gammelflaxen

Alla inlägg under januari 2015

Av gammelflaxen - 27 januari 2015 17:23

I dag när jag kom hem från jobbet hämtade jag Hope och Emmi som varit hos mamma och pappa och busat med Ajax. Jag tog en snabb fika hos dem innan jag åkte hem.


Bytte kläder så jag kunde vara ute i det härliga vädret, med hundarna. Tog kameran och min "rapportstol" och gick ut på sjön och satte mig i solen.


Hundarna busade och myste i solen bredvid mig

         

Kom igen.......

 

Janne ringde och var på väg och när han kom så tog vi skotrarna, hundarna, korv , fika och åkte i väg.

De är vackert med snön, solen och blå himmel.

   

Vi stannde och grillade korv och fikade

   


De blev mycket bilder på hundarna, mest på Emmi

            

   

     

Hope

   

Efter ett par timmar åkte vi hemåt igen och ny står maten på spisen och hundarna sover gott.


   


Av gammelflaxen - 26 januari 2015 13:26

I går träffades jag, Maud, Stina och Marie med hundar för lite inomhusträning.


Hope som fortfarande är lite låg inför kommande löp, vill jag bara träna så hon känner sig glad och trygg, Jag vill inte träna några svårare beteenden eller börja med något nytt.


Jag började med att leka med henne, sedan blev det 3:ans fjärr, snurra, stegra och marchera med höga benlyft. 


Emmi började jag träna in hopp/stå med. Vi har inte tränat de alls förut så jag  funderade på hur jag skulle börja..........shapa in det, använda target eller kanske locka med leksak?


Nu blev de någon slags mellanting. Jag busade upp henne och sedan använde jag min kropp som hjälp att få henne att hoppa upp. Jag tänkte börja med att klicka för hopp och sedan belöna i position. I bland missade jag och klickade vid nerslaget istället, men de fungerad jättebra. Hon förstod rätt fort vad jag ville..............


Hon tyckte de var kul, vilket är en väldig viktig del i iträningen, så nu är de bara att fortsätta träna och försöka komma vidare.


En annan sak som jag börjat med är att korta ner träningspassen väldigt mycket och träna bara korta och effektiva pass, sedan paus, att vara noga med att sluta när både min och hundarnas känsla är på topp.


Att trän ska ju vara superkul för både hundar och förare, de ska ge mersmak.


Vi använder samma strategi på våra kurshundar och titta på den här korta filmen av en ung bernersennentik som inte vill gå av "gröna mattan" vår tränings matta. Hon vill träna mer.

 

Flera av de andra kurshundarna reagerar på samma sätt de vill inte sluta träna. De visar de kanske inte riktigt lika tydligt som "Bollan" men de står  och tvekar och ville intgå av mattan.

Extra  roligt är att 2 av dessa hundar är crossover hundar, helt nya till de här sättet att träna precis som deras mattar och de har varit (är) så kul att följa deras utveckling.



 


Efter innomhus träningen, så åkte vi hem och Janne och jag tog ut skotrarna för några timmars tur. Så klar hundarna fick följa med.

    

De var så vackert väder och hundarna hade så kul.

 

 I lördags träffades vi hemma hos Stina för att planer inför fortsättningskursen, som startar på torsdag.

Vi har inte annonserat något men kursen är ändå full och vi fick lotta bland anmälningarna.


De är så inspirerande att sitta och prata om olika tillväga gångsätt för att lära in olika beteenden/moment/trick.


Tänka ut nya sätt att lära in på eller kanske prova andra sätt som man själv inte tidigare testat. Våga utmana sig själv och hunden.


Efter våra träffar är jag alltid fylld med ny energi och så inspirerad till att träna hund.


Avslutar med några fler vinterbilder tagna med mobilen.


   





Av gammelflaxen - 10 januari 2015 11:59

De här är mitt första inlägg för 2015


Nu är de slut på ledigheten och första dagarna på jobbet är avklarade. Oj vad mycket som låg och väntade på mig där, men så blir de efter en lång ledighet.


Hundträning och våra mål med den har jag inte fäst på papper, men tänkt en hel del på och hoppas jag kan uppnå några av dem. 


I går tänkte jag sätta igång att träna. Jag tänkte ut och skrev ner vad jag och Hope skulle börja med. De gick inte så bra.........Hope är så låg nu innan löp att inget fungerar riktigt. Så jag avslutade hennes träning med några moment hon tycker om, så hennes känsla skulle vara bra när vi avslutade.


När de gäller Emmi har jag inte haft någon träningsplan på länge eftersom vi ändå inte ska tävla, men för att träningen ska bli bra och för att vi ska utvecklas tillsammans, så tänkte jag även göra kriterieplaner för vår träning.


I går så såg jag på dp gruppen på fb att man skulle göra något med/vid/på en trapp och bestämde mig för att försöka få Emmi att backa uppför trappen. Backa på plan mark/golv kan hon sedan förut. men vi hade aldrig provat att backa uppför något föremål...............så då kanske de inte var så jättebra att börja med ett högt trappsteg..........men de klarade hon så bra.


Här är en kort film från slutet av vårt första träningspass


Emmi har även fått träna på att öppna en skåpdörr och att stänga den. De blev så för att en av "våra" kursare ringde och vill utveckla ett av beteendena henns hund hade. Så de fick de bli en kort instruktionsfilm till henne på hur man kan träna. Jättekul tyckte såklart Emmi, som alltid är med på allt.


I går var de även en "busdag" vi träffade Ajax och tjejrna fick leka med honom. Bilderna är ganska mörka.


           


Tog en del bilder på tjejerna och Hope har väldigt många olika ansiktsutryck här

       

Här är Emmi


     
   Avslutar med några bilder på Ajax

       

 Nu ska jag gå ut. Tjejerna skäller och låter eftersom Janne startat skotern. Få se om de blir en tur idag innan ovädret slår till.

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards