gammelflaxen

Alla inlägg under maj 2012

Av gammelflaxen - 31 maj 2012 10:29

I dag är de 31 maj och inte särskilt skönt ute. Tänkte att jag skulle uppdatatera lite här på bloggen. När jag inte kan göra så mycket med hundarna så blir de inte mycket att skriva om så då blr det ett tag mellan uppdateringarna.


Lite små träning är allt de får just nu i fråga om lydnad eller trick träning. Däremot så får de röra på sig rätt mycket även om jag inte tar promednader. De blir mycket hundbus. Nästan varje dag med Ajax och några ggr/ vecka med Jasper, Picasso och Lewi.


Här är några små filmklipp från lite back träning i Olarsberg och lite bus vid vattnet  Som vanligt har jag svårt att få in videoklipp.


Tjejerna får även följa med Daniel och springa runt 6 km/gång och så är de ute nästan hela dagarn på tomten.


Vi åker även upp till klubben lite då och då för att prata fika och bara vara.


Jag hjälper till lite smått på RL kursen och så har jag och Marie "privat"kurserna via klubben lite då och då.


Här träffar vi ett ekipage för lite träning inför kommande brukstävlingar. Så kul med en hundras vi inte ser så ofta, nämligen boxer. De här är en ung go och duktig kille, fylld av energi.


 


Här för lite ströningsträning vid kontakten. Marie agerar störning och jag klickar. (husse har tagit bilden)


Vår nya prispall passar så bra att sitta på........


Vi har också varit iväg till en annan klubb och pratat klicker en kväll.







Av gammelflaxen - 16 maj 2012 10:33

Sist jag skrev var i fredags och vad har jag gjort sedan dess som är hundrelaterat?


Jo i lördags var Ajax hos oss hela dagen, så då blev de hundbus och mys. Vädret var inte det bästa men hundarna trivs ute iallafall..........Själv tycker jag inte att de är så kul att få in 4 blöta hundar, med 3 el 4 spelar ingen roll och Ajax han är så lugn inne.


På lördag em stod jag inne i köket och hörde att det dunsade till mot ytterväggen.............vem ser jag då genom fönstret, om inte Emmi som kikar in. Då har hon hoppat upp på trädgårdsbordet som stod mot väggen och ser så glad ut. När hon ser att jag sätt henne börjar hon kraffsa med bägge framtassarna på glasrutan och vill in..........tog ett foto och sedan var jag ut och flyttade på bordet.


Min påhittiga goding

  


I söndags hade Marie och jag 1 timme (via klubben) med ett ekipage som behövde lite hjälp.

Vi använde oss till stor del av BAT (Behavior adjustment training) och vi såg resultat innan vi slutade. Självklart är de inte så enkelt och mycket träning återstår.


Fika ute och prat blev det i solen, fast de blåste rätt kallt.


På måndag kvällen var jag till klubben och pratade om handtarget, på en RL kurs.

Nu är ju kursledarna på den kursen jätteduktiga och kunde ju de här själva också, men de är meningen att jag hjälper till där lite då och då. Egetligen skulle jag haft kursen tillsammans med dem, men att gå om kring på plan i 2 tim är inte bra för foten så lite inhopp då ch då kan jag göra, de är bara roligt.


Svansar har blivit puttsade och klor klippta, så nu är de så fina........


Jonna äter sitt specialfoder och mår bra. Hon är väldigt glad åt att få mat 3-4 ggr/dag.


Fick besök i går, en stund. Kommer ni i håg att jag skrev om en flat som behövde omplaseras? Hon har ialla fall fått ett nytt hem nu och i går kom "gammel"matte förbi och ville berätta det. Så skönt när allt löser sig till det bästa.


Nu är jag ledig från jobbet till på mån. Hoppas på sol & värme.


Just ja!!! De mesta verkar klart för kennellägret också.









Av gammelflaxen - 11 maj 2012 15:04

Här kommer en hel del bilfer från veckan som varit.


Liz och Zanto var här i onsdags, men då regnade som mycket att jag inte fotade något.  De var roligt att  sitta och prata och fika. Hundarna var ute och busade. De var nyttigt för Emmi att träffa morbror Zanto. Han accepterade inte hennes vaktande av mig och Liz. De är faktiskt bra när en vuxen hund kan säga ifrån åt henne och inte bara jag.... Hon vet varför det händer och Zanto säger inte till mer än de behövs.


En del hundbus har de också blivit här är en del bilder.


 


 


 


 


 


 


Lewi upptäckte en paddda, som han tyckte var väldigt spännande


 


 


 


Jonna mår bättre


 


 

Av gammelflaxen - 8 maj 2012 21:13

Jag kunde ju inte gå med runt på MH´t men hade turen att få alla 5 som gjorde MH filmade. I går tittade jag på den och så kul de var att se hur alla reagerade.


Mitt nät är inte så snabbt, så de tar evighet att ladda upp filmer, men en liten film på var och en,  har jag fått ut iallafall.


Först ut var Jasper och här är han på skotten

Lennart, Jasper och helen (testledare)


Så var det Opals tur och här är jaktmomentet

'

Så var det Oscars tur. Här vid skramlet


Så var det Nipsu, vid dragkampen


och så Tiger och Maija vid dumpe


Så lite om Jonna, min "Old Lady" natten till torsdagen blev hon dålig i magen (de blir hon då och då) och skulle ut varje timme. Hon hade gjort inne när jag kom hem på torsdagen efter några timmar och hon fortsatte att vara dålig och måste ut varje timme och natten till måndag var det flera gånger i timmen hela natten.....................jag började känna mig rätt trött och sliten.


Sjävklart har hon fått vara utan mat och bara dricka risvatten mm Men i måndags åkte vi till veterinären på röngen och blodprovstagning, då bajsade hon i bilen............lilla hjärtat. De syntes inget särksklt, men de gör det tydligen inte på vanlig röntgen, men om hon inte skulle bli bra av medicinerna och specialmaten, så väntar en biopsi.


Som tur är verkar de ha vänt och de var så skönt att få sova och gammel skruttan tyckte nog desamma.


Tur att mamma och pappa tog hand om Jonna i helgen och även nu då jag jobbar.


Måste väl nämna att nu är jag utbildad RL instruktör. Vi hade examen i söndags. Äntligen var det sol och så skönt, så vi var ute hela dagen.


I dag var jag iväg till sjukhuset och fotronden................2 infektionsläkare, 1 kärlkirurg, någon från ortopedtekniska osv............väldigt många var de. Fick svar på röngen, de ser bättre ut på utsidan än inne i foten Suck.........fick även antibiotica för 3 mån till och ny röntgen tid i aug. Ska gå så lite som möjligt så jag inte belastar på såret och forsätta åka till sjukhuset 1 gång/vecka och visa upp det.


Så de betyder att jag fortfarande inte tänker hålla några kurser på bruks, utan lägga den träningen jag kan på mina egna hjärtan. Jo någon privatkurs tillsammans med Marie går ju bra...............har ju min pall!!


Nä ska nog lägga mig fast klockan inte är så mycket, känner fortfarande att jag inte sovit torsdag - måndag.


I morgon jobbar jag kväll och på dagen kommer Liz med Zanto (Hopes bror)

De blir roligt att prata hund och fika. Våra vovvar får väl busa ute.





  


   
   
   
  

Av gammelflaxen - 5 maj 2012 17:24

Sitter nu här framför datorn och huttrar efter att ha spenderat en dag i ösregn tillsammans med 5 av Lovekullens valpar och ägare, samt duktiga figgar och andra intressarade av kullen. Därför blir det ett kort inlägg idag med lite bilder.


Jag kunde ju inte följa med runt banan pga foten, men jag har spännande filmer att titta på, en massa bilder och

protokoll att läsa. Har ju även hört vad beskrivare, testledare, ägare och publik har haft att säga.

Vilket var roligt att höra.


Först ut var Jasper

 


 


 


Sedan Opal

 


 


Oscar (Onyx) gillade inte spökena

 


   


 


Så var det Corals (Nipsu) tur

 


 


 


Tiger var sist ut

 


   


Efter MH åkte vi iväg till Röönåsen och släppte "valparna" De ösregnade och bilderna är inte så bra men men.......


 


 


 


Ok mamma jag fattar (Tiger med mamma Hope)

 


De var så kul att träffa er och "valparna" . Så fina och härliga allihop.

Tack Lennart för maten och Tack alla ni på klubben som fixade MH´t så bra.

Och Tack för den goda chokladen, kaffet och blommorna.

Måste bara lägga ut en bild på Tiger med sin husse, jag tycker den är så härlig. Den är inte tagen i dag, utan kom på mail för några dagar sedan.


 




Av gammelflaxen - 2 maj 2012 15:28

Så är det 2:a maj och deklarationerna ska lämnas in (senast). Jag är har faktiskt lämnat in både min och BA C´s förra veckan. Skönt att ha de gjort.


Sista april förflöt lugt. Lite smaäälare och rakter hördes en bit bort, men inga mina tjejer bryr sig om det.

Skönt.


Nu har hundarna fått en ny hundgård på fram sidan. Där finns både skugga och sol där. En jättefin isolerad hundkoja och valparnas farvorit stock (väldsigt stor) att sitta på eller varför inte krypa under och även balansera ovanpå.


Hundgården är bara till för att användas om de inte finns någon annan lösning för ett par timmar. Men ändå skönt att ha om den nu skulle behövas.


Vi har varit ute hela dagarna i det här underbara vädret.


Ajax var här nästan hela måndagen.

 


Bus och åter bus

 


Den här sötnosen han jag rädda också.............lite tuffsad men annars inte skadad. Skönt att de går att bryta dem med rösten

 


Så har Jonna haft sin 13:onde födelsedag. Min gammla gumma. Åldern börjar synas

 


I går träffade jag Marie, Tomas och Åse med hundar för lite spår. Marie hade gått ut 4 spår när vi kom.


Xit fick börja med matte Marie och fick öva på skogspinnar

 


Åse gick ett spår med Rex och även Mike fick komma ut och spåra.

Här är Mike

 


Marie spårade med mina tjejer och Emmi fick ett spår på ca 400 m. Hon missade en pinne, men spårade annars jättebra och la sig vid apporterna.

   


På väg till mig, när spåret är slut

 


Hope fick för första gången ett högre spår. Hon missade 2 pinnar och slog en del i spåret. Inte lika koncentrerad som vanligt. Blev störd bla när Emmi skällde. Men hon var duktig ändå mit stora tjej.


Hope och Marie

 

Tack Marie


I dag har de varit jobb på fm och sedan hundbus. Just nu ligger de ute och sover i värmen.


Snart är de styrelsemöte som gäller.





Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards