gammelflaxen

Alla inlägg under januari 2013

Av gammelflaxen - 31 januari 2013 13:45

I dag blir Hope och hennes syskon i Diamantkullen 6 år.

 


Tänk så fort tiden går. Jag tycker de känns som igår jag var upp till Annika och tittade på hennes hundar i sept och sedan 31 jan 2007 föddes hon.........och så en lång väntan till hon blev 8 v och vi kunde hämta henne.


Här är hon inte mer än 8-9 v

Belöning i tuben....... leverpastej 


Hon var med på jobbet tillsammans med Jonna (min dalamtiner som nu somnat in) och Lennarts Lewi, som fick stå ut med mycket

 

 De får han fortfarande göra. När Hope, Emmi, Jasper och Picasso springer iväg............då kommer han till mig och vill gosa, för då får vi vara i fred.


Hope är en härlig hund. Hon älskar att jobba............skriker och låter när jon kommer ur bilen på tävling, kurs eller träning..............men innan vi börjar jobba är hon tyst och koncentrerad.


Vi har mycket kul i hop.


Fina Älskliga Lätta Hope








Av gammelflaxen - 23 januari 2013 15:30

Ja egen och egen...........de är ju inte vår sjö, men den ligger 200m från vårt hus och de är nästan bara vi som är ute på den. Vi promenerar, åker skoter osv på den lilla fågelsjön. Den är ca 5km i omkrets. De är så skönt att bara öppna grinden och gå ut på sjön med hundarna.


I dag var husse hemma och följde med på em promenaden. Vi gick åt varsitt håll, så hundarna har sprungit emellan oss, så vovarna har sprungit riktigt långt. Vi möttes sedan (jag och husse) på vår grillplats.


Så här vackert var det på sjön idag

 


Här kommer lite bilder på Hope och Emmi. De är foton från de senaste dagarna och deras bus.


 


 

Tycker att Hope ser lite ut som en svartbjörn här   

 


 


 


 


 


 

Ok mamma, jag ska sluta..........

 


 


 


 


Nu ligger de och sover, trötta och nöjda.


Vi hade en lite träningsträff i måndags med Marie, Kajsa, Stina och Maud. I vår klubbstuga så är de presis lagom, skulle vara fler skulle de ta alldeles för lång tid. Vi tränar en och en och ibland två och två.............de beror lite på vad vi tränar. Nu i vinter har de blivit mer trick träning. De är så kul att träna lite annat   


Få se om hundarna vill träna lite hemma i kväll eller om de är fullt nöjda ändå, efter allt springande och busande i dag.


Här är just nu så varmt och skönt. Vi eldar både i köksspisen och i en av kakelugnarna.





Av gammelflaxen - 20 januari 2013 12:25

De är alltid så roligt att träffas och träna. I torsdags och i går träffades vi en stund. De är riktiga energikickar att träffas.I bland blir de mer ingående diskussioner om olika träningsfilosofier och hur man kan tänka...........vilket är såååå nyttigt och förhoppningsvis gör att man (läs jag) börjar träna mer genomtänkt igen.


Här är Stina med lilla Stella

 


I går blev de lite balans träning igen..............de var länge sedan jag tränade mina tjejer med bollen.


 


Emmi tycker de är jättekul, Hope lite mer försiktig. Xit är också väldigt duktig och Puma, Stinas äldre dvärg pudeltik, hoppade lätt som en plätt upp på bollen och började göra trick.


I fredags var jag till Fårfarmen och fikade och pratade. Har inte varit där sedan i höstas. De var så vackert ute då gnistrande snö -17 sol.


Vi kom nyss in från en promenad på sjön.


Här är Hope

 

Nu kommer snart resten av familjen hem och ett av Jannes barnbarn med fam är också på väg.


Av gammelflaxen - 16 januari 2013 17:51

i går när hon fick träna, jag blev alldeles varm i hjärtat.


Vi var på klubben med Marie, Stina och Maud och deras hundar.

 På klubben hade de gått proppar ute i stolpen och de var 0 gradigt inne när Marie kom.

Så här såg vattnet ut......de hade frusit

 


Kaffe gick inte att koka, så jag ringde Stina som inte kommit än och så tog hon med en termos med kaffe.


Hope höglöper, men de gick riktigt bra att träna henne ändå. Vi tränade "bara" på marchera och sedan fick hon ligga i buren. Xit skötte sig så bra trots Hops höglöp. Lilla Stella tycker inte riktigt om den gröna mattan, men Stina tränar på och Maud och Molly tränade bla på ingångar.


När de var Emmis tur att träna blev hon så glad, helt överlycklig. Jag fick så dåligt samvete att jag inte tränat henne så mycket som Hope de sista veckorna när jag kunnat träna. Hon har verkat så glad och nöjd ändå.......men nu såg jag hur jätte lycklig hon blev över att vi tränade.


Vi började med några ingångar, sedan lite cop cop och halta. Backa blev de också och så super snabb hon var och helt plötsligt började hon bjuda alla möjliga beteenden och jag kunde så klart inte låta bli att belöna dem och hon blev än gladare. Hon började bla att göra sido hopp.............hon stod framför mig och tog sedan jätte jämnfota hopp åt vänster...........så klart hon fick klick och belöning........Lilla älskade hjärtat.


 


De snöade i går kväll, så vi åkte hem stax efter 20.00, då kom Britt-Marie och Roland för att försöka få ordning på de frusna vattnet. Tur vi har dem på klubben.






Av gammelflaxen - 14 januari 2013 20:23

I morse var de riktigt kallt ute -23 och inne i köket var det 15. I bilen hade jag både bateriladdare och motorvärmare och den startade, så jag var på jobbet i tid.

Hundarna var hemma med Daniel som har 39 i temp och mår dåligt.


Efter jobbet tog jag en promenad på sjön här hemma. De var så fint och hundarna hade så kul.


Sedan har jag tränat lite mer med Hope på marchera. Än är vi inte klara, men på god väg. Ser att jag måste var mer nogrann när jag klickar och inte släppa igenom så låga frambenslyft när hon står vid sidan. Jag vill ha henne på höger sida. Gå hit och titta på en kort film om ni vill.

http://youtu.be/LP03uO1EulA


I helgen fotade jag lite när de busade.


 


 

Ok Mamma, jag slutar......

 



Vi har ju också fått en ny liten familjemedlem. Janne blev farfar i mitten av förra veckan, till en liten kille.

I lördags var vi dit och tittade på babyn. Så liten och så fin, så mjuk och go.

Så mysigt att sitta med honom i famnen och mysa. helt underbar liten kille.


Nu är de -16 ute och inne i köket eldar jag för fullt. Nu blir det nog lite fika och tv en stund.










Av gammelflaxen - 11 januari 2013 21:04

Ja så känns det just nu och de är skönt att hitta till baka till sig själv. Att känna sig som vanligt förutom ett väldigt svullet knä.


Jag måste börja med att berätta att i förrgår blev jag "farmor" igen till en lite fin kille. En av Jannes söner blev pappa. De ska bli så mysigt att åka dit.


I går fick jag mail av Lisa, med fina bilder på Trixie (Gammelflaxens Love Jade) och hennes "lilla syster" Likka

(Rakkaus Annie) en Hollänsk Herdehund.


 


  Roligt har de också   

 


I går ringde även Jeanette, Jackies matte (Gammelflaxens Love Ruby). 


De är Alltid så roligt att höra hur "valparna" har det och se bilder mm   


Min träningslust börjar komma tillbaka och de är så kul när vi träffar våra vänner och tränar tillsammans.

Hope är väldigt sugen på att träna, så nu har vi börjat träna på Marchera. Vi har tränat några få dagar, men gjort riktigt bra famsteg om man jämför med första träningstilfället.


Marchera är "Dagens trick 10" i Sussies fb grupp. Vill man vara med och tävla så ska de vara inlärt och klart på måndag..............vi kommer inte vara klara då. Så ingen tävling för oss. Däremot en massa rolig träning för mig och Hope   


De färdiga tricket ser ut så att hunden är på den vänstra eller högra sidan och så marcherar vi tillsammans, med höga benlyft.


Vi har inte kommit så långt att Hope kan stå vid min sida än, utan hon står mellan mina ben. Där försöker jag få mina benlyft till en signal, samtidigt som jag försöker få till en verbal signal också. Jag har valt ett och två. Tänkte ta höger och vänster först, men de kan ev krångla till det vid tex dirrigerings apportering.


De är inte så enkelt för Hope med en klumpig och orörlig matte........Mina benlyft fungerar inte särskillt bra med ett så svullet och ont knä........... ser väldigt konstigt ut på filmen. Kanske blir det så att hon får marchera vid min högra sida och jag går som vanligt och hon lyfter frambenen på min verbala signal.........


Här kan du se vår lilla träningsfilm om du vill

http://youtu.be/79syel2YtAg


Tänkte lägga in den här, men jag lyckas aldrig, få till det så.


I dag har de snöat och snöat. Här är mor och dotter, när de kommit in efter en stund ute.

 


I dag var även Lennart och Jasper hit. Full ös, hela tiden.


Lennart hade med sig en träningscykel jag får låna..............måste försöka komma igång att träna lite. De blir ju inte lika stor påfrestning på knät när man cyklar................så nu gäller de bara att vara envis och vekligen använda cykeln också.


Trevlig Helg


  








Av gammelflaxen - 8 januari 2013 16:22

De sista dagarnas ledighet innan jobbet, spenderade vi ute större delen av tiden. Både vi två benta och de fyrbenta.

 De var promenader, skoter åkning och grillning. Här är några bilder och en liten film.


Mamma/dotter bus

 


 

  

 Var är husse ???

 

Hääär

 


I måndags var de jobb på dagen och sedan träffade vi tejerna för lite träning. 

De blev lite blandad träning bla steg förflyttningar åt vänster, som vi nöter på jag och Hope



 

På började också de första stegen i ett nytt beteende för Hope. De gick väl så där, fortsatte hemma i dag en stund och då hade hon jättekul...............de var bara hon och jag.... och de uppskattar hon, små stunder för bara oss, som de var förr.


Här är Marie med fina Xit som hade lite jobbigt i dag när Hope löper och Stina med goa framåt Stella.

(Toy Pudel valp)

 


Kajsa med härliga Gizmo, fick jag aldrig på bild i dag.

Go Gumman Emmi   

 


I dag fick vi bus besök av Jasper med flock.


Lewi, så snall och lugn   

 


Picasso, liten men med full fart   och han älskar Hope

 


  Jasper, så lik Tiger 

 


 


 


 


 



Här är Daniel och tjejerna. De är Daniels sista lediga dag i jullovet. I morgon börjar skolan igen.

   

Fick mail bla fina bilder på.....................


Tiger

 


Tiger i närbild   

  


 Oscar med fam har varit på ett spännande nyårs läger på Nordiska Hund. 5-6 dagar med all möjlig hundträning, som allt från kroppskontroll, till spår och special sök i bla doftlabb.

De låter som en toppen vecka.


Här är några bilder som Emma Hammar tagit. Emma har en 1/2 bror till Lovekullen


I vilken burk är den rätta doften?? Oscar skulle markea doften av en brunstig björnhona.

Så fin    

 


Jag tror min träningsinspiration börjar komma tillbaka..........så kul att träna i går och så roligt att se Hope så glad i dag. Måste låte henne få mer egen tid, utan Emmi.


Hope har börjat löpa, få se om hon drar igång Emmi. De skulle vara bra om de löpte ungefär samtidigt.


   



Av gammelflaxen - 4 januari 2013 17:51

och även vår första träning på klubben sedan mitten av nov 2012.


I går hade vi först besök av Jasper med flock.............alla hundar hade så kul   De var länge sedan de fick busa.


Sedan på kvällen åkte vi in för att träffa tjerna Äntligen......... De var jag, Marie, Maud och Kajsa och våra hundar så klart. Maud hade kaffe med sig och Marie gofika   Våra fika/prat stunder är ett måste.........


Marie hade även med sig sin tygbur, som jag skulle låna till mina tjejer, för att slippa ha en i bilen och gå fram och tillbaka för att byta hund. De underlättar när mitt knä fortfarande är som en handboll............


 


Vi små tränade på de vi redan kan och introducerade inget nytt, eftersom de var så länge sedan vi tränade ordentligt.

Så Hope fick lite tighta ingångar, stegförflyttningar till vänster och lite annat smått.


Emmi fick också ingågnsträning, lite halta och Cop cop bla

.

Marie med Xit 

 


Nyfiken Hope

 



Kajsa och Maud

 


Båda mina tjejer var nöjda med gårdagen. Hope är den som verkligen längtar efter att få träna lilla hjärtat   Emmi är inte lika inkörd på träning, träning..............sedan hon kom har jag ju bytt höft, fel på foten, bytt axel mm så hon är inte lika inkörd på att ständigt träna som Hope.


Lilla Emmi har öroninflamation igen..............riktigt ont har hon haft i natt, som tur är så har jag bra örondroppar åt henne.


Så är det de här med mål 2013.......... jag vet inte om jag vågar sätta så många mål...... väldigt mycket jag vill göra och försökt göra har inte blivit av pga min hälsa............. Men några få mål jag har och ska försöka få till är Lyd 3.an och Högre med Hope.


Emmi vill jag fortsätta träna vallning med och fortsätta träna på allt jag vet hon behöver.


De är lätt att bli negativ när de hela tiden händer något som sätter stop för de man vill göra både med hundarna och annars................så ett till mål har jag och de är att försöka se halvfulla glas istället för halvtomma..........


och ett måtto jag ska försöka leva efter är detta


Lev, Älska och Skratta

 



Ni kan väl påminna mig om detta............när jag ser ut att behöva en påminnelse      








Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards