gammelflaxen

Alla inlägg under mars 2012

Av gammelflaxen - 24 mars 2012 19:50

Ja inte för oss, men jag följde med en kompis och tittade.


Janet ringde på fm och undrade om jag ville följa med när hon skulle på vallkurs och visst ville jag det.

Jag körde först Daniel till Anna och mötte sedan upp Janet i Sandviken, eftersom jag inte hittade till vallinstruktören.


Vi åkte till Kungsgården och intrukötören Carina. I dag var de 4 hundar, varav 2 var Janets.

Alla bc. Carina tyckte inte hon kunde tillräckligt om aussies för att ha kurs även för sådana som mina tjejer.


Världen är ju bra liten, för vem var där på kurs om inte klubbkompisen Anna.


Här är lite bilder från dagen.


Här är en av Janets hundar Triss på 1 1/2 år


 


Hon var ganska myckt på och Janet fick råd om hur hon ska träan henne.


Sedan var de Anna med sin 9 mån tjej

 

Hon var väldigt försiktigt i början. de var 2.a gången hon såg får och första gången hon var in till dem.


Så var det en 6 mån tik som var väääääldigt på

 

Här ligger hon och kollar in fåren och sedan vips när hon kom på ett visst avstånd, blev hon som en kanonkula mot fåren.


När alla hundar varit inne en gång så stängdes fåren in och ekipagen fick gå in i koppel till dem


Här är janet med mamman till Triss, hon saknar ett öga på vänster sida. När hon var valp hände en olycka och hon misste det ögat. Hon är het på fåren, men nu håller Janet emot och hon får inte göra som hon vill

 


 


Nu har Annas lilla tjej fått intresse för fåren

 


Jag måste säga att jag tyckte att Carina var en bra instruktör. Hon förklarade bra varför Anna skulle göra på ett sätt och Janet på ett annat. Berättade om skillnadenra på hundarna och vad de behövdeör att komma vidare.


Janet och jag fikade och pratade en stund. innan jag åkte hem fick mina tjejer leka med Ajax ett tag.


 







Av gammelflaxen - 23 mars 2012 18:42

I dag tog jag och kokade kaffe, stoppade i lite sockerkaka, hundgpodis och hundar för att åka och träna.

Först blev de ett besök hos mamma och pappa med fika för mig och hundbus för tjejerna med goa Ajax.


Så bar de av till klubben. Där var jag helt ensam till att börja med och jag startade med 10 min platsliggning för Hope.

 


Emmi vill ju också gärna komma ut och vara med

 


Jag tränade lite allt möjligt med Hope, men koncentrerade mig på ff och fjärren. Efter ett tag kom Christel med sina gloden Collin och Goldi, sedan kiom Maud med molly och Peo och tillsist Lennart med Jasper, Picasso och Lewi.


Lennart och Jasper

 


Collin blev nyfiken på Peo

 


Peo han tog en paus när vi fikade

 


När Hope var färdig tränad för i dag var de Emmis tur. Go tjejen så duktig i dag.

Sedan blev de fika paus och då passade jag på att umgås med Jasper.


 


Se så fin kille

 


Emmi fick också komma ut en stund under fikat och bla umgås med Christel

 


Så tränade vi lite igen

 


 


 


Emmi fick även kampa med Lennart. Jag och Emmi gick i väg 25-30m och sedan på mitt komando fick hon rusa iväg och kasta sig mot kampstocken som Lennart höll i. Gissa om hon sprang för att få kasta sig in i kampleken.......................så superkul enligt Emmi.


Tränade även linförighet så, belönarde hos mig några ggr med godis och så helt plötsligt fick hon komandot att springa i väg och kampa som belöning.


Med Jasper körde vi bla en budföring och han blir helt "galen"  älskar att springa även han. de blir att träna stadga vid personerna.


Som avslutning på dagen blev de lite mer hundbus.

 


Inte jagad av vargar, men däremot av hundar

  


Föreläsningen med Maria Brandell i onsdags, var helt ok. Känner att de var som en bekräftelse på hur jag tänker och tränar till stor del, även om jsg inte har de ambitionerna som hon och därför inte heller gör allt fullt ut.


Sedan fanns de så klart vissa Aha! upplevelser och några "ja visst ja", men helt klart var de värt att åka och lyssan och jag tror att man skulle få ut än mer att träna för henne.


Måste också nämna fikat, då jag älskar fikabröd.................å de var så Gott!! Tror de var Laila som bakat.


Nu ska jag vila en stund innan de är dags att hämta sonen i kväll,

och vilan behövs efter en aktiv dag och en så god middag.


'


Av gammelflaxen - 21 mars 2012 14:58

I dag kändes de jättebra när jag tränade. De var en bra känsla båda träningspassen.


Jag började med att träna Hope och vi tränade bla ff, som man aldrig kan få för mycket träning i. De blev några hela moment också, innan jag började träna in lite inför RL.


Vi har börjat på 2 olika moment inom RL som inte riktigt har koll på, bla sitt stå i position. Framför är en sak, men vid sidan tränar ialla fall inte jag, eller har inte tränat sitt, stå. Men Hope var så duktig, hon klarar de riktigt bra.Tydligen har vi fått in ordförsetåelsen på "upp å stå" så de fungerade riktigt bra vid sidan.

Självklart har vi massor att slipa på och fixa till, men de gick överförväntan.


Så nöjd med Hope.


Så var de Emmis tur. Jag har börjat koncentrea mig på linförighet/ff och kontakt med henne.

Och jag måste även där säga att de går över förväntan. I dag körde vi första steget i variabla förstärkningen.

De gick så bra. Bara jag tar och planerar träningen ordentligt...............när ska jag lära mig att inte slarva med det. De är ju så mycket roligare när de blir ett bra resultat när man tränar och går ju faktiskt mycket fortare än då man försöker gena.


Budföringen blev de också för lill skruttan och även där har de blivit framsteg.


Så härligt att sluta ett kort men intesivt pass, med en positivkänsla.


I måndags var det debatt på tv4 ang olika träningsmetoder att träna hund på.Tänkte att de vill jag se, så jag höll mig uppe till kl 23 och tittade. Blev faktiskt besviken. En äldre man som satt bredvid Fredk Steen, tror jag var helt okunning om klickerträning och vad den går ut på. De lät då så på hans uttalanden.

De skulle vara roligare och intressantare om de som kritiserar faktiskt vore insatta i vad de är emot...........


Natasja Ravenklint, gjorde inte heller så bra ifrån sig. Kanske var hon nervös. Jag vet inte riktigt hur hon brukar vara, men de är lätt att bli för teoretisk och vetenskaplig. Tror att man behöver förklara på ett annat sätt.


Tror också att man måste vara mer öppen för varandras åsikter och lyssna på varandra.

Allt handlar ju om vilken relation man vill ha till sin hund.

Har man kunskap om fler sätt att träna kan man ju välja de man tror på och passar en bäst

Klickerträning är så mycket mer än klick och godis och traditionell träning är mycket mer än korrigeringar.


I söndags var jag och mina aussisar på RL kurs igen. Den här gången var även Susanne och hennes "Tuss" med.

Jättekul. Vi byggde en bana och hade några ekipage att träna på bla.

Nästa träffa blir på hemmaplan.


Ja jag fyllde ju även år i söndags, men födelsedagen firade jag både i fredags och i lördags.


Fredagen blev en heldag i "stan" med min älskade syster. Vi började på cafe, forsatte med shopping och lunch, för att sedan avsluta med fika och tårta med föräldrar och Daniel min goa och underbara son.


Lördagen blev de fikafrämmande.


Nu ska jag ta och äta något, innan Lennart och Maud kommer och hämtar mig. Vi ska på föreläsning för Maria Brandell (fd Hagström) 













Av gammelflaxen - 15 mars 2012 19:21


I går innan kursen så blev de lite RL träning. De var på tiden då de är dags för mig att gå på RL kursen igen i helgen.

Här är några bilder på mig och Hope, som jag "lånat" från Susannes sida.


 

Man får ju använda target, vilket jag gör här (handtarget)


 


Vid 18,30 började vi kursen, som vanligt. I går var sista tillfället för den här gången. 

 De här 5 ggr har gått väldigt fort och de har varit så kul att se allt kursarnas hundar har lärt sig och deras mattar, förstås.


I går började vi med att fika och prata en stund. De blev faktiskt lite tårar också, då en av våra kurshundar, finaste Tant Q   blivit allvarlig sjuk och fått somna in för några dagar sedan. 


När vi pratat och fikat, bytt erfarenheter eftersom vi alla någongång förlorat en älskad 4 bent vän, så började vi träna.

Här är några bilder, som Susanne Gunnarsson tagit.


 

Jessica och Hydra tränar cop cop


 

Här är Annika med sin sötnos. De hade tränat in ett trick i hemligthet och visade.

Jättekul!!


Vi fick också en avslutningspresent, något kul som hundarna gillar ordentligt.

Tack!!!


I dag har de blivit en stunds träning med mina tjejer. De blev bla kontakt träning med Emmi och som belöning, när hon satt och hade fokus på mig, blev de kamp. Henns favorit belöning.



Under fotgåendet är de vanligt "tråkigt" godis. De här tråkiga godiset är Hopes favorit (leverpastejbitar)

Hope och jag tränade vänstersvängar. Vi behöver träna båda två. Jag går för runda svängar, måste få in 90 graders............inte så lätt tydligen, för någon av oss.


Men nog tyckte jag Hope gjorde de riktigt bra idag.


De blev också rutan, suck!!! fast den börjar gå bättre. Lite annat som backa, fjärren, stå på två ben mm blev de också.


Efter en stunds träning blev de hundbus, med Jasper och flock. Lennart och jag satt ute och fikade.


Sedan blev de även en springtur, med Daniel för Hope och Emmi.


Nu har jag två väldigt, väldigt smutsiga och leriga hundar, men också väldigt, väldigt nöjda tjejer.





  





Av gammelflaxen - 12 mars 2012 18:55


I dag på em ringde de en äldre dam som jag haft på kurs och undrade om hon kunde komma hit en stund och prata.

De visade sig att hon behöver omplacera en av sina hundar pga att husse har gått bort för 1 1/2 vecka sedan och hon klarar inte av två hundar.

Så nu undrar jag om de är någon som vill ta över en hund eller känner någon som vill ha en hund.


De är en drygt 5 årig Flatcoated Retriver tik.

Jag vet inte så mycket om bunden, mer än att de har varit en sällskapshund hitintills.


Hör av er till mig om ni är intresserade, så förmedlar jag kontakten till henne.


I dag har de varit ett härligt soligt väder, med en del blåst. Efter jobbet blev de lite hundträning. Jag började med att kampa med Emmi. Där har jag använt mig av omvänd lockning och fast de var väldigt, väldigt länge sedan vi kampade, så kom hon i håg...................ja vi har väl lite problem med att släppa på passivitet forfarande.



Skulle önska att jag kunde använda mig av kampen oftare och mer i träningen, men jag får så f... ont i axlarna när vi kampar. Hon går verkligen i gång och de skulle vara en perfekt belöning i många moment.


Vi tränade även lite starter och annat "smått och gott".


Hope fick också träna en stund. Rutan har de sista träningarna gått riktigt bra. Full fart in i rutan och stanna, går så bra, de gånger jag ber henne. Hoppas, hoppas de håller på att lossna för oss i detta momentet.


De blev nog 1 timmes hundbus i skogen efter träningen och de var behövligt för båda mina vovvar.


I helgen har vi tränat lite lydnad och i lördags blev de sök träning med Emmi. Full fart ut till figgarna. Duktig tjej.

De var perfekt väder, med sol då också. Så kul att efter träningen sitta och fika och prata.


Måste passa på att Gratta Klubbens första Rallylydnads ekipage Susanne Gunnarsson, som varit ut och tävlat i helgen. De blev 2 godkända resultat.


Så alla ni som vill gå rallylydnas kurs hos oss i vår, anmäl er nu. Susanne kommer att hjälpa mig och Marie med den kursen.







  




Av gammelflaxen - 4 mars 2012 15:30

Jag tycker de är kul att lära lill skruttan annat än lydnadsmoment också och då är Sussies sida så bra att hitta roliga trick att träna. På hennes sida hittade jag cop cop och vi började träna in det. På 3 träningstillfällen var jag och Emmi på god väg och nu tycker jag hon kan de bra. Se själva



Nästa trick vi hittade där var "skäms". De kom vi aldrig i gång att träna, få se om de blir av någon annan gång.

 

Sussie har gjort som en liten tävling med olika "Dagens trick" och de sista  ar att lära hunden halta. De är ingen lätt sak att lära in, men rolig. Vi började så bra med träningen och fick in att hon skulle stå på 3 ben och vi började även med att försöka få till lite rörelse. Efter de blev de dåligt med halta träning. Kom så på att nu har ju tiden nästan gått ut, innan nästz trick kommer och då började vi träna igen.


Jag tycker hon är riktigt duktig på det här och att vi är på god väg. Jag har de inte på verbalt kommado ännu och hon kan inte halta mer än 7-10 steg ännu, men de kommer om vi tränar.


På sidan brukar Sussie lägga ut en liten film om hur man kan lära in tricket, men vi har inte alls tränat så, för de blir lite krångligt när jag har så ont i axeln mm


Jag började i stället med Emmi sittande och shapade in en lyft tass, sedan fick hon göra de stående. När jag hade riktig stadga på att hon stod på 3 ben så började jag ge belöningen efter klicket på olika ställen, så hon måste sträcka sig fram eller åt någon sida för att nå den. Bara för att träna in rörelse och balans.


Sedan blev de omvändlockning för att få någon rörelse i benen. belönade all rörelse, fram, bak, tyngdförflyttning osv

De lättaste var sedan att få henne att röra sig åt sidan, på den sidan hon inte lyfte benet, för att få henne att ha tyngden där. När hon kunde hoppa sidledes flyttade jag så hon måste hoppa snett framåt. Där är vi väl nu ungefär. Hon kan inte hoppa rakt framåt, utan de blir lite snett framåt än. Men vi ska träna mer och så till slut ska vi väl få till det ordentligt.


Så här ser Emmis halta ut nu



  

Hope har jag inte tränat så  ycket trick. Vi har tränat lite att stå/gå på 2 ben. Hon börjar bli bara på att hålla balansen.



 

I dag skiner ocks solen, så nu på em har jag och Daniel varit ute ca 2 timmar med hundarna. Vi tränade lite sök. Daniel har fått vara figge.


  

Emmi på väg att leta efter Daniel. Daniel fotade.

 

Hope


  

Mamma och dotter busade så klart en hel del också.


Jonna var bara ute och gick, inget bus för henne, inget sök heller.


Ja vi passade på att klippa klor, håret runt tassarna och trimma svansarna när vi var ute. Skönt att slippa allt hår inne, men.....................båda har börjat fälla, så golvet är ändå täckt med långa svarta strån.


Har även haft lite fika besök mitt på dagen och nu ska jag börja med middagen.





Av gammelflaxen - 3 mars 2012 16:43

I dag träffades jag och Marie med hundar. De var strålande sol, blå himmel och inte blåste de något i dag heller.

De var ett perfekt väder och vi hann med både uppletande, spår och lite annan träning.

 

Vi började med uppletande. Emmi fick starta.

     

Hon leker gärna.......

 

  

 

  

Min, min..........

 

Sedan var de Hopes tur

  

Marie hade lagt två spår, när vi kom (Xit hade redan gått sitt) och efter uppletandet så fick Emmi gå sitt.

De var första gången hon gjorde ett åkerspår. De ca 300 m med 5 pinnar.

 

  

Lite varmt ...

 

  

Full fart i spåret

 

Emmi var så duktig. Hon spårar jättebra och de var så kul att kunna se när hon spårade.

Hon markerade alla pinnarna.

3.e pinnen såg aldrig Marie när hon markerade, utan helt plötsligt vänder Emmi sig om och spottar ut en pinne...............då har lill hjärtat plockat den i farten och fortsatt spåra med apporten i munnen.

 

  

Full fart till mig efter spårslutet och myset med Marie

 

Sedan var det Hopes tur. Hon fick ett blandat spår åkerkant och buskterräng.

 

 

Hope missade första pinnen, men sedan spårade hon jättebra. Även hon hade 5 pinnar.

 

Efter spåret passade vi på att fika. Så gott efter några timmar ute och så härligt varmt att sitta i solen och fika och prata om allt mellan himmel och jord utan att behöva jäkta.......underbart.

Emmi ville gärna in till kompisen Xit.

  

 

Efter fikat blev de lite små träning med mina tjejer. Emmi fick träna kontakt och vi övade även på haltandet.

Kommer en liten filmsnutt i morgon på det.

 

De var en så härlig träningsdag. Jag är jätteglad för spårträningen. Är också jätteglad för att Marie gärna tränar med mina tjejer, sådant mina leder gör att jag inte kan träna, så som spår och uppletande tex.

Maries hemsida hittar du här


Tack för en jätte bra dag

 

I går em blev de lite hundbus, här är några bilder.

 

  

 

  

 

  

Jasper vill ikapp........

    

Jasper bett i Emmis bak är inte uppskattat!!!!

 

  

Emmi med mamma Hope, full fart som nästan alltid.

 

Den här lediga veckan har de varit hundaktiviteter nästan varje dag. De har varit så skönt att kunna ägna sig ordentligt åt hundarna.

De är jättekul att vi kan träffa Lennart och Jasper så ofta och se hur ännu en av  de "mina"  utvecklas.

 


 




 


Av gammelflaxen - 1 mars 2012 19:10

Tänk så bra de stämmer det där att, när hunden tycker att den kan så föröker den hoppa över vissa saker för att försöka få belöningen snabbare. De är då de känns som om hunden inte kan någonting och man blir så frustrerad. Så var de med Emmi dag. Hon vet så väl vad hon ska göra nu för att få belöning när hon haltar, så då försöker hon med genvägar................Lilla skruttan.

 

De var bara att backa lite och visa att, nej man måste göra hela momentet och inte bra slarva och så försöka sno åt sig belöningen. Ja hon lugnade ner sig och de gick väl relativt bra igen sedan.

 

Vi tränade inte så mycket mer i dag än halta och kontakt vid sidan.

 

Innan vi  åkte till klubben mitt på dagen så var vi ute hemma på gården och där händer de spännande grejjor om man heter Emmi.

 

En ekorre satt vid fågelbordet

 

Emmi vill gärna "ha" den

(läsa jaga)

 

 

Som tur är är ekorren snabbare än hon

var är den matte??

 

Våren är nog på väg, de kändes så idag ialla fall. Här är takdropp

 

 

Jonna var också ute och hade de mysigt

 

 

 

Mamma och dotter

 

 

 

 

Jag tränade lite med Hope idag också. Inte mycket för de blöta är inget som gillas av Hope.

Men hopp apport blev det ialla fall

 

 

 

 

 

och en budföring, bara för hon tycker de är så kul

 

 

 

Efter lite fika, så bar de av till sjön för hundbus i solen

 


 

En hel massa härliga bilder blev de i dag också

 

           

 

Nu ligger de två väldigt trötta, mätta och belåtna hundar här och sover

 

Själv gjorrde jag mig en stor kopp choklad, med mörka choklad bitar i som fick smälta ner i den varma mjölken

så Gott.

 

Nu ska jag iväg och hämta Daniel vid bussen. Den bästa sonen man kan ha.

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards