gammelflaxen

Alla inlägg under april 2012

Av gammelflaxen - 29 april 2012 20:33

I dag på fm var jag till Stina en stund. Vi började med lite fika i hennes mysiga växthus och sedan blev de träning för Emmi.


Har kört fast lite i apporteringsträningen och fick lite hjälp av Stina. Emmi var väldigt trött efter en stund av tänkande. men vi kom iallafall en bit på väg och vet hur vi ska fortsätta träningen. Här är Emmi och Stina i lite kontakt och ingångsträning.

 


Hope fick också träna lite. Här är mina båda tjejer

 


Tyvärr har jag ingen bild av Stinas fina Puma, som också fick träna så klart.


Efter lite mer fika och prat, så åkte jag hem till mamma och pappa och lät hundarna busa med Ajax.


Hemma var vi ute hela em i härlig sol. Innan jag hämtade Daniel och Anna i Sandviken där vi också stannade och åt.


Vill även passa på att Gratta kennel Meet MyOwn till 8 små valpar,


Av gammelflaxen - 28 april 2012 17:14

Jag kunde inte låta bli att vara med på spåret på fm. Så jag åkte iväg och kom till Lisstansen där vi träffades kl 8.

 Vi de var Tobbe, Marie, Sanna, Laila, Maud, Lennart och jag, med hundar och fika.


Efter en stunds prat om spåren och var de skulle läggas, åkte alla utom jag iväg.

Jag släååte ut mina två tjejer medan de andra la spåren.


Fin morgon

 


Emmi

 


Full fart som alltid

 


När de andra kom tillbaka så började vi med budföring. Ett på 50 m för Sannas yngre tik och 3 för lägre.


Sanna

 


Maud och Peo på väg ut 100 m

 


Laila med sin aussie tjej Gira, hälsar på mottagern, som är Marie

 


Hope påväg till mig. Vi hade även skott på budföringen

 


Så bar de i väg till respektive spår, som var allt från apell till elit. Jag, Hope och Lennart fick ett lägre spår, som maud gått ut. I dag hade vi som en liten träningstävling och därför inga snittslar, mer än i starten.


Här är Lennart och Hope på väg

 


Lennart hade GPSén med sig så jag kunde följa dem i spåret

 


Hope spårar snabbt, men i dag så blev de inte full pott i pinnar, utan hon hittade 5 och inget slut.

Jag har 2 olika teorier om varför de blev så, men veta kan man ju inte.


De var väldigt nyttigt för alla att gå utan snittslar för att lära sig lita på hunden. Lennart har aldrig gått osnittslat med Hope förut. Att hon kan spåra och inte går fel, de vet vi.....................men hon måste ju också markera apporterna ordentligt för att Lennart ska se dem. Nu ska de bli mer spår träning, både med och utan snittslar.


När alla var klara samlades vi och fikade och pratade en liten stund.

 


DE var ju menat som en liten träningstävling, så efter fikat åkte alla till klubben. Nej inte jag, för om jag åkt dit hade jag inte kunnat låta bli att gå lydnaden med Hope.................så jag stannade en stund till vid sjön och så gjorde även Lennart, så där fick Hope, Emmi och jasper busa innan vi åkte hemåt.


Hemma han jag heja på Daniel och Anna innan de åkte hem till henne. Resten av dagen har jag tillbringat ute i solen med en bra bok bla och foten i högläge.


Janne och jag åt middag ute i solen och hundarna har sovit och busat om vartannat.


Vår

 





Av gammelflaxen - 27 april 2012 17:20

I onsdags hade jag och Marie vår timme med ett ekipage som "hyrt" oss för en timme. Vi började inne med att fika och prata igenom vad de var de ville ha hjälp med och ge våra synpunkter. Efter det gick vi ut och började med den praktiska träningen. De kändes bra både för oss och för ekipaget, som även fortsatt träna efter vårt koncept.

De ska bli spännande nästa gång vi ses och se om de utvecklats som de vill.

Duktig förare med en ung fin kille.


I går var de inte de bästa vädret, här var de ösregn. Jag och hundarna åkte iallafall in till klubben, för jag ville gärna ha lite skott träning, speciellt för Emmi.


Emmi fick vara med Jasper och Lennart, så jag kunde göra en platsliggning med Hope. Hon gillar inte att ligga eller sitta när de är blött, men de gick bra. Efter platsliggningen blev de budföring med skott.

Hope hade en helt ny mottagare och eftersom jag inte vill/kan gå så mycket så gick hon iväg och vi glömde till och med att Hope skulle hälsa först!!!! men de gick så bra ändå, Hope har full ordförståelse på mitt "sända" ord.


När de resterande hundarna körde budföring med skott, så fick Emmi vara med mig. De är inga problem för varken Emmi eller Jasper med skotten. I allafall inte nu, vid ett MH får man väl se hur de blir, då de får andra ev jobbiga upplevelser före skotten......................men med bara skott fungerar de bra ialla fall.


Efter 1 ca 1 timme i ösregn, gick vi in och fikade. Jag hade Jasper med mig som bjöd på alla möjliga beteenden och jag hade bestämt mig för att belöna allt han bjöd på, vilket jag också gjorde.


I dag har vi inte tränat något alls, men däremot så har de fått busa i skogen med Lennarts hundar, medan vi fikade.


Alla hundarna med på bild och Hope får belöning med laxpastej

 


Här är det Emmis tur att få belöning

 


Jasper han fick också såklart

 


och Lewi

    


även Picasso fick, men de hamnade inte på bild. belöningen fick de för att de kom på i kallning mitt i leken allihop.


Lennart gick en promenad med dem, men Lewi stannar gärna hos mig. Han blir så glad när vi är själva och blir helbusig, biter och sliter i mig för att vi ska leka. Han nyps i låren och kommer med fart och tar tag i mina armar. Så har han gjort sedan han var liten. Alltid när jag kom till jobbet bets han med framtänderna så jag fick blåmärken. Säger jag åt honom så slutar han och tar det lugnare, men de slår aldrig fel................går Lennart iväg med de andra stannar han hos mig och vill busa och äta godis.


Kommer jag hem till Lennart och Marie, gäller helt plötsligt andra regler, enligt honom.............. Då kan han hoppa upp i soffan och lägga sig hos mig.....................annars ligger han aldrig i soffan eller några andra möbler.....att ligga i soffan och att de är tillåtet, sitter kvar sedan Lennart och jag jobbade i hop och vi hade en "hundsoffa" där jag brukade mysa med Lewi och de andra hundarna.


 I morgon är de planerat en riktig hunddag med träningsvänner.........och jag vet inte om jag ska vara med pga foten. De bästa vore om jag var hemma och tog de lugnt...........för även om någon annan spårar och jag struntar i lydnaden, så blir de många timmar då jag inte har foten uppe.


Ev får Lennart hämta Hope och gå ett spår med henne och jag stannar hemma...................men jag har så svårt för att inte följa med. Få se hur de blir.


Nu skiner solen igen, härligt. Hundarna sover och verkar nöjda med sin dag.


Undrar jag hur jag ska göra i morgon.................












Av gammelflaxen - 23 april 2012 12:14

Men börjar med den här bilden Marie fotade i lördags, på Hope, Xit och Emmi

 

Hope sitter som sin mamma Flizan. Så där ser hon jämmt ut mitt hjärta.


Tidigt på söndags morgonen var Lennart, Jaspers husse på klubben. Där gjorde han mackor, bakade kanelbullar och lagde lasagne med sallad till lunch. Tack!! de var jätte gott.

 


Dagen var riktigt bra, med en massa bra tips och råd om sådant du inte kan läsa dig till.

Sofia är utbildad RL domare bla.


Jag satt som vanligt nu mera mest på min pall, men så är de just nu.

 


Men lite kunde jag inte låta bli att träna.........

 


Skylt genomgång

 

Vi lyssnar och lär!!

 


Här är en banvandring

 


Hope gick en bana med Malin. De gick väl ok............ Malin och Hope har inte träffats förr, så då kanske man ska säga att de gick riktigt bra.

 


 


Hmmmmm vad ska jag göra här?? Pussas lite kanske!!

 


Dagen gick fort och jag tror att alla var nöjda.


Här är en tjej som jag började klicka in. Ska till hennes klubb och prata klicker om någon vecka.

 


Nu får jag fika besök och hundbus besök. Behövs nu när jag inte kan göra så mycket, eller får är göra så mycket..............är de väl. Har ialla fall fått en tid på fotronden om 2 veckor.


Janne och Daniel har också satt upp lite nytt staket och sätt över de andra, så  u tror jag att även Emmi håller sig inne på tomten. De känns bra att kunna ha henne ute.


I kväll har jag och Marie privat lektion med en tjej som behöver lite hjälp med lydnaden i lägre.

Vår klubb, hyr ju ut instruktörer till allt möjligt tävlingshjälp, allmänlydnad eller vad man nu kan behöbva hjälp med. Tur jag har min rapport pall...............



Av gammelflaxen - 21 april 2012 22:05

I onsdags innan HUS möte, träffade vi träningsvänner på klubben. Vår träning blev socal träning både för mig och hundarna


 


Passade på att umgås med Jasper också


 

Fotona här ovan har Sussan Hunnarsson tagit.


Hade förmånen att ha Jasper hela mötet och vi tränade kontakt hela kvällen.


I trosdags var de första torsdagsträningen och jag åkte dit för att  vara med på skott träningen-

Hade även då förmånen att ha Jasper. Ingen av de dem brydde sig om skotten.

Hope fick en lång budföring på  x 2.


I fredags var de meneingen att jag och Marie skille ha privat träning, med ett ekipage, då de går att hyra oss via klubben, men pga vädret så ställde vi in.

Lite hundbus med Jasper och flock hade vi ändå-


I dag har Emmi och Hope varit ute hela dagen. Strosat på tomten. Lennart med hundar kom förbi och de blev en stunds hundbus.

På em åkte vi sedan hem till Marie och Xit. Marie bjöd på så gott fika och vi trännade lite hantering med Emmi.

Marie borstade och trimmade lite bakom öronen. De gick hur bra som helst.


 

Xit måste kolla vad som händer


 

Xit , Emmi och Marie

Hundbus blev de så klart inne hos Marie. Hope tog de lite lugnare än Emmi.

Så mysigt att ha tid att bara prata och mysa ett tag.

I morgon är de RL som gäller. Jag skulle gå med Hope, men nu får de bara bli korta korta stunder. Så frusterad.............vill träna och tävla på de tävlingar jag anmält mig till nu i vår.........

Måste bara lägga ut de här fina bilderna siom Åse Rönnlund tog i söndags. kanske ni sätt dem på fb.


Hope

 


Emmi

 


Jasper

 


Av gammelflaxen - 15 april 2012 17:19

Måste så klart börja med att önska alla valpar i Gammelflaxnes Lovekull ett Stort Grattis på 1 års dagen.


  

Här är en länk till april 2011 om någon vill läsa eller se på bilder

http://gammelflaxen.bloggplatsen.se/2011/04/


Emmi har firat sin 1 års dag i spårskogen tillsammans med ett gäng vänner och hundar.

 Vi åkte iväg på fm för att träffa träningsvänner och spåra.


De var jag med mina goa tjejer, Lennart med Jasper, Jonna med Tindra, Åse och Tomas med sin boxerpojks trio, varav Mike och Rex fick spåra i dag.


 

Här är åse och Rex 1,5 år och ett riktigt muskelpaket.


Lennart hade gått ut 6 spår i morse och nu gick han bakom Åse och Rex för att vänja Rex. Rex är uppflyttade till lägreklass.


Rex gjorde ett bra jobb i spåret.


Så var de Emmis tur och Lennart spårade med henne. De var ca 500 m och 6 apporter. Hon var lite okoncentrerad i början, (de var säkert 6 v sedan sist) men kom bra igång och markerade alla pinnarna.


  

På väg att leta upp spåret


 

Klar!! och så nöjd


Så var de Mikes tur, en rutinerad kille på 7 år. Här med husse Tomas.


 


Efter Mikes spår, flyttade vi oss en bit och de var Jonna och Tindras tur.


 


Hope hade väntat länge nu tyckte hon och blev super taggad när de var hennes tur.


 

På väg till spårets början.

Hennes spår var ca 600 m med 6 pporter. Hon jobbade super, markerade alla pinnar och gick snabbare och snabbare i spåret. Så nöjd och glad över mina hundar och deras prestationer i dag.

Jätteglad för Lennarts hjälp också såklart.


Nu fick äntligen Jasper, sitt spår. De var också ca 500 m med 6 apporter.

Han var super taggad och hade bråttom. tyvärr upptäckte han en hund i skogen och tappade en del av koncentrationen................. men han gick fint fram till dess.


 


Hunden i skogen var ingen mindre än Meet MyOwn Warrior Princess "Princess"

kusin till Lovekullen


 


Nu när alla vår hundar fått gå sina spår var de Fika Time!!!


Marie och Maud hade också varit ute med sina vovvar och spårat, så då träffade vi dem och grillade korv och fikade.


 


Tog ut Emmi och sa så stort att "hon tigger inte"........


 


Maries korv såg tydligen väldigt god ut............


 


Emmi


 


Snälla lite korv........................


Emmi och Tindra busade en hel del under tiden vi pratade och fikade.


De har varit en super dag i spårskogen, med så härliga vänner. STORT TACK till Lennart som gått ut 6 spår i morse och som sedan spårade med mina tjejer. Så glad för hjälpen.


De var också så roligt att Åse och Tomas kom och "mina" tjejer Marie och Maud är de alltid roligt att träffa och att Jonna (Lennarts dotter) kom med med sin lilla tjej var jätte skoj.


Tänk vad bra de fungerar att låna Daniels 47:or. Massa raggsocker på vänsterfoten och specialsulan för avlastning på högern. Försöker att inte gå så mycket. Hade med mig min hopvikbara pall idag och satt mycket på den.


Tack alla för en bra dag.






.










Av gammelflaxen - 13 april 2012 19:29

Nu ligger Hope och Emmi, nöjda, trötta och mätta, efter en em i Skutskär med goda träningsvänner.


Lennart kom och hämtade oss, mig och hundarna på fm...............eller först fick de busa av sig 45 min, Hope, Emmi och Jasper. Emmi och Jasper var så klart ner i dammen och av deras vita ben och krager syntes inget...............gissa om de luktade illa!!!


In i bilen med dem iallafall i varsin bur och Hope fick baksätet. Så åkte vi iväg. En korv med mos blev de på Gävlebro också, De var ju lunchdags.


När vi kom till klubben så bjöd Monica och Liz på kaffe och hembakt. Jätte gott!!! Vi han börja fika lite innan Maud dök upp.  Så de blev prat och fika ett bra tag innan vi gick ut och började träna våra hundar.


 

Monica, maud med Molly, Liz och Lennart


Jag ska ju inte gå mer än nödvänigt, men de blev nog lite för mycket gående. Tänkte bara träna lite, men när man väl börjar rinner tiden iväg för de är så kul. Hope blev så glad och taggad. Jag tränade inget ff i allafall utan mest saker då jag kunde stå still, så som fjärren, rutan, backa mm


Så blev de Emmis tur, med henne blev de mest kontakt, klick godis osv och helt plötsligt kontakt klick "ta han" som betyder springa och kampa hos Lennart som stod bakom oss.


Jag hade Emmi lös och de fungerade jättebra. Hon stannade hos mig, när hon skulle. Som avslutnig körde vi lite budföring och de fungerade också fint.


Lite mera fika och prat inne i stugan blev det och sedan innan vi skulleåka hemmåt så ville vi ha en bild på släkten.

De var inte de lättaste att få alla att sitta/ligga så maud kunde fota.


 

Här är väl den bild som blev bäst


Jag med Emmi och Hope, Lennart med Jsaper och Liz med morbror Zanto.


Nu har vi bestämt oss för att träffas oftare och på varandras klubbar. Hoppas vi kan få till det så också.

 Nu ska jag vila foten och hoppas att de inte blev för mycket gående.

Vill att den ska läka snabbt.


Tack alla för en jätte trevlig dag.

Kram


Av gammelflaxen - 12 april 2012 18:35

Ja den här veckan blev inte så som jag tänkt. Jag har haft påsklov och hade tänkt träna hund och mysa, men foten satte stop för det.


Påskhelgen blev bra. Måste bara sätta ut ett favorit foto på syster yster, från ett av hennes jobb. Tycker att hon är så fin här.


 

 Mycket mat och prat, blev det.


Mina hundar har mest fått vara ute och strosa, lite bus med Ajax nästan varje dag.


I går blev de en tur till klubben. De blev ingen träning men fika och prat och hundarna fick bara vara även där.


I morgon blir de en tur med vänner ner till Skutskärs Bk och tränings träff. Kanske blir de något rut skick och fjärr, lite kontakt övningar med Emmi............. Fika och hundprat blir der iallafall.


I veckan har de iallafall blivt röngen av foten och idag var jag på ortopedtekniska för att få hjälp att avlasta såret.....fick ett par hemska skor...........med en skön sula i. Fick en extra sula oxkså och den fick jag i Daniels 47:or så de blir att ha dem när jag är ute med vovsen...........Ja bara såret läker så får de väl vara så här så länge suck!!!


Jonna har varit dålig i magen i 2 dagar och nätter, de är nätterna man märker mest när man måste upp och släppa ut henne var och varannan timme. I dag har de som tur var varit mycket bättre. Hoppas att jag får sova hela natten i natt.


Ja de blev faktiskt 10 min träning inne med Emmi på fm.





Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards