gammelflaxen

Alla inlägg under september 2010

Av gammelflaxen - 23 september 2010 18:04

Efter jobbet i dag träffade jag Marie och Maud med gobitarna Xitit och Peo igen. Vädret var inte de bästa molingt, fuktig och rätt varmt faktiskt............ialla fall, tyckte hundarna det.

 

 Innan vi gick in och drack kaffe och åt mackor så hann jag med att träna lite linförighet med variabel förstärkning, framförgående, platsläggande och hopp.

 

Hundarmna fick så klart följa med in..........Jonna var också med och hon tyckte de var så kul att hämta grejor och så måste hon ju hålla ordning på Peo och Xit (tyckte hon).

 

Marie hade vallat uppletande rutan och lagt ut en massa saker, så när vi kom ut gick vi för att köra lite uppletande. Maud började med Peo.

 

Full fart in till Maud

  

 

Sedan var det Marie och Xits tur. De var så duktiga både Peo och Xit. Så var det Hopes tur. Vi har ju som sagt inte kört så mycket uppletande, så jag var lite osäker på hur de skulle fungera på fullstor ruta.............men de gick så bra. De första hon gjorde var att springa längst ut i ett hörn och hämta en sak  , sedan kom hon in med 3 till, bla en plastbil och en puck. Trodde inte hon skulle plocka dem. Både när hon hittade pucken och bilen stannade hon vid dem och tittade på mig........och ville ha bekräftadt att de var rätt. Då hon kom farande in med dem i full galopp.

 

På väg till mig med pucken

 

 


Här kommer hon med en handske 

 

  


Här matte

 

  

 

Vi körde uppletandet två ggr/hund och de var super duktiga. Sedan blev de tid för bus också.

 

  

 

  


  


Trötta


  


Är jätte nöjd med dagens träning. Nu har vi nyss ätit och elden sprakar i järnspisen. Hundarna sover och Daniel pluggar. Få se om jag bakar lite senare.

 

Foto: Marie Larsson & Maud Hansson

  

 

 

 

Av gammelflaxen - 23 september 2010 08:11

 

Tre goda vänner, Guldklimpen, Qaramellkungen och Diamanten.

 

Bilden är tagen i gårkväll av Marie L, när vi var i Sandviken och tränade. Alla 3 var så duktiga   .

Av gammelflaxen - 22 september 2010 10:00

I går blev det en hel massa hundträning,. Först tillsammans med Maud & Peo och Marie med Xit. Jag och hundarna kom direkt från jobbet. regnet öste ner och då försvan träningslusten.


jag rastade hundarna och sedan gick vi in och fikade och pratade, under tiden så försvann regnet och solen kom fram   såååå skönt. Träningslusten infann sig igen och de blev en bra träning, trots allt de blöta.

 

På kvällen blev de träning igen, med träningsgruppen. Är jättenöjd med den träningen också. Vi hade platsliggning med en massa olika störning (valpar, en gråtande baby och hundkurshundar). Den gick jättebra, vi tränade också kontakt med ordentlig störning i form av Marie, som rörde sig närmare och närmare oss och klappade händerna, pratade mm. Vi gick också fritt följ runt henne, så nära att Hope satt lutad mot hennes ben när vi gjorde halter. De gick jättebra. Tack för hjälpen Marie.

 

Kvällen avslutades med gott fika (nybakt som Susanne hade med sig mmmm).

 

I går fick jag också PM till vår allra första lägre tävling. Roligt, men oj så mycket mer vi borde kunna!!!!! Sammanlagt är de 14 hundar. 4 lägre, 2 högre och 8 elit.Vi har inte tränat såååååååå långa väntetider, ca 3 min mellan varje hund och minst 5 min mellan klassern och sedan tiden de tar att gå ut sträckorna.........


Vi får ta de som en träningstävling och göra de bästa möjliga. Dagen efter tävlingen startar ju forts kursen i rapport..........och då kan vi få hjälp med de som vi ev missat i tidigare träning. Spännande bllr det i alla fall.

 

I kväll bliråker vi nog till Sandvikens BK och tränar lite, tillsammans med Marie och Maud + deras gobitar.

 

 

Av gammelflaxen - 19 september 2010 17:05

I dag har vi varit på utställning med Erika, Emil och Carro i Ljusdal. Vi hade sån tur att vi inte behövde köra utan Lennart följde med och körde    Så skönt för oss som har ont lite här och där. Vi var framme i Ljusdal vid 9 och då var det gott med en fika, goda mackor och Erika hade bakat så god äppelkaka.

 

   Hope låg lugnt och väntade

 

Träffade bekanta som vi bara stöter på någon gång i bland, de är alltid kul att höra vad som hänt sedan sist också träffade vi "nya" att bli bekanta med.

 

Vid 11 tiden startade bedömingen. Erika var inne före oss.

 

  


De gick inte så bra idag, vi fick ett 2.a pris. Så här stod det:

 

Medelstor tik, bra mentalitet, feminin ngt lång, lätt o kraftigt huvud, kunde ha bättre utfyllt nosparti, ngt slaninga öron, bra hals o överlinje, tillräcklig bröstkorg, ngt brant kors, paralella rörelser, alltför mjuk päls o de hade varit klädsamt med en jämnare teckning.

 

Lennart visade Hope.

     

 

De var inte "vår" dag i ringen.

 

  

 

Vi fikade lite till och handlade ett koppel och en leksak, medan vi väntade på barn med hund. Där skulle Emil, Erikas son ställa Carro. Han fixade jättebra.

 

På hemväg blev de så klart också massa hundprat. Allt som allt blev de en mysig och trevlig dag, tack vare härliga kompisar som var med.

 

 

 

Av gammelflaxen - 17 september 2010 19:47

I dag fick jag ett roligt samtal på em. De var ägaren till den hane jag skulle villja använda på Hope. Jag hade mailat henne massa info om Hope i början av veckan och nu ville hon bara ha svar på några undringar hon hade.........och sedan samtyckte hon till en parning mellan sin kille och Hope   Jätte spännande och roligt tycker jag.


Jag tror de blir kanonvalpar efter dess två hundar.


Hanen är en social och glad hund. Han är en bra tävlingshund och efter spännande brukslinjer. Han tycker om att jobba och är väldigt samarbetsvillig, med stort föremålsintresse. Självklart har han friröntgade höfter, armbågar och ögon ua. Skottfast är han också.


Mer information och bilder kommer när parningen är gjord i feb 2011.



Av gammelflaxen - 16 september 2010 09:09

I går blev det en heldag med träningskompisar, hundar och hundträning. jag och hundarna var i skogen vid 10,00. Då hade Lennart väntat ett bra tag............var lite försenad   .

 

Vi tränade rapport på en sträcka vi inte varit på sedan i vintras, roligt för Hope. ingen av oss har tränat rapport tidigare och nu är de lite svårt att veta hur vi ska lägga upp träningen inför nästa klass.............de skilljer väldigt mycket både i tid och sträckor. Vi har tränat för långt för några veckor sedan då vi körde 1,3 km B-A och ca 25 min väntetid.............de gick bra, men sedan ville hon inte lämna mig på A, så nu vill vi ta de lite lugnare och göra de roligare för henne.

 

I går blev det B-A ca 700 m kort väntetid ca 8 min och sedan 10 min väntetid  A-C 900 m. De gick bra och hon tyckte de var roligt.

 

Efteråt blev de gott fika med både vaniljhjärtan och mackor (mmmmmmmm) Hope fick busa med Jonna, Lewi och Picasso. När hundarna busat klart och vi var klara med fikatåkte vi vidare till ett Marie, Maud, Mikaela, Anna Li och Laila som lagt spår till valparna och gjorde uppletande med alla hundar.

 

Vi har som jag tror jag skrivit förr, liksom "glömt" uppletandet.......men i går tränade vi det och Hope överaskade mig stort..............hon hämtade 4 föremål, använde nosen hela tiden och tyckte de var jättekul. Min goa duktiga tjej   .

 

Efter mer fika med goa bullar och roligt hundprat åkte vi hemmåt. var hemma vid 15 tiden. Pyssalde lite och vilade en stund. Sedan kom Marie och Xit och hämtade mig och Hope. Vi åkte till Sanvikens Bk för att träna lite lydnad. De är ju bra att träna på någon annan klubb ibland också.


De blev platsliggning och budföring, båda med skott..............inga probllem. Hon vänder inte på huvudet eller ens vrider öronen.


Vi tränade lite linförighet, hopp och kryp också. tror inte krypet kommer att bli klart till tävlingen........... Lite mer fika och hundprat innan vi åkte hemåt trötta och nöjda med vår dag.

 

Jag fick också ett mail om att vi kommit med på fortsättningskursen i rapport   De ska bli så roligt. Nu börjar kursen dagen efter vår första lägre tävling............men då lär jag ju veta vad vi behöver träna.

 

Idag blir det en lugn dag. Lite backträning med Hope i slalombacken, ev lite skott träning på klubben innan styrelsemötet och kanske lite hundbus.

 

På måndag börjar jag jobba igen och då blir det inte lika lätt att träna på dagarna.

 

Här är lite bilder från helgen i Dalarna

 

  


  

 

  

 

  

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards