gammelflaxen

Alla inlägg under juni 2015

Av gammelflaxen - 25 juni 2015 12:01

Häromdagen åkte jag iväg till en närliggande klubb för att träna och träffa härliga träningskompisar som jag inte träffar så ofta.


Vädret var på vår sida och solen lyste hela dagen. Träningen blev också riktigt lyckad. förutom vissa moment........rutan har blivit ett moment jag inte tycker om och de märks på Hope. Jag måste ha missat att grunda ordentligt på den. Hon förstår inte vad jag vill på första skicket, utan springer långsamt och kan gå in på fel sida eller stanna utanför. Efter ett par skick springer hon snabbt och gör allt rätt.............men på tävling har man ju bara ett försök..... De är bara att fortsätta träna...och ändra mitt tankemönster....

"De blir alltid som man tänkt sig" säger Olof Röhlander... 


Metallen vill hon inte heller ta, skedar och annat av metall är inga problem, men metallen låter hon bli. Där måste vi börja om från början........ja jag har nyss börjat med att bara belöna intresse för den och så får vi gå vidare dätrifrån.


Emmi fick vara med för att få positiva upplevelser av andra hundar och främmande människor, eller människor som hon inte träffar så ofta i alla fall. Hon skötte sig så bra.


Här känner hon sig trygg och njuter av all uppmärksamhet

 


De blev ganska mycket bilder på hundarna (utom Hope)


Många tycker ju att lydnaden är tråkig och säger att deras hundar tycker desamma, men allt tror jag beror på hur man tränar. Här är bara glada lyckliga hundar som älskar sin träning, vad de än ska göra.


Zanto (Hopes kullbror) tar i och har full fart med metallen

    

Peo är så sprallig och glad mer träning matte, han får aldrig nog

  


Prizma vid hoppet och sedan kampbelöning med kopplet, en favorit

 

 

 

Pepsi med sin belöning

 

och en glad busig Zanto vid vittringen

 

 

Inte riktigt som man vill ha momentet, men han kan gör rätt också och glädjen är inte att ta fel på.


Dagen gav energi och de blev mycket prat och fika också. En kanon dag helt enkelt.


  


I går var de rallyträning på klubben,. En bana i avanceradklass byggdes upp. Vi (jag och Hope) skulle behöva lite banträning, men jag tränade lydnad istället. Hope blandar i bland ihop lydnaden ch rallylydnaden, så att hon helt plötsligt tror att jag vill att hon tex ska gå runt, mitt i ff eller i en sväng. De är så klart jag som är otydlig i mitt kroppspråk , så nu när vi har några inplanerade lydnadstävlingar så väntar jag med att träna rally.


De är samma med noseworken och vittringen, helt plötslig så markerade hon bara pinnen istället för att komma in med den.............beror väl på att de inte är helt befäst ännu. Så just nu så får hon vänta med att träna nosework.


Blandar era hundar ihop de olika grenarna ni tränar?


I går blev de sitt i grupp och platsliggning (liten grupp)


Hope

 


Hope och Xit

 

Vi tränade en vittring som blev lyckad och Marie hjälpte mig med rutan och Hope fick en väldig fart och hade jättekul.


Vad vill du jag ska göra ?

 


Vi fikade och åt jordgubbstårta tillsammans med rallygänget. Jättegod tårta Tack Susann.


Efter fikat blev de nosework för Emmi och Xit.



Här är topsen gömd under en tegelsten


 

Här är den ovanför vattenkranen


  

Vi placerad också ut topsen med doften på våra bilar (fordonsök)


Här är en kort filmsnutt på Emmis markering. Jag vill ha fysmarkeringar och väntar ut henne till jag får en fysmarkering med nosen. Jag vill ha bättre och längre markeringar, men de får vi träna separat.



 

Är så nöjd med båda tjejernas träning i går. Så bra med störningen från rallyn och super bra hjälp från Marie.


  


I dag regnar det. Jag hoppas de slutar till i kväll då vi har träningstävling på klubben. Daniel är på Bråvallafestivalen och jag hoppas han slipper regn.


Nu är de sommar och vi alla vill väl ha sol


  


Bus 

 



Gott med märgben

 




 

   

 



Av gammelflaxen - 20 juni 2015 21:19

I går var det midsommar och vi vårt midsommarfirande var fyllt av skratt, familj, vänner, god mat, och helt enkelt jättebra.


Ajax, Emmie ovch Hope

 


*


I dag fick hundarna ett kort fyspass, mitt under en regnskur, 


Mot kvällen åkte jag och hundarna in till klubben för att träffa Marie och Stina för lite träning. Jag tog med "nosework väskan" för jag tänkte att de var dags att träna lite och Marie hade tänkt desamma och redan hunnit gömma tops på 2 ställen i klubbens lilla friggebod.


På friggebodsverandan låg en liten liten fågelunge (talgoxe) som ramlat ur boet. Den var inte gammal för den hade nästan inga fjädrar. Först trodde vi den var död, för den låg helt stilla, men sedan såg vi att den rörde lite på sig och då blev vi rädda att den var skadad och att vi måste ta bort den.......men när jag tog upp den och värmde den lite så åt den gladerligen mygg som Marie kom med. Vi la tillbaka den i boet bland de andra syskonen och mamman var dit med mat.


 

Jag tränade lite lynad med Hope. De blev rutan, hopp/apport och vittringen. Ja en del ff också.

När Stina kom så blev de nosework. Marie preparerade 8 ställen utomhus också.


Emmi hade inga problem att hitta doften i stugan, som låg i en back. De var tre backar (lådor staplade på varandra) och doften fanns i den mittersta. Andra doften fanns på golvet innanför en dörr, som stod lite på glänt och den hittade hon snabbt.


De var lite jobbigare för Hope, som inte gillade golvet i friggeboden, men hon markerade doften bakom dörren.


Ute gick de jättebra för båda. Jag starade med Emmi. Hon markerade alla 8 ställena väldig snabbt,


Här är topsen under en näverbit

   

Här letar hon längs med en vägg och topsen finns i en springa

   

Emmi letar och hittar snabbt rätt. (Har ingen bild på markeringen)

   

Sista topsen är gömd i stenmuren och här är en perfekt fysmarkering

 

Finaste Emmsi, här stod hon riktigt fint också (trots mattes pussar)


Så var det Hopes tur. Första topsen var under gungans ena ben. Hon markerad snabbt rätt.


Hm kan de vara här?

 

Nej här var det

     



Så letar hon längs med masten. Hon gick först förbi topsen. Hade jag inte vetat var den var hade vi missat den. Nu vände jag tillbaka och lät henne leta igen.


 

Nu hittar hon den

  

Nästa tops ligger i ett hål i en betongsugga.


Den hittade hon snabbt

 

Så klar blir de belöning vid varje markering. Laxpastej på tub var detidag

 

Hon letar vidare och markerar snabbt och bra.


I röret ligger den, så helt rätt markerat

 

Här letar hon och fryser sedan på  topsen. Ni ser den lilla vita topsen alldeles under hennes nos

 

 

Där var den

 


och den sista i stenmuren

 

 

Är så nöjd med båda tjejerna. De letade snabbt och hittade topsen.  Några små missar från Hope och från mig. Jag klickar lite för snabbt. Jag måste låta dem markera lite längre innan klicket kommer och jag måste också träna på mer frysmarkeringar när vi inte letar dofter.


Tänk så kul både jag och tjejerna tycker att de här är.


Tack Marie för bilderna.


Vi avslutade som vanligt med fika och prat, så mysigt.

 

 

 

 





Av gammelflaxen - 13 juni 2015 17:57

De här blir första inlägget i juni och jag börjar med dagens tävling i lydnadsklass 3.


     


Innan vi gick ut på plan, så sa jag till domaren "Jag kan inte springa och jag är inte full utan har bara vädigt dålig balans" 


De kanske verkar konstigt att säga så.........men jag kan inte springa. De är helt omöjligt efter mina höft op, utan jag går med krycka/kryckor oftast. Utan dem haltar jag mycket och får väldigt ont i ryggen samt att min balans är väldigt dålig.


Domaren måste såklart döma efter de han ser och då blir de nerdrag för att vi inte kan göra språng marsch och Hope håller gärna ut i vänster svängarna för att hon vet av erfarenhet att jag ofta kliver på henne där.


I dag gick de ändå rätt bra på ff. Vi fick nerdrag för att hon släppte i en vänstersväng, för att jag inte sprang och sedan höll hon ut för mycket på vändningar på stället åt vänster.


Vi nollade metallen och även sättande under gång. Sättandet var ett av de moment jag var helt säker på att hon skulle klara. De "brukar" hon alltid annars.......men man ska aldrig vara säker på något, allt kan hända.


Är nöjd med helheten på 8 p. Nerdraget var för att vi har för dåligt tempo och de kommer vi ju alltid ha.


 


De här är vår första tävling i år, men inte sista.

Jag är inte nöjd med våra poäng, Vi kan bättre och de ska vi  förhoppningsvis visa. I dag kom vi på 3:e plats och ingen av oss deltagare blev uppflyttade.


Jag nöjd med en massa andra saker, speciellt vår känsla tillsammans. Hon vill vara med mig och hon tycker de är kul. Hon är så följsam och anpassar sig efter mig. Jag går inte så snabbt och för en "snabb" aussie så är hon så duktig att hålla min hastighet, eller rättare sagt min "slow motion" fart.


Kommandona stanna och vänta är några hon kan väldigt bra.


Nu vet vi var vi står och de är dags att lägga upp en plan inför träningen till nästa tävling.


*

För några dagar sedan hörde Maija av sig. Hon har Tiger, en av Hopes valpar.....ja han och de andra är inte valpar längre, men för mig kommer de alltid vara valpar ändå. Hon och Tiger skulle åka förbi oss när de var på väg hem och jag kunde ordna så vi kunde ses- De var en av de första varma dagarna den här veckan, vilket märktes på hundarna.


Maija Tiger och mamma Hope

 

Tiger

        

Här är Blaze, den andra aussien som Maija har. 

 

Här är en cool kille, som Maijas kompis har

 

De var så kul och mysigt att träffa Tiger och jätteroligt att prata med Maija och även att träfa Blaze.


*


Emmi har varit ute på äventyr med Daniel och hans kompisar. De har blivit paddling, fiske och tälta för henne.

Här är Daniel och Rasmus med Emmi i kanoten. Jag gillar den här bilden.

 

*

I dag har jag givit dem bravecto och hoppas nu att båda tål det och att vi slipper fästningarn i sommar.


*

Nu ska vi ta de lugnt hemma och är de inte regn i morgon så åker vi iväg till en närliggande klubb och är med på deras träningstävling.


Emmi

 

   







Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards