gammelflaxen

Alla inlägg under november 2015

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22

Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.


Jag har köpt 3 dummies (fast de går lika bra med andra saker) och vi har startat från grunden bla "tappar" jag dummies på promenaden och sedan får Hope springa rakt ut och hämta dem. 

Jag hoppas att träningen kommer "smitta" av sig på vanliga aporteringen och dirrigeringsaporteringen.


De är inte alltid de blir som man tänkt. På den här filmen tänkte jag att hon skulle hämta in dummisen, men hon känner doften av mobilen, som jag klantigt nog placerat en liten bit från dummyn. Lilla hjärtat tog min mobil istället.


Hope

 


   Nosework har vi också tränat lite. Här är Emmi innomhus hos några vänner. Doften finns på 4 hjulingen.

 


Hope markerar 



Här är Hope, där hon markerar på en skrotbil

   

Emmi makerar doften som finns gömd under barken


När man håller kurs behöver man kolla om man fortfarande "kan" de man ska lära ut och till förra kurstillfället så pratade vi om signalkontroll. Innan kursen så tränade jag in signal kontroll på tasstarget med Emmi. Vi har inte haft de under kommando förut.



   

På nästa kurstillfälle så ska vi prata om baklängeskedjning och de ska få sätta ihop en enkel beteendekedja.


Här tar Emmi en paus från träningen inne på klubben.

 

 Snart kommer lite fika besök och då blir de hundbus. De passar bra idag då vädret inte är så bra.

I går blev de inte heller någon träning, men däremot var de ute nästan hela dagen. DE behövs sådan dagar också.



Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48

Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.


Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu har jag beställt 2 dummies. Vi tränar just nu med alla möjliga saker, men vill ha några markerings dummis också.


Hope med lånade dummies


Jag lägger in lite lydnadsmoment då och då när hon är glad och sprallig, får då mycketbättre utförande på lydnaden, som vi hade fastnat i, eller iallfall tycke Hope att de var tråkig. (mitt fel, jag vet)


Här går Hope ett hårt spår på ca 700m. De sista 100m tappade hon en del koncentration. De blir lite jobbigare för henne än för Emmi, eftersom hon är van att ha mycket dofter i sina spår (all söndertrampad vegetation) och inte heller är tränade att gå direkt i spårkärnan. 


Men hon blir bättre och bättre.


 

Hope är lite försiktig, som syns här när i nw i ett uthus. Hon har inga problem att lokalisera doften, men lite "jobbigt" med miljön


   En kort nw film till


Här är doften gömd i trädet

   

Rätt   
 

Emmi har också tränat hårda spår på ca 800 m och hon blir trött, men är så noga och går väldigt koncentrerat och bra hela tiden. Direkt i spårkärnan.


Hon utvecklas också bra i nw och vi (hon) börjar få så bra markeringar.


Emmi


 

Emmi

   

Ute ösregnar de nu, men vi ska i väg till klubben och träna lite innomhus. Ja de är ingen stor fin innomhus hall, utan en liten mattai klubbstugan.  Men så detaler kan vi träna i allafall.


Emmi tar de lugnt på klubben i förrgår kväll

 


Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards