gammelflaxen

Alla inlägg under september 2013

Av gammelflaxen - 24 september 2013 18:16

När jag stängt av kaffet och plockat undan i köket på klubben, släkt överallt och gått ut, låst dörren, dragit för gallret och stod och fumlade med hänglåset i mörkret, började jag undra vart Hope tagit vägen........

Började ropa på henne, hon brukar ju aldrig gå någonstans, Marie kom tillbaka sedan hon kört "vårt" privat ekipage till tåget, (så hon inte skulle missa det och behöva vänta 2 timmar på nästa)och jag ropade och frågade om Hope var nere vid bilarna, eller om hon såg henne............men nej.


Marie kom upp för att hjälpa mig med hänglåset och då kom jag på att Hope nog var inlåst i stugan.......låste upp dörren och där satt en glad Hope vid ytterdörren i mörkret.

Lilla hjärtat, vilken matte!!!


De har varit en rolig och intensiv helg. I fredags träffade jag ju Elin och Opal på klubben och sedan i lördags var de dags för dem att tävla.


 


 

De fick så fina poäng, men missade platsliggningen, när de var bara några sekunder kvar började Opal att nosa och glömde sig och reste sig upp.


Fjärren blev det också 0 p, men där visste vi att de inte är riktigt befäst.


De såg så fint ut resten av programmet. Full fart till rutan och fullfart ut till apporten och lika full fart in. Så kul att se.


Jeanette, Jaquline, Jim (liten vovve) och Jackie( Gammelflaxens Love Ruby) kom från Leksand för att titta på tävlingen, umgås och och prata hund.

 

Jaquline hade bakat så goda bakelser med choklad och en massa god smörkräm, som hon hade med sig som vi fikade med.


Jaquline tränar mycket med Jackie, men har aldrig sätt en tävling. Så då passade de så bra att de kom och tittade på klubben och samtidigt fick träffa och se Opal tävla.


Lite små träning blev det också och jag kunde så klart inte låta bli att komma med träningsråd. Är man instruktör så är man.


Här träffas systrarna Jackie och Opal

     


Mamma Hope och Jackie

 


Jaquline med Jackie

   

Lite trick träning blir de också


Jeanette med Hope och Jaquline med Jackie

 

Så mysigt att få gosa med valparna och träffa deras trevliga och duktiga mattar.


I går stod vallträning på schemat, med lite fler valpar från Lovekullen.

Elin och Opal, Maija med Tiger och sitt nytillskott Sheepyeyes Blace även kallad "raptor puppy" , Birgitta och Thomas med Oscar och Lennart med Jasper...........och jag med Hope och Emmi.  

Tiger, Blace och Maija


Oscar


Mauds bc Peo

 

Opal och Tiger

 

En väldigt kort, korfilm


 

De flesta av oss är nybörjare. Jag har ju tränat då och då med Emmi, men så fort de börjar kännas som om vi kommer någonstans..........säger min kropp ifrån.


Tror de var ca 3 mån sedan vi var i en fårhage, men Emmi kom ihåg och var väldigt laddad. Stundtals hade jag kontroll, men inte alltid........... koppel/lina är på, så klart.

Lite goda råd av Maud är aldrig fel.  

 


 


Elin och Opal

 

Maija med Tiger

 

Självförtroendet på topp


Blace vill mera

 


Jasper med husse'  

Birgitta och Oscar  

Valla de är Oscar duktig på tillsammans med Birgitta.

De vallar regelbundet och Oscar har även provat valla nöt och löpänder.


Alla hundar var väldigt intresserade av fåren. Några har bara träffat får ett fåtal gånger förut.


Så klart blev de fika och korvgrillning också på Mauds veranda och där fick de även träffa katter.

Mauds 3 katter är hundvana och den yngsta spatserade omkring bland alla lösa hundar.


Tiger och lill tjejen

 


De har varit en rolig och intensiv helg. Att träffa all mattar/hussar och hundar var så kul. Alla hundarna är så härliga och har så duktiga aktiva ägare.


Nu gör ju avstånden att inte alla kunde vara med, men de hoppas jag på att träffa vid ett senare tillfälle.


  



























Av gammelflaxen - 20 september 2013 19:24

I gårkväll var de jag som höll i kulbbens kvällsträning, men jag hann ändå med plattsliggning och sittande i grupp med Hope och lite små träning med Emmi.


I dag åkte jag också till klubben för att träffa och träna med en av Hopes valpar, Emmis syster Opal med matte.

Innan Elin och Opal kom tränade jag med mina tjejer en stund. Emmi fick bla träna slalom och lite hopp.


Vi körde några lydnadsmoment från klass 1 också bla annat hoppet.


 

De är inte lätt att ha en förvirrad matte..........vi tränade lite inkallning och jag ropar och Emmi sitter kvar. De brukar hon inte, jag kallar in igen och hon kommer direkt som vanligt. Jag spelade in det på  min mobil och hör ju då att jag ropar på Hope och inte Emmi..............duktig tjej som satt kvar   


Så kom Opal och Elin. Vi började med att fika eftersom de åkt bil ca 3 timmar.


Här kommer lite bilder från träningen

Emmi, Hope (mamma till de båda) och Opal

 

Opal

   

I rutan

 

Kul att apportera, lika snabbt ut och in

 

Full fart på gotjejen

 


Avslutade med agility

   


De var jättekul att tillbringa em med Elin och Opal. I morgon kommer Jackie (Gammelflaxens Love Ruby) på besök, då de inte kan vara med på söndag,


Vi träffade även Marie och Laila som gjorde ordning för tävlingen i morgon.

De är mycket att tänka på och förbereda inför lyd klass 1 - elit.

Tur vi har dem och de andra som hjälper till inför och på tävlingen !!


Maud kom och fikade en stund med oss        och till henne ska vi ju på söndag för ett besök i fårhagen och då kommer ytterligar tre Love valpar, förutom Emmi   


Jag är helt säker på att Hope kände igen Opal. De märkte jag på hennes sätt att vara.


 






Av gammelflaxen - 19 september 2013 13:50

I går kväll var det agility KM på klubben.

 

Ca 14-15 hundar var med.


Grattis till Kerstin med Calla som blevklubbmästare i large

och

Jessica med Ragge som blem klubbmästare i small.


Jag tränar inte agility med mina tjejer. Så klart har vi varit på agiltyplanen och bla övat lite hopp och vi har provat på A hindret och tunnlar då och då.

Marie har kört Emmi och Hope några ggr, innan igår, så agility är inget de kan. "Handlingen" är inget de tränat, men båda kan ju följa en target och båda gilla fart och hopp.


Slalomet har vi provat någon enstaka gång.


Så när de blev dags för KM, så anmälde jag hundarna med Marie som förare.......eller de var egentligen hennes förslag och de var en jättebra idé.


Hope fick gå både aglityklass och hoppklass, medan Emmi fick gå endast hoppklass.

 Här är lite bilder jag "lånat" mina blev inte så bra.


Först Hope och Marie (jo den första suddiga har jag fotat)

         


Den här bilden på Emmi är tagen vid ett annat tillfälle

 

Båda mina tjejer är snabba och smidiga, men saknar agility träning.


Vi kanske ska träna slalom och balanshinder!!!

De tycker ju de är kul och jag tyckte också de var kul att se dem.


Tack för ni fixat Km tjejer!!


  


I måndags startade jag och Marie vår klickerkurs och våra deltagare har hundar ifrån 6 mån och uppåt.


Hälsften av kursarna har vi haft förut.


Alla som var med är så duktiga.


  


Just nu regnar det. Typiskt............de är min tur att hålla i klubbens träning i kväll.


I morgon tror jag att jag kommer träna och träffa med en av Hopes valpar som vi inte träffat sedan okt.


På lördag har vi tävlingar på klubben. Jag ska inte tävla men en av mina "valpar" är anmäld och några till favoriter som ska tävla i olika klasser.

 Ska bli roligt att se.


Ser även framemot söndagen.


 



  















Av gammelflaxen - 14 september 2013 19:09

Just nu önskar jag att jag hade bokat in en massa tävlingar, då Hope och jag verkligen är ett team just nu och hon är så glad och laddad och med på varje träningspass.


 

Men jag får nujta av vår "braiga" känsla då vi tränar.


Den här veckan hade Daniel änglavakt, då han körde av vägen en tidig morgon på väg till jobbet. Han försökte väjja för en räv och fick sladd på bilen och körde av. Nu hoppas jag bara att hans nack och rygg onda går över.


De är inte mycket kvar av bilen

 


Men vi alla är så glada att de sltade så bra som det gjorde. Älskade unge   


Fyspass med hundarna är j ett måste, ett roligt måste och vi tar dem offtast tidigt på morgonen innan de blivit för varmt. De blir uthållighetsträning och intervallträning bla.Mina tjer älskar sina fyspass.


En tidig morgon såg jag  spindelnät överallt. Så är de väl jämt antar jag men fkten och de speciella ljuset den här morgonen gjorde att hela skogen såg ut så här.

 


Här är vårt vanlig paus ställe.

 

De händer att vi pasar här också

 


I morse blev perspektivet lite annorlnda, då jag snubblade och ramlade, vilket uppskattades av båda tjejerna.

   


I går em tränade vi en stund och fikade så klart.

  '

Emmi var riktigt duktig och som jag skrev högre upp, Hope fungerar kanon just nu.'


Marie tog mina tjejer och tränade/körde lite agility. De är ju inget vi brukar träna och de märks också, men de tycker att de är kul.


Några bilder på Hope

     


Här är en kort liten film också. Hope är lite långsam och de har inte riktigt koll på att der ska följa Marie, men roligt har de


 

Jag vill också passa på att Gratta Marie och Laila som blev uppflyttade till högre sök i dag och Maud som blev godkänd i lägre sök.





Av gammelflaxen - 8 september 2013 18:10

I torsdagskväll började klubbens allmänna träningar med instruktör och skott träning.

I våras var de inte många som kom på tordagsträningarna, men nu i torsdags var vi ca 13-14 st Jättekul.


Jag hade med mig både Hope och Emmi. Emmi tränade jag först och hon fick en platsliggning med Xit och lite linförighet tränade vi också.


Hope fick börja med 3:ans plattsliggning (gömd förare) och sedan sittande i grupp. Efter de blev de högreklass plattsliggning, alltså 5 min med gömd förare och 4 skott.


Gick jättebra.


Vi körde en budföring också och då trodde jag att nu har hon blivit sjuk...........hon sprang så sakta och ville inte iväg.

Tror aldrig de hänt förrut. Vet inte vad som hände, men någon gång ska väl vara den första.


Allt annat gick jättebra.


I fredags träffades jag, Marie, Stina, Susann och Karin på klubben för träning.


Varvade träningen mellan Hope och Emmi.


Emmi fick platsliggning ca 5 min


  '

Här är Xit och Emmi, Lotus och Vicki syns inte


Både Hope och Emmi gick jättebra och känslan under träningen var bra.


Hope och jag nollade j krypet och missade 50 p i lördags. Men i nu börjar de bli bra.............kan jag bara gå som vanligt, istället för små steg så då.......


Titta här om ni vill se vårt kryp.


Under veckan har de blivit lite fysträning också. Något som är jätteviktigt för att hundarna ska må bra och för att de ska kunna koncentrera sig en hel dag både i skogen och på lydnaden och för att förebygga skador.


Hope en tidig morgon, (innan jag åker till jobbet) under vilan efter ett fyspass

 


Här brukar vi alltid  vila

     

Nattens dimma ligger fortfarande kvar


I dag har vi tillammans med flera andra varit på Wij Trädgårdar och visat agility och rallylydnad.

Hope och jag höll oss till rallylydnanden och körde väl banan 5-6ggr under dagen i stekande sol. De kändes som mitt i sommaren, fast de var skördefest!!


'    


Hope fick också vara en "gos och kel hund" till några funktionshindrade i rullstol som var där med sina assistenter och även till barn som gärna ville kela med en hund.

De passade henne utmärkt.


Gammelflaxens Love Opal med matte Elin 2011

 

 Opal, med matte Elin har varit ut i lydnadsklass 2, för första gången. De kom på 3:e plats och fick ett 2:a pris på 158 p trots nollad fjärr, då Opal "kan själv" och inte väntade på komandot från matte.

Jättebra jobbat    


Nu väntar en ny vecka, med nya träningsmål och snart start vi upp vår kurs..........ja om en vecka ungefär.


Dagens Trick 17 kommer vi nog inte att hinna med, vi har endast tränat 1 gång och till helgen ska de vara klart, men förhoppningsvis hinner vi med att träna till tricket som kommer sedan.



















Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards