gammelflaxen

Alla inlägg under januari 2012

Av gammelflaxen - 22 januari 2012 16:42

I dag har vi spårat med Emmi. Marie kom hit mitt på dagen och la ett spår till Emmi. De andra två som haltar fick vila............. eller Hope fick  faktiskt ett litet uppletande, som inte gick så bra. Här ska Hope få ut och leta.

 

 

 

Markera sakerna gick väldigt bra, men inte att ta med sig dem in........strul gumman.

 

  

 

Medan spåret låg, så var vi hem och fikade. Xit fick komma med in och träffa Jonna...............någonting måste ju go killen också få göra. Han fick även gå en tur på tomten och lukta, innan vi åkte till spåret.


   

På med täcke , de behövs om man ska sitta i bilen


Här kommer lite bilder från spårträningen.

 

På med selen

   


Fram till spåret och där fick Emmi själv leta rätt på början

 

 

 

Första pinnen hittad

 

 

 

Matte nu är vi klara

 

 

 

Lite mys , bus och apporteringsträning

 

     

 

Tänk vad pinnarna kan vara roliga

 

     

 

Allt i full fart med massa spring i benen och inte de mista trött efter ett 700 m spår, även de i full fart

 

 

 

Så var de dags för uppletande, som var väldigt länge sedan vi gjorde

 

       

 

Emmi var så duktig i spåret 700 m och 6 pinnar. Hon plockar inte upp dem och i dag missade hon att markera två.................men spårar hur bra och snabbt som helst min lilla skrutta.

 

Nu ska vi träna ännu mer på att plocka pinnarna, hemma i köket.

 

Tack  Marie för en bra och rolig em.

 

Hoppas Hope och Xit snart ska vara fullt återställd  så även de kan träna ordentligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 21 januari 2012 17:23

I torsdags var de avslutning på vår kurs, alltså den kurs Marie och jag har haft. De har varit jätteroligt  och alla kursare har varit duktiga. Sista gången filmade Susanne Gunnarsson . Hade tänkt lägga in filmerna, men de fungerar inte...............så då länkar jag istället till några av filmerna..  http://youtu.be/9SFu8P22vGg Ann-Sofie tränar "skäms" med Wille. http://youtu.be/kq6H4RxRgDc Christel och Collin  tränar bakdelskontroll för första gången.

 

Susanne hade även bakat en supergod Daimkaka till fikat, Tack !!

 

Snart startar vi ännu en klickerkurs. De är många som vill gå och vi tar inte fler än 5-6 ekipage när vi tränar innomhus. Fler hinner man inte med på 2 1/2 timme.

 

Jag har ju tränat lite med mina godingar också. Här är Hope i "Rutan" usch får aldrig till den ordentligt. De fattas fart och jag stannar henne för tidigt........................inte lätt att göra rätt med en sådan matte..........................

 


 

 

 

 Kampa var de väldigt länge sedan jag gjorde pga armarna, så Lennart kampade lite häromdagen med Emmi.

 


 

Hon kampar inte lika intesivt som hon brukar, men de ser bra ut ändå tycker jag. Min lilla goa skrutta.

 

I går blev de lite rapport träning med Hope, fast de var kallt -10 grader. Hon var som vanligt duktig och tyckte de var jätteroligt. De blev 600 m x 3 (ungefär) i varierande terräng, väg, hygge och tät tät skog de sista 200 m.

 

Vackert i solen på hygget

   

Tät, tät skog.................inga problem, bara kul tycker Hope

 

Efter rapporten blev de hundbus och sedan åkte vi till klubben för att träna lite mer och för att träffa Marie och fika.

 

När vi fikat så busade Emmi och Xit. ............Xit skrek och hade halkat och antagligen sträckt sig............riktigt ordentligt också. Lilla gubben.

 

Sedan när vi kommer hem ser jag att Hope haltar även hon................antagligen belv de när Jasper sprang in i henne under hundbuset och när de gått några timmar har hon stelnat till och börjat halta. Hon haltade inte i morse, men nu på em syns de igen.

 

I dag har Hope fått ta de riktigt lugnt. Vi var till Lennart och Marie (hem till Jasper) och fikade idag. Då fick Hope vara inne medan Emmi var ute och busade med Jasper, Lewi och Picasso. De var en riktigt Gofika, Marie är så duktig på att baka, så goda kakor.

 

Att Jonna är gammal märks allt mer. I morse när hon skulle ut halkade hon och ramlade på trappen och skrek till. Inte lätt att bli gammal. Nu ligger hon på sängen och sover och de anra två ligger också och sover. Emmi ligger oftast där jag är, så även nu..........medan Hope lägger sig i hallen eller under trappen.......på sin plats.

 

 

 

 

 


 


Av gammelflaxen - 18 januari 2012 20:29

Här om dagen kom Lennart och Jasper för att träna lite, ja de blev bus först en stund även för Jasper.

De är inte så lätt att lära sig klickerträning och man kan behöva lite hjälp, Jasper är ju första hunden Lennart tränar på de sättet. Oavsätt hur man tränar är de alltid bra att ha ett par extra ögon som kan vara med och se sådant man inte ser själv, eller tänker på.................och de är mycket roligare att vara fler som tränar tillsammans.

 

Jag filmade lite (som vanligt) när de tränade. De är så bra att själv få se hur man gör och kanske upptäcka olika olater man har.........tex hur man rör axlar, håller händerna och om hunden gör så som man tror. Här kan ni se lite av träningen.

 

Först blir de lite nostarget, som Lennart sedan använder för att visa in Jasper i utgångställning.  Inför fjärren kan de vara bra att ha ligg från stå, så de tränas också. Bakdelskontroll är alltid jättebra och här är de allra första försöken att få Jasper att backa ,med ovänd lockning.

 


 

Jag har tränat lite med mina tjejer också. I dag körde jag och Hope lydnadsklass 2.....................usch vad jag ogillar rutan......suck!!!

 

I går var vi till ridhuset och tittade på agility träningen. De var inte så smart gjort, jag fick såväldigt ont i axlar, armar och nacke eferåt. Emmi blir så exalterad och även om hon igentligen är riktigt bra på att gå i koppel, så räcker de

ryck och slit hon gjorde för att jag skulle ha värk hela natten.

 

Jag får fortfarande inte använda höger armen, var på röntgen i går och den är fortfarande inte ihopläkt. Läkaren trode på 1 mån till..................så jag försökte att inte använda höger till att hålla i kopplet, men de fungerade inte helt..............och vänster axel är de som sagt muskelinflamation i och en utsliten axel..............inte de bästa att ständigt använda. Ja just de innan jag åkte hade jag tagit reda på 38 kg kött som jag beställt också...............får väl skylla mig själv att de gör ont.

 

I natt vaknade jag av att de skramlade och dunsade ute i hallen................de var Jonna som krampade och hon låg helt still halvägsutanför sin sovplats på tygg när jag kom ut.......Usch vad rädd man blir. Hon vaknade iallafall till efter någon min.......skönt.............Hon har haft kramper förr mitt hjärta, men de var säkert 1 år sedan och de andra gångerna har de kommit när hon varit glad eller busig. Lilla Jonna...........jobbigt när de blir gammla.

 

 

  

 

I morse hörde jag också skrammel ute i hallen.................. jag gick dit och ser Emmi stå på 2 ben och plocka ner en nyckelring (från en krok) med en liten mjukis björn på.....................den ville hon ha. Lill skruttan så full av upptåg och bus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 15 januari 2012 17:26

Idag blev de ändrade planer. Hade igentligen inte tänkt träna sök idag utan annat var inplanerat.....................men familjen tog skotrarna på tur och då åkte jag på sök träning. Jättekul !! Jag ät så glad att mina hundar får träna fast jag inte kan göra så mycket och idag var jag inte ens på stigen. Goa härliga träningsvänner.

 

Marie gick med både Emmi coh Hope. Båda var så duktiga. De är ju riktiga nybörjare, men tycker de är så kul och båda är fokuserade och koncentrerade.  Hope tappar inte i tempo eller koncentration, medan Emmi tappar lite på de sista skicken..........inte så konstigt då Hope har bra grundkondition och även vanan att jobba länge.

 

Emmi, som också blir 9 mån idag (Grattis alla valpisar) håller på att bygga upp sin grundkondition och koncentrationsförmåga...... och är på god väg.

 

Tog en liten film med mobilen. Först ut är Emmi och sedan Hope.

 


 

Efter träningen blev de lite små prat och fika. Mari och jag lät Xit och mina tjejer busa en stund, när de andra åkt.

 

När jag kom hem var de varmt i köksspisen, härligt..................... Hundarna ligger nu trötta och nöjda och sover.

 

Tack alla för en bra dag.

 

Av gammelflaxen - 14 januari 2012 19:10

I dag har de varit sol, blå himmel -4 grader, härligt, mindre bra med all blåst, men de var ändå skönt att vara ute i dag. Vi åkte i väg jag och 2 av hundarna mitt på dagen för att träffa Lennart och träna lite rapport. Ja jag hade ju inte tänkt träna igen med bara en dags upphåll efter 3 dagar tidigare i veckan......................men nu när Lennart hade tid och vädret var härligt och Hope gillar de så mycket, ja då kunde jag inte låta bli.

 

De ska ju bli snö i veckan och "vem vet" när vi kan få ihop så till rapport träning igen ........................ 

 

De blev även i dag lite längre sträckor och kort väntetid. Delar upp träningen i delar, för att underlätta inlärningen av långa sträckor och lång väntetid. 2011 blev de ju inte mycket rapport.

 

Lennart och Hope gick iväg ca 700 m och när de inte syntes längre gick jag fram ca 100 m och gjorde en ny A station. Hope kom i full fart och fick vänta hos mig ett tag. Jag sände Hope igen och när hon var framme hos Lennart gick jag ca 250 m tillbaka och gjorde även en 90 graders sväng. Hope kom och  fick springa en gång till till Lennart. Hon tyckte som alltid att de var superkul och man blir så lycklig av att se hennes glädje. Sammanlagt blev de 5 sträckor idag och ca 2,3 km.

 

Sedan var de små busarnas tur och Emmi fick börja, hon klarade budföring jättebra och fick springa mellan oss ca 5 ggr 50m.

 

Så var de Jasper, idag hade han fokus på något annat och sprang iväg för att undersöka dofter och göra egna utflyker, så då avbröt vi budföringen, släppte ut restan av hundarna och gick en promenad när de busade.

 

Marie och Xit hade gått till klubben, så då åkte vi dit och träffade dem och fikade. De blev lite träning inne för Hope och hon var väldigt följsam och duktig i dag. Självklart blev de lite bus även med Xit.

 

Emmi har öron inflamation och jag var till apoteket för att hämta hennes örondroppar, en blandning av antibiotica, cortison och något mer. De ska tydligen hjälpa mot de mesta i "öron väg".

 

Men de käns lite osäkert att ge henne  örondroppar, då en tjej vi tränar med då och då har råkat illa ut med sin hund pga av öronrengöring. En receptfri öronrengöring som kan köpas på bla apoteket. Hon gjorde rent öronen på kvällen och på morgonen när hon vaknade var hunden så dålig. Ingen balans, kräktes hade huvudet på sned, kunde inte gå mm. De hände före jul och ett tag var de riktigt illa. Nu har allt blivit bättre, men fortfarande har hunden ingen tår eller salivproduktion och har även blivit döv på de örat. Nu är de inte samma örondroppar, men de känns oroligt ändå.

 

Till Jonna hämtade jag ut metacam, som hon använt de sista åren.

 

I går blev de lite träning på klubben. Då hade jag med mig mamma och pappas aussie också. Alla tre hundarna var så träningssugna. Så duktiga alla 3. Ajax fick apportera både trä och metall, lite positionsträning på honom också mm, med Emmi och Hope blev de lite allmän träning. Här är en bild på alla 3.

 

 

 

Hope, Ajax och Emmi

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 12 januari 2012 14:58

0 gradigt och gråväder ute. Tung kram snö................tråkigt nu när de var sol, blå himmel några minus och snö ut ett par dagar.

 

Jag har tränat lite innomhs med Emmi i veckan och Hope fick en liten kort träningstund inne i gårkväll innan kursarna kom. Marie och Xit kom också lite tidigare och tränade med oss. Vi gick bla fritt följ samtidigt på "vår lilla grona matta". Den är inte stor och både Hope och Xit var jätteduktiga och tittade inte på varandra fast de nästan snuddade vi varandra vid möten och halter. Så duktiga.

 

Som vanligt så är de roligt att se hur de gått med deras träning sedan sist och vilka framsteg som gjorts. De tränar bla slalom mellan benen och har även kommit en bra bit på väg i "tassar på mina fötter".  Grundfärdigheter är de flera som tränar och lite allt möjligt annat.

 

I dag är de torsdag och i kväll styrelsemöte. Jag jobbade på fm och sedan åkte jag hem och tog ut hundarna. Lennart kom med Lewi, Jasper och Picasso, så då blev de en rapport träning för Hope.

 

De blev den 3.e den här veckan.  I dag fick hon springa B - A 800 m och tillbaka från A - B 800 m, B - C  400 m och tillslut C - D 200 m.  Full fart som vanligt. Vi körde inte några långa vänte tider på stationerna i dag och terrängen var inte så svår.

 

De andra träningarna har blivit sammanlagt 1,9 km och 1,2 km och i dag blev det 2,2 km. Nu blir de ingen rapport förän nästa vecka och då tror jag att de får bli korta sträckor och längre väntan på stationerna. Delar upp tiden och sträckorna i olika pass just nu. Hon har inte tränat rapport på väldigt väldigt länge. Först har de varit valpar och sedan jag med min höft och brutna arm. Ja den är i och för sig inte läkt än och den andra axeln är utsliten och just nu  har jag muskelinflamation i den ..................men är ändå bättre än  jag var för någon månad sedan.

 

Hope hon tycker de är superkul att få vara ensam med oss och träna.

 

Emmi fick sin 3:e budföring i dag och de gick jätte bra. Nu vet hon vad som förväntas av henne. Belöningen i dag efter träningen var att få busa med Jasper, Lewi och Picasso.  Jag har filmat lite igen.....................just nu tycker jag de är så kul att filma mina hundar och vad vi gör och då hamnar självklart en del korta filmer här på bloggen.

 

När Hope var liten blev de många filmer och de är kul att ibland gå till baks och se hur vi tränade in något eller vad vi gjorde. De är dags att köpa en bärbar hårddisk, som jag kan lägga alla bilder och filmer på. Här är iallafall en liten film från idag.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 9 januari 2012 20:52

I dag har de varit riktigt kallt och riktigt härligt ute. På em fick vi lite besök oc då blev de en kort rapport eller lång budföring för Hope, 300 m x 3. De märktes att de var ett tag sedan vi tränade rapport ordentligt.................. se här på en kort lite film

 


 

och lite bilder

 

        


 


Syskonen bus fick också en liten kort budföring var, innan de blev BUS Time..........................................


   


Emmi & Jasper


I går fick Jonna träna en liten stund och hon blev så glad...................... Nu tränar jag ju inte henne så mycket då hon har så ont i kroppen...............men igår blev de lite som sagt......slalom, snurra mm



    

Av gammelflaxen - 7 januari 2012 18:17

Tidigt i morse försvan Janne, Daniel och Anna i väg med bilen, släp, skoter och fullpackad matsäck upp till Ryssjön för att köra skoter och fiska.......................ja fiska fick väl Janne göra, antar jag   

 

Själv packade jag bilen med 2 av mina hundar och åkte till Mångelsveden för sökträning. De var 2.a gången för både Hope och Emmi.  Vi, var jag med 2 av mina hjärtan, Marie med Xit, Kajsa och Tuben med Shaggy, Lennart med Jasper , Anna-Lena med Bobbo och Susanne med Lotus. och Norma.

 

Jag och Emmi var första hunden. De 2 första skicken fick hon se när figgarna gick ut. (Tuben och Marie) och de sista 6 var pop upper. Hon var så duktig, lilla Emmi.............ja liten och liten kanske hon inte är längre, men de kommer hon alltid vara för mig   Hon har som sin mamma alltid full fart och massa spring i benen.....................hon flyger fram bland träd, stubbar och sten.

 

När Tuben och Shaggy var klara var de min och Hopes tur. Här är Shaggy, jätteduktig på det här med sök.

 

 

 

Hope tyckte de var super kul och var väldigt fokuserad. Hon har full fart ut och sedan lika bråttom tillbaka och då ser man att hon vet att hon ska leta igen och har full kontroll och fokus dit. Hope vet inte hur man gör när man inte springer för fullt i skogen och de var samma fart på första skicket som på sista.

 

Här är lite bilder på henne.....................utan tjänstetecken, för de låg hemma...............

 

  

Marie och Hope

 

       

Hope har hittat Kajsa   

 

 

 

 

 

De gick jättebra för Lennart och Jasper också. Jasper fick se de 2 första figgarna gå ut och sedan var de pop upper för honom som för Emmi och även han är född med spring i benen.

 

Vi saknade Maud med sina hundar idag, men nästa träning då är hon nog kry och kan vara med. De hoppas vi ialla fall, ja du kanske orkar komma på onsdag.....................

 

Jag jag tror att vi alla var nöjda med våra hundar idag. De var riktigt kallt för att vara den här vintern ca -8 grader. Vi fikade och pratade också.................................ja de hör liksom till.

 

 

     


 

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards