gammelflaxen

Alla inlägg under april 2013

Av gammelflaxen - 28 april 2013 18:40

I dag har vi vari på vallningskurs. De var 2:a kurs tillfället. Förra gången hade vi teori och i dag var vi i fårhagen.


Vi började med att fika och prata om hur och vad vi tränat sedan sist.


Här syns jag Tina och Eva

 


Sedan gick vi ner till fåren

 


Vi började med att träna lite lydnad i fårhagen

 

Vi går fram och tillbaka och då och då komenderade jag stanna eller ligg.


Vi väntar på vår tur och lär oss en hel del genom att titta på de andra.

 


Eftersom min erfarenhet av får begränsar sig till de tillfällen vi valltränat, tyckte Eva att jag skulle fösa dem själv först. De var för att jag skulle lära mig lite om ur de går och rör sig, för att se vilket håll de var på väg osv.

 

Sedan blev de Emmis tur. De märktes att de var 7 mån sedan vi varit in i en fårhage, för Emmi var så på......fast på lite fel sätt i början. Så då blev de mycket vänta ut och vänta ut........ när hon sedan blev lugn och koncentrerad så fick hon gå framåt och så fort hon blev för uppjagad så stannde vi.


Här väntar jag ut henne

 


Först började hon försöka sätta fart på mig genom att skälla uppmanande "matte kom igen kom igen, vi ska ha kul med fåren".............men då blev de ännu tråkigare och hon fick stå bakom mig.

 


Jag hade koppel på henne och inte långlina, men de beror på att jag inte orkar hålla i om hon kastar sig fram i långlina.


När hon var koncentrerad och lugn fick hon fösa fåren

 

Här går hon i kort koppel för att hon fått stöd av mig att vända fåren. De var 2 tackor som inte riktigt hade lust.......... men när Emmi fick mitt stöd klarade hon av att vända dem.


Här är Lennart, Jasper och Eva

 


De märktes även på Jasper att de var länge sedan han träffat får, men när Emmi blev på, måste han istället ha hjälp att komma igång.


Här är Maud med Molly, som utvecklats massor sedan jag såg dem i hagen sist.

 


Eva visade lite vallning med sin unga bc tik på 2 år.

 


Emmi

 


Jag är väldigt nöjd med hela dagen. 


Eva var en bra instruktör och jag är så nöjd med Emmi, både i fårhagen och utanför.

Dagen gav mer smak, så Maud kommer att få mer besök av oss.


Tack Maud för initiativet att annordna de här 2 dagarna och jag hoppas vi kommer i väg till Eva om några mån när vi tränat lite mer.


Tänk om man hade mer tid...............jag skriver som Lisa gjorde på fb, de är så roligt att träna hund.





Av gammelflaxen - 23 april 2013 18:03

Hope fick en riktig utmaning när vi tränade rapport i går.


Vi var på ett ställe vi inte varit och tränat på väldigt länge och vi hade bestämt att inte träna efter någon väg eller stig.


Väntan på A

 


Så här såg de ut i skogen vid min station

 


Första gången hon kom till mig kröp hon under och när hon gick i väg hoppade hon över.


Inte nog med att hela skogen var fylld med nerfallna träd och grenar, de gick igenom en ravin och hoppade över diken, klev över träd och vadade i vatten och pulsade i  2 dm snö, i från skog ut på hygge och Hope hon var så glad och klarade alla sträckorna så bra.


De var också sidvind, så hon kom riktigt tillbaka där de gått ut.


När Hope gått iväg sista sträckan och jag satt och väntade på att hon och Lennart skulle komma tillbaka fick jag för mig att Lennart gått vilse................han brukar inte ta så lång tid på sig att gå tillbaka..............jag vet ju ungefär hur lång tid de tar för honom på 200 m, 300m , 1 km osv............men nu tog de tid.


Självklart hade han inte gått vilse, för de första hade han ju Hope med sig och för det andra har han bra lokalsinne.....(han har bara gått vilse en gång, när han la ett spår och jag och hundarna väntade vid bilen)

Däremot var de så svår terräng att de tog lång tid att gå tillbaka.


 


Så igår fick Hope verkligen visa vad hon går för i rapporten. Min modiga tjej.


Vi hade ungefär 20 min vänte tid vid stationerna och de är den vi måste utöka.(vet att jag skrivit så förr, men nu har vi ju knappt tränat på 2 år så...) Nästa träningstillfälle blir det nog en mer "vanlig" träning och då kan vi ta lite längre tid på stationerna.


När vi var klara så fick resten av "gänget" komma ut och Hope tycker de är en spuerbelöning att få busa efter träning. De har hon fått gjort ända sedan första träningstillfället.


Jasper

 

Emmi, Jasper, Picasso och Hope

 


Blev inte så bra bilder i går.


På kvällen blev de en sväng till bruks, fast de blev inte mycket till träning..............mest fika och prat för mig.


Tror inte Hope hinner bli klar med Dagens Trick 13, vi tränar de ju inte ordentligt. Hon har inte Emmis fart, utan det ser ut som hon torkar tassarna i slowmotion om man jämför........






  




Av gammelflaxen - 20 april 2013 16:21

I morse vaknade jag ganska tidigt, såg att solen sken in i köket, Härligt!!


Gick upp och åkte iväg för att träna rapport. De är fortfarande både blött i skogen och på vissa ställen svårt att gå pga snön, därför körde vi efter en skogsväg. De är en sandväg och mjuk att springa på.


Hope blev överlycklig när hon kom r bilen och såg att Lennart var där och vad vi skulle träna.


Vi byggde "bo" vid A stationen och satte oss ner en stund. Hope lägger sig och blir lugn på en gång ofast, för hon vet att hon måste ligga/sitta och vara lugn och tyst innan hon får gå iväg.


 


Hon och Lennart gick iväg och jag satt i solen och väntade. Efter ca 20 min hörde Lennart av sig på radion och sa att han skulle sända henne.


Här kommer hon

 


Så då blev de belöning i form av leverpastej, korv och kel, innan hon la sig ner och väntade. Hon vill i väg helst på en gång, men sitter/ligger tyst...............lite jäspande pga av spänningen

 


Så är det dags att sända henne till C, som vanligt kan jag inte lägga upp någon film, hur kort den än är. Så klicka här så får i se 12 sek med Hope..........om ni vill.


När hon skulle gå sista sträckan från mig, tänkte jag att nu kommer hon inte att gå iväg, för när hon kom in la hon sig och sov!!.......men såklart hon gick iväg, taggad till tusen, min duktiga tjej.


Så var det Emmis tur. Hon är ju inte tränad i rapport, eftersom Hope nästan inte tränat på 2 år, så har de inte blivit med Emmi heller. Vi har ju börjat träna både Emmi och Jasper den sista tiden..................men de fattas väldigt mycket.


Emmi är väldigt laddad när hon kommer ut ur bilen.

 


Först på med tjänstetecke.

Jag vill att mina hundar hoppar upp så här på mig när jag "klär på dem" eftersom jag har svårt att böja mig och komma åt när de står med alla 4 tassarna på marken.

Så att stå så här för att få på sig koppel, tjänstetecke eller spårsele blir de belönade för.

 



 


Emmi för första gången på en station.  

 Vi tränade på att ligga och när hon var lugn så gick hon och Lennart iväg en liten bit.

Fortfarande ser hon emellan oss. Hon kan springa utan att se oss, över 500 m...........fast bara åt ena håller, så vi måste träna in att hon går ut från oss båda ordentligt.


Hon gjorde ett bra jobb idag, så glad och lycklig.


När Hope och Emmi var klara så fick de andra komma ut och de blev fullt ös. Jasper väntade vi med till efter buset, annars kan han inte koncentrera sig.


Här kommer de längst bak Picasso, sedan Hope och Jasper. Längst fram rusar Emmi.

 

Lite otydlig bild, då jag tagit den mot solen.


Lewi och Emmi

 


Lennart och Hope busar. Vilket hopp!!!

 


Medan hundarna busade passade vi på att fika och äta väldigt goda fyllda bullar.


Så var det Jaspers tur och han klarade av de vi ville träna på i dag. Han gjorde inga utflykter utan sprang bra mellan oss...............men han hade svårt att vänta hos mig, första skicket..................men de har vi en plan för till nästa gång.


De käns så bra när hundarna fått sin träning.


Väl hemma höll Janne på att laga anka och jag satte mig i solen med ett glas vin

 


De blev en väldigt god middag.


För några dagar sedan fick jag bilder av Maija, på Tiger.

Här är en mindre släkt träff, med Hopes bror och Tigers morbror Magic, Haven (också släkt), Tiger och Laban


 


En busig Tiger

 

Tiger och  Sussis lilla Astra (även hon släkt)

 


Tänkte också berätta att Emmi nu är klar med Dagens Trick 13, som var att torka tassarna.

Emmi torkar tassarna


Få se om jag hinner träna Hope också.


Ha en trevlig lördagkväll.




Av gammelflaxen - 15 april 2013 15:55

Grattis på 2 årsdagen till alla Ozzy och Hope valpar

(Lovekullen)

 


 


Tänk så fort tiden har gått sedan dessa 9 små kom.


Av gammelflaxen - 14 april 2013 19:56

I tisdagskväll var jag på en teroikväll som handlade om vallning.


Eva Hallberg var vår instruktör

 


Hon har bc och har vallat och hållit kurser i ca 30 år. Vi var 8-9 ekipage, vara av 3 aussies och en bearded collie och resten bc. Alla aussies var släkt, Emmi och Jasper och sedan Peppsi från Meet MyOwn.


Vi såg lite film från Tyskland och Skottland, samt pratade och fikade. Vi var även ute en sväng med hundarna.

Jasper vart jätteduktig, så lugn och samlad. Fina killen.


Jag hade med mig Hope, även om de är Emmi jag ska valla med och Hope fick vara med inne och ute. Hon skötte sig hur bra som ehlst, som vanligt.


Nästa gång vi ses blir de i en fårhage, hemma hos Maud. Hoppas bara snön hinner försvinna. Vi har redan flyttat datumet 1 gång.


HUS möte har vi också haft och för första gången på väldigt länge var vi många på mötet. Kurserna börjar komma i gång nu, valpkursen har börjat och allmänlydnadskursen började i torsdags. De kan vara lite svårt att hitta bra ställen att vara på, då planen är blöt och fylld med snö som man sjunker igenom och parkeringarna är leriga.


Längar efter torra fina planer.


I dag har vi tränat rapport för första gången på länge. De fick bli efter en skogsväg, då de inte går att ta sig fram i skogen, tom lilla Picasso sjunker igenom.


Här ligger Hope på A och väntar på att få springa iväg.

 


Hon var jätteduktig i dag, som alltid.


Emmi och Jasper fick lite nybörjar övningar. Emmi var duktig och Jasper hade lite svårare idag, så nästa gång gör vi det enklare för honom.

Lennart ska träna på vissa grundövningar hemma, som kommer underlätta.


När vi var klara i skogen åkte vi till klubben och fikade med Marie och Kajsa. Innan vi åkte hem tränade vi lite lydnad. Emmi gick så fint.


Hemma blev de också lite träning i kväll på bla stegra för Hope och bägge fick träna på att torka tassarna.

Använder jag kampen som belöning för Emmi, fungerar allt bättre och de blir mer fart.


Hemma är de ute väldigt mycket och Emmi har några favorit ställen, som utkikspunkter.


 


Och även altanräcket fungerar bra

 








Av gammelflaxen - 9 april 2013 12:22

De finns så otroligt mycket roligt att träna med hundarna, men hur ska man (jag) få tid och ork till allt.


Att vara i skogen och träna spår och rapport är så kul. Lydnaden är också så rolig och alla trick man kan träna.

Valla är jätte roligt och där känner jag mig fortfarande mest som en nybörjare, vilket jag självklart också är, så där lär jag mig något varje gång.

Spåra klarar jag inte själv, men de är också så roligt och hundarna älskar det.......som tur är så har jag fått hjälp med spåret och de uppskattar jag massor.


 


Jag hade faktiskt tänkt att prova på att tävla i RL också...............


Fast tävlandet är ju inte allt, men någon/några tävlingar hoppas jag att de blir.


I söndags var jag på en rapportdag i Gävle. De var ordnat av distriktet för att få instruktörer och kurseledare att börja prata om rapport ute på klubbarna. De är en del av brukset som ofta glöms bort. Många klubbar har inte någon egen rapportbana och de finns inga kurser.


Antal tävlande i rapport minskar och på appell tävlingarna är de inte ovanligt med endast en tävlande, men då ordnas en appellrapport oftast ändå. De annordnas ju oftast även en spårtävling samtidigt, så den ensamma rapporthunden kan göra platsliggning, budföring osv tillsammans med spårhundarna.


Så var de när vi körde vår appellrapport.


Hope på A station under träning 

 


Rapportdagen var ialla fall inspirerande och vi ska försöka börja träna mer regelbundet..................hur de nu ska gå till.....De är ju mycket enklare om mottagaren är en i familjen, då de tar tid när man behöver träna fler sträckor och längre väntetider.


Men jag hoppas verkligen Lennart och jag kan få tid till att grunda Hope ordentligt, hon har ju de som krävs

mod, snabbhet, kondition och kämmparglöden att fortsätta anstränga sig när hon blir trött, fast hon är ensam i en (okänd) skog långt från mig och Lennart.


En rapporthund måste ju lita till sig själv och kan inte få något förarstöd ute i skogen, vad som än händer.


Vi har ju också tänkt rapport träna med Jasper.

 



Skottfasthet är också ett måste, då de finns skyttar ute på en sträcka ca 20m-30m i från sträckan, hunden förväntas komma.


Nu blev de lite reklam för rapporten, som är både spännande och rolig.


I kväll ska jag på vallterorikurs. Den ser jag fram emot. Om några veckor ska vi sedan fortsätta ute i fårhagen.

Jag hoppas att jag klarar av att valla med Emmi. När vi slutade sist var hon så väldigt tänd och jag är ju inte så snabb och rörlig, som jag tror jag behöver vara för att få till det.............


Men jag har en plan...............som man alltid måste när man ska träna hund. Fast eftersom jag är novis när de gäller vallning så vet jag inte om den är genomförbar..................men jag hoppas det.


Jag och Emmi juli 2012

 


Även Hope har fått prova på. Här var vi uppe i Åmot en vacker vinterdag.

 


Tydligen kommer inspirationen mer och mer med solen och våren................som måste vara här snart.


Nu hoppas jag bara att kroppen håller ihop, så iallafall en del av de jag vill göra blir av.



  










.









Av gammelflaxen - 4 april 2013 17:16

Vilket härligt väder det varit igen, i flera dagar. Fräknarna börjar komma fram eftersom jag varit ute så mycket i solen, så härligt.


Ännu har vi inte kommit igång med någon ordentlig lydnadsträning och inte går det att spåra heller för all snö som ligger kvar...............men snart


Ett uppletande har de blivit med Marie och de var så mysigt att vara ute i solen och träna lite.


Vi små tränar lite av varje innomhus för att göra någonting och för att de är kul med trick också. Vända fick vi  till och nu tränar vi på att "torka tassarna", eller vi började träna på de i går.......så än har vi långt kvar.


I dag har Lennart med hundar varit hit och de blev bus i solen, men ingen promenad på sjön...........de är blött och halt och i snön går både vi och hundarna igenom.


Här är lite bilder från idag


Lewi och Hope i bustagen

 


Jasper med en god pinne

   


   


Ett vårtecken

 


Hope äter ben

 


Fina Lewi

 


Lika fina Emmi

 


och Jasper

   


De blev liter balansträning på pilatesbollen för Emmi. Lennart fick hålla i den och Emmi satt på bollen, men stod också stundtals, som vanligt går de inte att lägga upp någon film här................. nu står de offtast att den inte kunde konverteras........fast jag gör som jag gjort jämt förr, när de brukade fungera.


Här är Tejja och Emmi i påskas

    


Oj nu har solen försvnnit, kanske blir det dåligt väder som de sa att de skulle bli idag.


Inte bara tusselagon är ett vårtecken, utan även att jag har 2 olika kursdagar inbokade. En dag i rapport och en i vallning, ska bli roligt med bådsa två.


Sedan hoppas jag att de blir av med workshop i vallning för aussie, senare i vår eller i sommar. De skulle vara så roligt att lära av duktiga aussiemänniskor.









Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards