gammelflaxen

Alla inlägg under augusti 2013

Av gammelflaxen - 31 augusti 2013 17:58

Världens bästa Diamant blev i dag uppflyttad till högre rapport

Så duktig tjej, fick 10/10 på rapporten och 10 på budföringen.

Sammanlagt 513 p och då nollade vi krypet

  

 


Lennart kom och hämtde oss kl 06 och vi åkte ner till Skutskärs BK.

De var både rapport och sök i dag. Sökhundarna började i skogen och vi rapporthundar började med platsliggning, budföring/uppletande.


Vi körde lydnaden sist av rapporthundarna och sedan åkte vi i väg till nollpunkten i Marma. De var väldigt bra för mig där, inte alls långt från bilarna till A station.


Vi fick vårt träd att boa vid och samlades för info samt att domarna då kollar att hundarna kan sitta tysta vi träden själva.

Minsta skall ger avdrag. De ska vara helt tyst hela tiden.


Elithundarna startar alltid först sedan sista regel ändringen och den första elithunden sändes och första skottet kom, men ingen hund.


Blev orolig att Hope skulle möta eller träffa på honom i skogen och stod väldigt nervöst och väntade när hon sänts från B.


Så glad när första skottet kom och ännu gladare när andra skottet hördes..............så kom hon farande min fina tjej.

Trött av värmen så som de andra hundarna också var.


Vid trädet blev de mys, leverpastej och kattmat på burk och vatten.


Hon var väldigt påverkad av värmen och jag undrade om hon skulle orka de sista 1,5 km.......


Framföringen gick bra, hon satt stilla utan koppel den förväntade tiden och stack som en raket när jag kommenderade henne. Så väntade jag på skotten igen och där kom första och sedan de andra. Härligt!!


Stod kvar vi starten och väntade på att få höra om hon kommit in till C..............så nervös........domaren på C sa till Lennart att de är en matte som är så nervös och står och trasslar in sig i ett rosa koppel på A

Gissa vem!!!


Lennart berättade också att han blev så glad när han såg henne komma upp för sista backen.

Banan var tydligen rätt kupperad.


Alla hundarna fick också mycket störning i form av en kille med en lagotto som plockade bär, en äldre man som kom cyklande med sin schäfer, en joggare och några crossåkare.

Duktiga hundar som klarade all störning och alla ovidkommande spår.


Jätteglad att jag har Lennart som mottagare. Hope tycker så mycket om honom

och utan honom hade de inte gått.


  

Våra betyg

Platsliggning med skott 9/9

Linförighet 8,5/9

Framförgående 7/8,5

Platsläggande 9/8,5

Inkallande 10/10

Kryp 0/0

Apportering 7/7,5

Hopp 10/87


Budföring 10/10

Rapportföring 10/10









Av gammelflaxen - 22 augusti 2013 19:43

Så har träningen varit i veckan............eller kanske mest vin, iallfall   


I helgen som varit, tog vi de rätt lungt. Janne och jag var i väg till Högbokvarn på Lördag em och hade de mysigt. jag passade på att fota lite där.


     


Hundarna fick ingen träning förutom tidiga fyspass på morgonen innan solen och värmen kom.


Här brukar vi alltid ta en paus

 

Fyspassen brukar avslutas med godis letande.

 


I måndags träffades jag och Stina för lite lydnadsträning. De blev ett lydnadspass som kändes bra och vi (jag och Stina) hade tid att fika och prata också...........så mysigt.


Maud och Marie kom efter sitt sök pass och Annika L var där för agility träning.


  


I tisdags åkte jag och Maud till  Skutskärs BK för lite träning på annan plats och träffa Liz med Zanto och Monica (som tyvärr fick förhinder)

De blev en väldigt bra träningskväll, med mycket hundar och männiksor. Säkert 20 st, de var länge sedan de varså många på våra träningskvällar.


Vi började med platsliggning med skott (mobilfoto)

 


Alla hundar som var med fick inte plats på bilden. Hope ligger längst till vänster och fina broder Zanto längst till höger.


Vi körde sedan budföring med skott, en platsliggning utan skott och sittande i grupp.

De gick så bra, trots all störning bla IPO träning bakom ryggen på hundarna och ena gången tränade några inkallning ca 5 m bakom ryggen på de liggande hndarna. Alla fixade de så bra.


Vi blev också "genomkörda" i lydnaden. Allt skötte hon bra trots all störning.


Vid fikat pratade vi IPO, skulle vara kul att prova, (utan skydds då) Ja BSL heter de väl då så klart. Tänker att jag kanske skulle klara av spåret själv, eftersom de går på fält/gräsmatta..............men de blir säker inte av. de finns så mycket spånnande att göra med sin hund. Freestyle och HtM verkar också kul................men då borde man ju kunna röra sig lite bättre än vad jag kan.


De blev ialla fall en bra träningskväll och jag åker gärna dit igen.


Allt så roligt att träffa Liz också. Nästa gång kanske Monica också är där.


Maud och jag hade också en trevlig/mysig stund i bilen med prat om allt möjligt.

Så kul att vi åkte dit.


  


I går kväll blev de lite rapport träning. Jag hade tänkt att de bara skulle bli korta sträckor, så Hope inte skulle bli särskilt trött....................men så blev de inte.


Här går lennart och Hope i väg

 


Vi började så bra med B-A 300 m, sedan blev de A-C 500m, C-A 500 m och A-D 930 m (vi har GPS)

och sedan sprang Hope D-A 930 m igen. Fina duktiga gumman.


Terrängen var de första 100 m som ni ser här ovan, sedan blev de hygge, med snår

 

lite kullar och myr, för att avslta några hundara m på en väg.


Puss matte, nu är jag här igen

 


Hope och Lennart pustar ut

 


Efteråt blev de hundbus, som vanligt


Jasper

 


Lewi

 


Tack för en bra träning


  


Idag tränade jag och Hope lite lydnad själva på klubben................blev inte så bra i dag.......mest vatten!!


       


Vi tog en kort promenad till Bysjön


         


Åt middag med Daniel och åkte sedan och hämtade Emmi, som busat med Ajax hela em.


      '


Just nu så är de min och Hopes egen tid, när vi tränar. Emmi får vara med i skogen och på fyspassen. Jag tränar även henne hemma, men någon vecka till kommer klubben vara "min och Hopes"


Emmi har då kul med Ajax eller är hemma med Daniel och följer honom ut när han springer.


Planerar för en vallträff med "valparna" och ev en träff lite tidigare också.


Vi får se vad de kan bli

  












Av gammelflaxen - 16 augusti 2013 16:15

 i träningen och den känslan skulle man kunna ta tillvara och lägga i en burk för att ta fram när allt inte känns ok.

För oss kan de förändras snabbt från ett träningspass till ett annant, så man får passa på att njuta av "feelgood känslan" när den innfinner sig.


Daniel spårade med våra tjejer och Ajax. De blev 3 korta spår på ca 400m-500m, för de var rätt varmt.

Alla 3 skötte sig bra. Så kul när Daniel har tid och lust att hjälpa mig.


     

Här om dagen var vi upp till klubben och tränade.

Då hade vi besök av Hopes bror Zanto, Pepsi och deras matte Liz och Monica med Prizma. De var även många från vår klubb där och tränade. Så vi kunde göra en ordentlig platsliggning med

ca 7 hundar. Alla skötte sig så bra.


Här är några blandade bilder


Meet MyOwn Idols Eye "Zanto"

              

Guldgruvans Peo (visst heter han så Maud?)

 

Min Diamnat, Meet MyOwn Hope Diamond "Hope"

 


Här syns Liz, Monica och Christel

 


Marie med Xit och Mia med Minty och lilla Fixa

 

Vi tränade alla möjliga moment och jag var nöjd när jag åkte hemåt, innan hemfärd han jag, Marie och Anna-Lena gå igenom höstens kurser.


Vi tränade rapport i måndags och då skulle den där bruken med "feelgood" känslan funnits tillgänglig.

Vet inte vad som var fel men när Hope skulle gå från A-C så vände hon och kom tillbaka till mig. De gjorde att jag så klart funderat på vad som var felet...................och jag är ganska säker på vad de var.

 

Så i går när vi tränade så hade vi tänkt till lite mer och allt gick jätte bra.


Hope på B

 

B-A 600 m vänte tid förutom promenaden dit ca 20 min


Hope på A

 

A-C 1000 m väntetid ca 20 min (alltså en förlängning på 400m)


Så här såg de ut på C

 

C-A 1000m och ca 20 min väntetid


 

Så sista sträckan överaskade vi Hope med att korta ner, så

A-D blev 400 m med samma väntetid.

Så sammanlagt sprang Hope 3 km i går kväll i full fart och med sin vanliga glädje.


Efteråt blev de hundbus med Lewi, Tindra, Picasso, Jasper, Emmi och Hope. Hundbus har varit hennes belöning nästan, efter varje rapportträning.


Här är lite godisletande

 


Här är lite andra bilder från veckan

         

Bilder från idag

En törstig Emmi

 

 


 










Av gammelflaxen - 9 augusti 2013 15:11

I går fick vi äntligen tid samtidigt att träna rapport. Inte så lätt att få i hop de timmar som behövs, som Tomas sa på kursen för ett antal år sedan " De brukar vara svårt i längden att få till de i rapporten om man inte tillhör samma familj" och de stämmer så bra.


Hope på A stationen

 


I går beslöt vi oss för att utmana Hope lite och göra de lite svårare.(men inte farligt, de är det Lennarts uppgift att avgöra när han går ut) Utmaningar/svårigheter tycker hon om.

Så i går beslöt vi oss för att göra första sträckan 1 km och ca 20 min väntetid. Vi var där vi inte varit förut och Lennart hade gps för att hitta ordentligt.


Nu blev de en riktig utmaning, för bara att gå första sträckan tog nästan 20 min för Lennart. De fanns ingen stig, skogen var tät och snårig, nerfallna träd, vatten, hygge och tillslut några hundra meter på en gungande myr.


 


Radion knastrade till och Lennart sa "Nu vågar jag inte gå längre ut på myren den är blöt och gungar ordentligt och jag sjunker ner" så B, blev här.

 


Hope är inte särskilt förtjst i vatten, hon tyckte inte riktigt om myren och tittade lite underligt på Lennart när han sände henne "menar du att jag ska springa härifrån? över de blöta gungande?" Sprang gjorde hon och kom glatt in på A. Där väntade en massa kel, mys och kattmat i påse och leverpastej, som belöning.


Efter belöningen så la hon sig för att vänta på att få gå ut igen.

 


Efter 25 min så sände jag henne. Hon gick ut snabbt och målmedvetet och efter några min hörde jag Lennart i radion  "Nu är hon här"


När de kommit tillbaka, efter vägen.......ja Lennart letade upp en väg för att slippa gå i skogen tillbaka, (så jobbigt var de att gå sträckan) sa han " Jag fick ståpäls på armarna när hon kom, jag trodde inte att hon sklle klara det"


Min fina modiga och duktiga Diamant


De ända vi saknar är träning med andra hundar, de händer nästan aldrig.


De blev som vanligt hundbus som belöning.


Hope, Emmi, Lewi i koppel, Jasper, Picazzo och Tindra, inte riktigt uppräknade i rätt ordning.

 


Hoppas vi får till en träning i veckan som kommer.


  


Vi har även träffat träningskommpisarna på klubben.


Stina med allas våra hundar, som tränade den här kvällen'

Gizmo, Aslan, Minty, Puma, Stella, Xit och Hope

 


Vi har även besökt Jasper med flock

 


Då blir de pussar av Jasper.

  

Love is   being owned by two Assie!!






Av gammelflaxen - 4 augusti 2013 16:38

   I torsdags kväll träffades vi och körde igenom varandra på klubben. Vi valde vad vi ville bli igenomkörda i och de blev 6 lägre, 1 apell, 3 lydklass 1 och 1 lydklass 2.


Vi valde lägre. De märktes att vi inte tränat hela program på länge. Vissa saker gick jätte bra andra var lite sämre.

Men hon gjorde bra ändå, hon är alltid känslig efter löp, min Diamant. I mitten av  sept borde hon vara sig själv igen.


På morgon promenad

 


Vi har haft besök av Oscar med familj. De var så roligt att träffa honom Birgitta och Thomas.

Jag är ganska säker på att Hope kände igen honom, hon uppförde sig så.


      

Trots fint väder fick jag inte till några bra busbilder.............

           


Varmt att busa i gassande sol

 

Oscar är en jättetrevlig, social och go hund. Tränas i allt möjligt bla vallning regelbundet.

De blir mest på får, men han har även provat på att valla ankor och nöt, vilket gick jättebra.

En riktig härlig kille och de var så mysigt att träffa honom.


Lite mer bus har de blivt för mina tjejer tillsammans med Ajax.

 

Men värmen gör att de blir endast kortare stunder.


LP1, Viltspårs champion Diflyds Bonneville "Ajax" 9 år, även uppflyttad till lägre spår

 

Ajax är mina föräldrars fina kille.


Även den här bilden är från morgonens tur med tjejerna  

 


I den här värmen har de såklart även blivit en dag på ahvet med båten.

 


Hav och båt är sommar


  









Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards