gammelflaxen

Alla inlägg under november 2010

Av gammelflaxen - 30 november 2010 19:08

utan att förfrysa fingrarna, så därför blev det en tur till Rönnåsen idag efter jobbet istället för lydnadsträning. De var kallt och mycket snö, blå himmel och sol...............så vackert.

 

     

 

Jonna som är så stel och har ont här och där, fick vara hemma, istället för att vara ute och bli kall. Hope däremot hon hade jättekul med två hundkompisar.

 

Här är hon med Picasso


  


Hope fick även springa ca 3 km i dag när vi kom hem.................gissa om hon älskar det...............min goa tjej.

 

Här Daniel (min goa och härliga son) med Hope.

  



Av gammelflaxen - 26 november 2010 08:42

Snö, snö och mera snö............så ser de ut nu och de snöar fortfarande. Vindrutetorkarna blev så klart isiga så jag måste stanna efter vägen och göra ren dem............ och undra om jag hittar bilen under all snö när jag ska hem senare i dag.........Såg också 4 älgar på väg hit, de stod två på var sida av vägen och åt av tallarna.

Snart är de dags för fm kaffe.........har faktiskt fikarast just nu..........

 

I går tränade vi lite Hope och jag. På em träffade vi Maud och Peo på klubben (där snälle Lennart plogat både väg och parkering) för lite träning, men först blev de fika och Maud hade bakat tunnbröd och gjort mackor som hon bjöd på mmmmm så goda.

 

Vi tränade bla kryp, som Maud fick titta på och hjälpa mig att belöna rätt. De är svårt att se själv utan att gå väldigt konstigt........de blir lätt att man belönar för "hög bakdel" och "grodhopp".

 

På kvällen hade vi innomhusträning som Lennart också ordnat. Vi fick låna ILA´s lokal. Så bra. Vi var sex st som träffades där i gårkväll med våra hundar. Fika, prat och hundträning så kul.

Jag, Xit (Marie fotar) Maud, Ann-Sofie, Anna, Susanne och alla våra goa hundar.

  

Foto: Marie Larsson

 

Jättebra också att vara på ett "konstigt" ställe, ialla fall för Hope. Sedan jag satt på bordskanten (på klubben) och bordet höll på att vicka och slog ner med ett stort brak och jag höll på och ramla av och skrek till, gillar ju inte Hope riktigt alla ställen.....men efter ett tag fungerade de riktigt bra.

 

  

Foto: Marie Larsson

 

Vi tränade en och en i gårkväll......så kunde vi som inte tränade titta, ge råd och se till att belöningen kom på rätt ställe..........Så bra träna så. Den gröna mattan fungerade väldigt bra att krypa på. Hope kröp väldigt lågt i går.......drog sig fram med bakbenen rakt ut........men vi har mycket att fixa till på krypet. De blir något att försöka få till ordentligt under vintern.

 

Tack alla härliga och goa vänner för i går......de är så kul att träna ihop, få råd och inspiration.

 

Nu blir det kaffe............

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 24 november 2010 13:46

I dag snöar de och yr. Vi har ca -3 just nu också blåser det. När jag kom hem från jobbet idag fick vi besök.............så de blev en massa hundbus i snön och fika förståssssssssss.

 

Här är lite bilder från eftermiddagens hundbus.

 

Någon tyckte att mina perenna blommor måste bort innan våren............


Undarar om de är därför Hope blev arg.......

    


Jonna vill också vara med...............i allafall en stund



 



Titta vad jag har......

       


   


Nu eldar jag för fullt i köksspisen och de sprakar så hemtrevlig.........varmt och skönt är det också. Hoppas de slutar snöa snart, för i kväll ska jag på HUS möte på Gävle BK. Gillar inte att köra när vädret är så här.


  

Av gammelflaxen - 22 november 2010 14:28

så tänkte jag idag när jag la upp rapporträningen. Vi tränade även i går och då gick de inte så bra. Hade tänkt att köra lite längre i går och på ett ställe vi inte varit på länge..........men Hope vände efter ca 400 m då och sprang tillbaka till B.

 

Vi pratade då över radion och bestämde att min mottagare skulle gå fram dit Hope vänt och sända därifrån. Så blev det och de fungerade jättebra. Även resterande sträckor vi skickade fungerade bra...............fast lite strul blev de tex hos mig.

 

Hon fick för sig att de var något väldigt läskigt i skogen, en bit in.............så jag tog loss henne från trädet och så gick vi in och tittade vad som fanns............jag såg inget och Hope blev lugn.............jag väntade och sände henne..............inga problem. Vi avslutade som vanligt med att släppa ut de andra hundarna så de alla 4 fick busa, Hope gillar verkligen den avslutningen av träningen. Vi fikade och pratade om hur vi ska försöka lägga upp träningen framöver. Vi såg även på GPS´n att hon varit in i skogen, där hon vänt..............kanske något djur sprungit in där??

 

När jag kom hem igår så tittade jag in i garderoben där de varit sånt liv innan jag åkte.............och skogsmusen var fast = död i fällan. Äntligen, den där musen har varit riktigt smart och tagit osten, potatisen mm ur fällan massor av ggr. Han har också ställt till oreda i mitt stora skafferi.......ätit hål på mjölpåsar, rispåsar mm.........Allt sådant han ätit på är kastat och allt är nyskurat, både golv och hyllor. Allt ätbart finns numera i fina nya burkar.....i fall att de dyker upp en ny hungrig mus.

 

I dag blev de också lite träning ...........bestämde mig för att strunta i att hon vänt i går och köra lite längre sträcka ändå, som start. Så blev det också............allt fungerade jättebra, på alla sträckor. Vi körde med 2 förlängningar, fast den sista flytten blev tillbaka mot A, för att hon skulle bli glatt överaskad.

 

De blev också varierande väntetider på stationerna i dag, allt mellan 25 min till 10 min. Hope var verkligen på g idag och återhämtade sig sååååååååååå fort på varje station. Sammanlagt sprang hon ca 2,5 km.

 Vi såg även i dag på GPS´n att hon på ett ställe tagit "sin egen väg", varje gång. Inte långt men ca 75 m - 100 m.

 

De är riktigt kul att titta på de olika sträckorna hon sprungit på kartan och de är kul att se hastigheten också...............man kan nästan inte tro hur fort hon kan springa. De snabbaste hon sprunit de 4 ggr vi använt GPS´n är 40 km/h !!!! Oftast springer hon runt 30 km/h. De är riktigt snabbt de också tycker jag.....................min snabbfotade lilla Diamant.

 

  


Få se hur de blir med träningen nu framöver............de ska tydligen bli mer snö och snöa varje dag resten av veckan.............men jag har i alla fall en träningsplan.....

 

Av gammelflaxen - 19 november 2010 07:55

Den här veckan har de faktiskt blivit lite träning trots snö och kyla. Vi har tränat lite några eftermiddagar i veckan. Två em träffade vi Maud och Peo. Då blev de lite  lydnadsträning och även spår med hjälp av Lennart.

 

Jag har dispans i spåret ifall att jag tänker tävla i det. Eftersom jag gärna "vill själv" har vi inte tränat spår på väldigt, väldigt länge. Men nu blev de av...........jag gick ett spår på 200m ungefär på åker ena dagen och Lennart gick ett litet längre.

 

Spåra är inga problem för Hope, de klarar hon jättebra. Vi lät spåret ligga ca 2 timmar, bara för att försöka få ner hennes nos ordentligt, så hon inte ska missa några pinnar. När hon spårar i rapporten vid förlängningarna, blir de ju både på marken och i luften.

 

De som vi måste träna på är att få henne att markera pinnarna ........hon och jag hade jättekul med varje pinne när vi spårade och när hon och Lennart gick spåret markerade hon faktiskt riktigt bra........men de kan bli bättre. De känns kul att vi även börajt med spår igen..............vill tävla i både spår och rapport.

 

I går träffade vi Marie och Xit på klubben. Marie hade gjort en uppletande ruta när jag kom.........så då blev de uppletande. De var väl inte de bästa uppletande vi gjort men, men............ här kommer hon in med ett mjukisdjur, en ekorre och den gillade hon och busade med........

 

     

Foto: Marie Larsson

        

Foto: Marie Larsson

 

Efter uppletandet blev det fika och prat. Lennart kom också förbi på sin,lunch och fikade.

 

Sedan blev de lite lydnadsträning bla rutan, inkallande med ställande och kryp. Jag och Marie gjorde så som jag och Maud också gjort.............tittade på varandra och Marie klickade när Hope gjorde rätt. Krypet är svårt att se själv ordentligt.....men nu kunde jag ju gå upprätt och ge belöning när Marie klickat. Krypet gick riktigt bra i går.

 

De blev platsliggning också, då jag gick och gömde mig. Min goding låg så bra skönt.

 

När vi tränat klart fick Hope och Xit änltligen busa...........de hade väldigt svårt i går att hålla sig ifrån varandra under träningen...........De blev full fart nere på åkern...........

 

  

Foto: Marie Larsson

Av gammelflaxen - 14 november 2010 16:34

I morse när klockan ringde var de lite svårt att kliva upp, för igår var vi ut och firade en 30 åring.

 

Lennart kom och hämtade mig och Hope för att åka ner till Tierp. Vi stannade där vi brukade för en kopp kaffe och bulle. Jag brukar inte hinna/orka koka kaffe på morgonen innan jag åker, men mackor hade jag gjort ialla falla.

 

Vi samlades där vi brukade och åkte tillsammans till ett nytt träningsställe. De var grått, regn i luften och tung blöt snö på marken. jobbigt underlag för hundarna att springa i.

 

Hope gick som nummer 4:a från B stationen, inga problem med att springa. Däremot så var hon som vanligt väldigt het och kunde inte låta bli att ge ljud i från sig. Hon var rätt tyst hos mig på A stationen.

 

Från mig till C gick hon som nummer 2. Hon gick jättefint på framföringssträckan............men lät hela tiden. Jag sände henne när hon var tyst.............och då kom ett startskall.

 

Tredje sträckan C till A gick hon som nummer 1. Lennart hade bra framföring och hon var tyst............BRA.

 

Sista sträckan A till D...............framföringen gick bra, men hon lät nu igen. Farten hon har när hon springer kan man som vanligt inte klaga på. Hon flög fram trots tungt underlag.

 

De var en bra träningsdag och de vi måste försöka få bort är hennes ljud. De blir en hel del avdrag för ljud på tävling.

 

Vi avslutade träningen med att sitta runt elden och prata om dagens träning, samtidigt som vi åt våra mackor och drack kaffe. Gissa om de är gott då.....Sträckan B - A var på en stig, resterande sträckor var i obanad terräng. Nu är det 2 veckor till nästa kurstillfälle och vi har lite ideer om hur vi ska träna bort ljuden vid framföringarna och även hur vi ska fortsätt med själva rapportträningen.

 

Tomas hade tagit domarprotokolletr från i lördags, så nu såg jag betygen och kommentarerna från lördagens brukslydnad. Så här såg våra (Mina & Hopes) poäng ut.

 

Linförighet 8 Tveksam start, långt fram vä halt/8 lite possi 

Framförgående 7 önskas mer distinkt framåt/6,5 kort avstånd, stretar

Platsläggande 9 ngt sakta ner/9 lägger sig ngt sakta

Inkallande 9,5 tempo/10

Kryp 0 reser sig avbryter/0 DK lägg kryper inte

Apportering 8 leker vid gripande/8 leker vid gripande

Hopp 10/10

Platsliggning 10/10

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 11 november 2010 14:57

I dag var de ca -5 när vi åkte hemifrån till jobbet. Senare mitt på dagen blev de lite bus för Hope och Jonna med hundkompisar. Jonna tycker de är lite väl kallt, men Hope älskar snön   .

 

I dag blev de också kloklipppning och lite putsning av svansen..................de var aldeles förlänge sedan vi klippte den fint.

 

Här är några bilder från em, tagna hemma.

Hope & Jonna


Här bor vi

 

Nu börjar de äntligen bli varmt och skönt av köksspisen. Värmepumpen har gott sönder.................

 

I dag blir de bara att ta de lugnt och mysa hemma. Igentligen ska jag på styrelsemöte på klubben, men nu har jag äntligen fått rätt olja till hydralsystemet i bilen och i kväll får jag hjälp att lufta och fylla på den...........så sedan kan jag höja och sänka bilen som jag vill igen..........och tänk va lättstyrde den ska bli nu.

    

Av gammelflaxen - 8 november 2010 18:28

I morse när vi vaknade var de -8 ute brrrrrrrr vad kallt. När jag kört ner Daniel till bussen kl 07.00 så blev de till att elda i kökspisen för att få de riktigt varmt och skönt.

 

När allt morgonstök var avklarat så åkte jag ner med Jonna till mamma och pappa, så hon inte skulle behöva vara ensam så mycket i dag. Hon blir så glad när hon kommer dit.......idag sprang hon och hämtade vedträn och försökte tigga till sig gobitar från kaffebordet..............gammel gumman.

 

Jag och Hope hade stämt träff med Maud och Marie i Åmot och även Anna skulle komma med Emma. Maud skulle valla med sin Peo och vi skulle även se om Hope har något intresse av fåren och om man kanske skulle kunna lära henne valla...............spännande!!!!

 

Mitt på fm var i hemma hos Ingrid, där Anna har sina får. Ingrid hade också 3 alaskan malamutes, vilket väcker lite minnen. (jag har ju haft slädhundar förut....)

 

Se så vackert de var ut när vi kom dit.........

  

 

Vi hittade varsin härlig plats i solen, där vi kunnde ha vår packning och även våra hundar. Både Xit, Hope och Peo var ju med. Maud började valla med Peo. Här kommer lite bilder. Maud och Peo är så duktiga.

 


   


     


Hope har ju aldrig provat på de här med vallning...............jo hon har träffat får när hon var ca 3 1/2 mån, men inget mer än så. Därför måste vi ju ta de lite försiktigt både för hennes och fårens skull. Anna kom och lockade in fåren i en fålla och så skulle Hope få gå runt den först, tillsammans med Marie.

 

Jag kommer ju inte att kunna valla med Hope (om hon skulle kunna bli en bra vallhund) pga av att jag inte är tillräckligt smidg (för mina ledproblem) så därför

så fick Marie gå med henne. (Gulliga Marie)

 

  

 

Sedan fick hon följa med in i fållan, i kopplad

  

 

Så fick Hope vara lös utanför fållan igen för att vi skulle se om hon var intresserad av fåren när hon hade valmöjligheter.

 

och visst var hon intresserad........


   


   


Hope var riktigt intresserad av fåren, även om hon stundtals fick något slags spel.......och flög runt i fårhagen och upp på oss för att sedan återvända till fåren. I början skällde hon och hoppade när hon och Marie gick runt fållan och var väldigt exalterad (så som hon kan bli).

 

De var sååååååå kul att följa med och se hur hon reagerade.

 

När vi var klara bjöd Ingrid in oss på krummelurer..............något jag aldrig ätit. De var något mellanting mellan pankakor/plättar och sockerkaka, som vi åt med hallonsylt och vispad grädde............Jättegott Tack.

 

De var en jättebra dag med hundar och vänner igen.............vilken tur jag har.

 

  

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards