gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 25 september 2015

Lydnadsträning och nosework

Av gammelflaxen - 25 september 2015 18:16

Den här veckan har det inte blivit så mycket träning.


I måndags var vi tävlingsekipage åt en tjej som snart är klar domare, Hon behövde några lydnadsekipage att öva bedömningar på, så jag och Hope "tävlade" i lyd klass 3. Jag såg aldrig våra poäng men de kändes bra.


I dag har båda tjejerna fått lite lydnadsträning. Hope fick köra igenom de flesta momenten. Hon kan dem, men som vanligt så är det inget tempo, även fast hon tycker de är kul,


Hope

 

Emmi fick träna på några färre moment och har som vanligt mer fart.


När vi tränat klart så åkte jag först till ett ödehus i skogen, för att träna lite nosework med Emmi.


Först tränade vi i koppel, men sedan fick hon vara lös.


   Här ligger topsen med hydralaten i stuprännan. Emmi hittar doften snabbt och som vanligt så är de markeringarna som är en av de saker som behöver förbättras.


Vi behöver även träna på att utöka söket. Att hon letar i större områden och vi behöver träna mycket på att leta i lådor, då hon tror att de är bakdelskontroll som gäller när lådorna kommer fram och ställer sig med frambenen på dem.


Vi åkte hemåt och jag bakade lite, medan kakan var i ugnen så blev de lite mer nw.


Här är de innomhus  sök och hydralaten ligger på de vita däcket.


 

Jag hade gömt ännu en tops i samma utrymme, men då hörde hon en mus och kunde inte leta reda på hydralaten. 

Musen var för spännande.


 

Nosework är en riktigt roligt att träna och hundarna tycker de är så roligt att använda sitt luktsinne.


NW kom till i USA i mitten på 2000 talet. De var 3 profesionella hundtränare som, började träna och aktivera hemslösa hundar i olika hundstall.  NW är en bra träning för alla hundar och kan även hjälpa till att bygga självförtroendet hos osäkra och reaktiva hundar.


Har ni inte provat mw ännu, så gör det.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards