gammelflaxen

Alla inlägg under september 2011

Av gammelflaxen - 30 september 2011 20:56

De har blivit träning nästan varje dag. Inte några långa pass, utan 10-15 min/hund. Ja ingen träning i skogen än............suck !!! har fortfarande restriktioner från ortopeden............men snart snart hoppas jag.

 

I tisdags var jag extra nöjd med Emmi, hon fick följa med på tävlingskursen och hon skötte sig så bra   . Hon fick vara med på platsliggning och låg längst ut bredvid tant Q (en rottisdam på 7 år). Nu gick jag ju inte 30 m bort i 4 min, utan jag stod alldeles framför henne och belönade rätt ofta.....men de blev säkert 3 min ialla fall.

Hon gick även jättefin linförighet med full kontakt och längre än vad vi brukar gå. Ja de kändes bara så jätte bra i tisdags.

 

Kursarna var som vanligt jätteduktiga och de tränar allt möjligt. Vi gick bland annat igenom hur man kan använda sig av externbelöning för att få upp hastigheten i tex inkallningen eller hur man kan förbättra kontakten i linförigheten/fria följet mm

Inne fortsatte vi att prata teori och bla blev de prat om inlärningen av fjärren och ligg/stå, stå/ligg. De brukar ju gå bra med sitt/ligg ligg/sitt, men sedan när stå kommer in i 3:an så är de lätt att de hunden flyttar sig......................och ska vill man ha låsta fram eller bakben? Jag vill iallafall ha bakåtligg ...................så här ungefär

 


 

De är första gången jag lyckats lägga in en film direkt.............här finns en länk på samma film om de inte fungerar http://youtu.be/1mKHABWT4o8

 

I torsdags på blev jag kommenderad av Marie i lite olika lydnadsmoment och i blandad ordningsföjd, Hope var jätte duktig, mina goa tjej.

 

I veckan har jag faktiskt hunnit med att träna 3 ggr med Japser också. Fortfarande så tränar vi två mest kontaktträning och följa träning. Han är också en riktig godisälskare så jag har tränat honom på att försöka ha lite självkontroll och få honom att förstå att godis kan man inte få genom att hoppa/skutta gräva efter händer mm.................utan genom att ta ögonkontakt längre och längre stunder. De gav snabbt resultat. Goa Jasper.

 

I dag fick alla hundar (ja inte Jonna) ut i skogen och busa.............äntligen tror jag de tänkte, för nu var de bra länge sedan alla fick busa i hop. Jasper han vill inte gå allt för långt bort från  sin husse och följer inte med resten av hundarna när de gör för stora utflykter (i hans tycke då ).................men de är så duktiga, de räcker med att ropa på dem 1 gång så kommer der farande allihop.

 

Stora börjar de bli också, Jasper är ca 50 cm och väger 16-17 kg, Emmi är ca 48 cm och vägde här om dagen 14 kg.

 

I morgon ska Jasper ställas ut, få se om de blir lika bra resulatat som förra gången. Jag tar med mig Emmi och åker dit för att titta. ja även Ajax mamma och pappas aussie får följa med, då jag är hundvakt i morgon åt honom. Goa Ajax är en super favorit hos både Emmi och Hope.

 

Oj så långt inlägg de blev igen...............

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 25 september 2011 17:22

Måste börja med att säga Grattis en än gång till Josefin och Gammelflaxens Love Smoky Quartz "Smoky" som förra söndagen var på utställning och fick Hp och blev BIR   

 

Nu har jag ju redan berättat de på fb, där de oftast går fortare att lägga ut alla möjliga händelser, men här nedanför bilden kan ni även få läsa kritiken.

 

 


Domare var Anita Whitmarsh och så här tyckte hon : Gott helhetsintryck, naturligtvis "omogen". Redan en fin resning och attetyd, naturligtvis under "utveckling". Välbalanserad. Rör sig väl. Trevligt temprament. Bästa valp.

 

Under veckan som gått har jag försökt att ta de lite lugnt, så de har inte blivit några spår eller någon rapportträning nu heller................men jag längtar ut i skogen för att få träna.

Däremot har jag tränat lite på klubben både med Hope och Emmi. Måste säga att jag är riktigt nöjd med båda. De som är nytt med Emmis träning är att jag nu försöker få henne att bjuda på ingångar. Hon behöver inte sätta sig, utan jag belönar bara hon kommer in i position. Vi tränar gärna mot en vägg, för att få in henne i en riktig position på en gång och slippa att hon står/sitter snett.

 

Även ligga kvar (bli i position) tränar vi på, när vi är ensamma, så hon inte behöver ha koll på allt och de går väldigt bra. Budföringen är jag också nöjd med, hon springar mellan mig och Lennart ca 50m. (även där när vi är ensamma) Så sista träningen började jag lägga in ett  kommando. Hon älskar att springa mellan oss och kan göra de hur många gånger som helst om hon själv får bestämma. Lilla hjärtat.

 

Jag har inte hunnit med att träna Jasper den här veckan, men däremot har vi träffats och hundarna har fått busa.

 

I tisdags hade vi tävlingslydnadskursen igen och kursarna är så duktiga   Alla behöver ju hjälp med lite olika saker, allt från vittringsapportering till linförighet och de är så kul att få tänka till och försöka hitta rätt inlärningsmetod för varje ekipage. 

 

Hoppas att så många som möjligt vill vara med på KM den 9 okt.

 

Här kommer lite bilder på mina vovar.............ja inte på Jonna, korten på henne blev så suddiga. I dag var hon riktigt på G och sprang som 17 även hon, gammel tjejen min.

 

 

Fina Hope, pälsen har börjat komma tillbaka ordentligt nu

 

 

Emmi, mer i luften än på marken som vanligt

 

 

I morgon börjar en ny spännande vecka, få se vad den bjuder på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 15 september 2011 10:16

och jag hoppas att de där härliga höstdagarna med klar luft, sol och blå himmerl kommer snart, tillsammans med vackra färger på träden.

 

Träningen med mina goa hundar står lite stilla just nu, Suck, har fått läkar order på att ta de lugnare med mitt op ben. Så de blir kortare promenader, kortare träningspass och ingen rapport eller spårning just nu. De här är inga "nya" order men har haft så svårt att göra så................men om jag skärper till mig ett tag så kanske jag snart kan göra som jag vill ...................promenera, träna både i skog och mark och lydnad, förutom allt de vanliga med familjen.

 

Lite små träning blir de som sagt ialla fall..................

 

I går tränade jag lydnad en stund med Jasper. Vi träffas ju rätt ofta men jag har inte tränat något med honom tidigare, så nu blev de lite kontakt träning, sitt, ligg och stå. Vi behöver ju bygga upp en träningsrelation också inte bara en mys/gos relation.

Eftersom Lennart (Jaspers husse) är min mottagare i rapporten och vi även tränar valparna i skogen tillsammans så är väl tanken att jag även tränar Jasper lite i lydnaden och skulle jag villja tävla  men honom så kan jag om inte Lennart kan/vill just den tävlingen.

 

Jasper är en lättsam och och gomodig kille, som just nu väger drygt 16 kg. Han är inte riktigt lika stor som Tiger med sina dryga 17 kg. Stora goa killar. Titta in på Maijas blogg och se massa fina bilder. Lisa har också en massa fina bilder på lilla T (Jade) i sin blogg. Hon är så fin, väldigt lika Emmi.

 

Kan inte låta bli att lägga ut en bild på Smoky och hans familje kommpis terven Keaton. De är så jättekul att få bilder och höra/läsa hur de går. Jättefin bild .

 

 

Här är även en bild på Nipsu (Coral), hon är väldigt lik sin mamma.

 

 

De är så kul att höra vad alla valpar gör. De flesta går kurs och  har börjat träna  spår, så härligt.

 

Jag hade inte tänk ha någon kurs nu i höst, men halkade in på att ha tävlingslydnads kurs tillsammans med  Marie och Maud. Våra kursare är alla så duktiga. När man håller kurs måste man ju tänka igenom vad man ska lära ut både praktiskt och vad man ska prata om på teorin. De gör att man kommer på saker som man borde göra.....men inte gör tex en riktig planering för hur man ska träna in de olika momenten eller hur man kan observera och analyser träningen när de inte går som man tänkt sig för att kunna ändra sitt sätt att träna. Jag är i alla fall väldigt slarvig med detta.

 

Nu ska jag strax ta och klä på mig regnstället och gå ut en stund med mina hundar.........kanske de blir en kort prommis, så kan jag träna lite lydnad också.......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 2 september 2011 19:32

Åkte i väg med hundarna för att äta lunch med en träningskommpis vid vattnet. De var så skönt och varmt, solen lyste och de kändes som sommar igen. Jag tog en massa bilder, här är några.

 

    Full fart uppför brädan och ut på bryggan

 

    Lika fort tillbaka in till land för att busa med mamma

 

 

Lite lugnare en stund

 

    Mamma Hope i bus och fullfart

 

  Gott med lite vatten i värmen

 

    

Full fart som alltid, sådan mor sådan dotter

 

 

En stunds vila

 

Nu ligger Emmi och sover utslagen på rygg här bredvid mig och Hope är ute. Jonna har intagit sängen.

 

I dag har Daniel fortsatt att sätt ribbor på panelen när han kom hem från skolan, med anvisningar från morfar. Förhoppningsvis hinner Janne fortsätta med taket i morgon.

 

Nu väntar kaffe med nybakt äppelkaka och sedan en lugn kväll.

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards