogen blev de för mig och Lennart.


Sedan tog jag med mig Jasper och mina hundar för träningsträff med Maud och Marie på bruks.

De blev fika och prat också.


Duktiga hundar och mysiga fikastunder blev de i dag.


Nu är jag trött och har ont i kroppen, de blir vila ikväll så jag orkar ännu en hundträff i morgon. Då kommer Hopes bror och några valpar hon är gammelmoster åt. Så klart våra träningskompisar också.


Jag går ju och väntar på att få byta min axelled och snart har dessa 90 dagar gått............jag ringde ortopeden i veckan för att höra när de kan bli av..............Tidigast i sluter av nov var beskedet. Sköterskan sa att "de är två axelspecialister som ska hjäkpas åt och att få ihop dem för en op är som att försöka fira midsommar på julafton"


Så de är bara att vänta och vänta.


Men är så nöjd med dagen i dag. Tack Tina för att vi fått ordna får träff hos dig.






Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards