gammelflaxen

Alla inlägg under augusti 2015

Av gammelflaxen - 18 augusti 2015 14:42

I söndags åkte jag med Stina och Marie på workshop för Maria Brandel i Kungsörs hundarena.


 


De var riktat till instruktörer och utgick från hennes bok ”Från valp till stjärna”. Maria är en lätt att lyssna på och väldigt inspirerande.  De handlade mycket om belöningsutveckling, vilket för mig innehöll en hel del ”ja just det” sådant som jag tidigare tänkt på, men som ”ramlat” bort under vår träning och därför har de blivit ganska mycket slentrianmässig belöning för mina hundar.


Så nu ska de bli lite bättre och roliga belöningar igen. Jag ska än en gång försöka planera mina träningar lite bättre och försöka se till att belöningarna matchar känslan jag vill ha i beteendet/momentet. Även om de är fysiskt omöjligt för mig att explodera i fart och tävla om leksaker/godis eller ha dragkamp mm så finns de en hel del jag kan ändra på och göra, som passar bättre på tempo och ta i moment.


Hope som faktiskt fyll 8 år har gått från att vara en racer till att bli en disel……….men de finns en massa fördelar med det också. En diesel är pålitlig, uthållig i alla lägen och har en stark motor……


Förutom att de var en väldigt bra workshop, fick jag ju också tillbringa dagen med Stina och Marie. Vi hade många timmar i bilen där vi kunde prata och diskutera både hundträning och annat. Stina hade även gjort vår lunch och som alltid var de så gott.


­*


I gårkväll när de blivit svalare så fick mina tjejer träna och de tyckte nog båda två att de var ett av de roligaste träningspassen på länge. Borta var den slentrianmässigt belönande matten, nu fick de uppleva en engagerad matte som gick in för att göra allt så roligt och ”fartigt” som möjligt.


 


    

  


Vi körde även ganska korta pass och ingen av dem ville sluta……… Efter träningen så blev de lite fys i skogen. Inte mer en 30 min eftersom de fortfarande var varmt.


*


I dag har jag jobbat och de är väldigt varmt, så träningen får bli i kväll. Just nu ligger båda tjejerna ute i skuggan och sover.

I morgon ska vi (jag, Stina och Marie) ha första tillfället i vår valp/unghundskurs och vi utgår självklart från Marias bok.







Av gammelflaxen - 2 augusti 2015 18:57

Jag är valpsugen, hjärtat säger att de går så bra med tre hundar, men hjärnan säger Nej och jag tänker lyssna på hjärnan. Om och när jag skaffar en valp, vill jag ha tid och ork att ge den allt den behöver och skulle jag köpa en valp nu, skulle Emmi och Hope inte få den träning och tid som de förtjänar och behöver. Så de blir ingen ny valp här på några år.


Marie min träningskompis hämtade en lite röd aussievalp i måndags.


Marie och Ipa

    


I tisdags var jag dit och tittade på den nya lilla. Så fin och go. Han heter Peak´n Stuff Link Biscuit ”Ipa” och de är Emmis 1/2 bror som är pappa till honom.


Han doftar så gott

 

Syl vassa tänder har han också

 


Emmi har fått duscha, andra gången på kort tid. Hon har rullat sig i diesel och olja.


De flesta hundar brukar rulla sig i andra äckliga saker som spillning från djur……………men Emmi rullar sig gärna i olja. Tok tjejen. Vad rullar sig era hundar i?


    

De dagar som vädret varit bra har vi vart vid havet, så mysigt och skönt. Jag älskar verklig havet, doften och ljudet av alla fåglar och vågorna som kommer in mot stranden.


Träningen den här veckan har också gått på sparlåga. De har inte blivit någon lydnadsträning, däremot så träffades jag, Marie och Stina med hundarna i skogen. De blev uppletande och förlängda budföringar. Oj vilken fart mina tjejer hade, de tyckte att de var så roligt att springa lite längre. Vi alla tre saknar rappportträningen.


 

Uppletande med Emmi

     

Hope

 

Måste lägga pp några fler bilder på Ipa, som också var med i skogen.

   

De blev också väldigt mycket prat och fika. Jag hade med bullar och drömmar, Marie kladdkaka och Stina Åmotskakor. De är inte lätt att försöka hålla igen på fikat när de finns så mycket gott.


Lite fysträning tidigt på morgonen innan de blivit varmt har de blivit och vi har även träffat Ajax flera gånger den här veckan för lite bus.


I dag tränade jag uppletande med mina tjejer och Ajax. Lite fys för Emmi och Hope. Emmi har också fått träna nosework.


Emmi

   


Den här månaden måste jag börja träna Hope lite mer igen, jag hoppas att vi kan tävla i höst. Jag ska också på en workshop för Maria Brandel för instruktörer (utan hundar).


Kursen jag, Stina och Marie ska ha kommer också starta i aug och klubben har även en spårtävling och där ska jag hjälpa till. Jag hoppas också vi kommer i väg på en nosework kurs.


Mitt ena hjärta

 

och

Mitt andra hjärta

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards