gammelflaxen

Alla inlägg under februari 2012

Av gammelflaxen - 28 februari 2012 16:54

De kan vända på en 5 öring i vilken fart som helst, hoppa rakt upp i sidled med alla 4 benen i samma ställning som om de stod på marken. De är otroligt smidiga och de spelar ingen roll att de inte har svans, balans har de iallafall. Här är ett exempel på akrobatik, som jag lyckades fånga idag.

 

De är Emmi som är akrobat, sedan är de Jasper och Lewi. Nere i bild är Hope och Picasso.

 

De belv en hel del hundbilder på härliga goa underbara hundar i dag. De var mina två aussietjejer och sedan jasper med flock.

 

Fullt ös

 

 

 

Dotter och mor

 

 

Jasper

 

 

Bror och syster

 

 

Hope och Emmi

 

 

Vart tog frambenen vägen?????

 

 

En uppspelt Lewi

 

 

En liten stunds vila

 

 

Bus

 

och ännu mera bus

 

Nu börjar de lugna ner sig lite, go hjärtana

 

 

 

Snyggingen

 

Innan vi åkte ut på sjön och lät hundarna busa, vr vi till klubben en sväng för att träna. De blev inte så bra träning i dag, Hope var väldigt seg. Här är några bilder.

 

 

Vi övar på vänster svängar

 

Jag behöver ha mer raka vinklar i svängarna. Speciellt till vänstr har vi lite svårt. Vi måste också ta ett par steg i vänster halt, innan vi kan stanna snyggt. måste tränas bort.

 

 

Så kämpar vi på med mitt hatobjekt...........rutan Suck och stön!!!!

 

Jag vet inte varför de var så segt att träna i dag. Men lite duktig var hon allt ändå............

 

De blev även lite träning med Emmi. Lite linförighet, med betoning på lite. De har inte blivit mycket lydnadsträning för Emmi, mest annan träning. Så även i dag, då vi fortsatte att träna halta.

Hon är jätteduktig på de nu. Ja inte så hon kan de rakt av på komando än men hon kan hoppa bra många steg på 3 ben och klarar av att hoppa fram åt också.

 

De känns så kul att vi snart har lyckats med de här "tricket". jag har inte använt mig av några andra hjälper en omvänd lockning och shaping.

Sussie skrev i sin beskrivning att de är ett svårt trick att lära in och de är det. Man måste vara noga och man måste få hunden att kunna hålla balansen. jag märker att om vi kör för många repetioner så börjar hon slarva pga trötthet.

De är jobbigt både med koncentrationen och att hålla balansen. De är nya muskler att jobba med för henne.

 

Men förhoppningsvis kan jag snart lägga ut en liten filmsnutt, när hon klarar de här.

 

Tänk vad nöjd jag känner mig varje gång hundarna fått göra något. Får de "bara" promenera har jag dåligt samvete över att de inte gjort något. De var lika när jag hade slädhundarna. Först när hundarna fått sitt, så kunde jag ta de lugnt och känna mig nöjd.

 

Mamma ringde i morse och berättade att de hade vargspår utanför grinden. Hon ville bara berätta de så jag inte släppte ut hundarna utan att själv vara ute.

Nu i kväll såg jag också spår, några 100 tal m frå oss. Stora spår, faktiskt väldigt stora. På lite håll såg de ut som älgspår och när man kom nära var de varg spår.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 26 februari 2012 17:51

I dag hade vi bestämt träff med träningskompisarna på klubben. De var vi, Marie, Maud och Susanne, med hundar och Marie hade även sin 5 åriga brosdotter Ella med sig. Vädret var så härligt med sol och ännu mera sol.

 

De blev mest små träning i dag och mycket umgås. Vilket är så kul och även behövligt. Jag började med att träna Hope lite smått, hade ingen ordentligt träningsplan idag............

 

Så när jag tränat klart för stunden med Hope, så fick Ella se efter Hope och ha henne i koppel, medan jag tog ut Emmi. Idag blev andra dagen på väldigt kort tid som vi kunde träna samvaro med barn. Emmi skötte sig faktiskt över förväntan. Lite läskigt blev de i bland, men i de stora hela fungerad de jättebra.

 

Både Ella i dag och Bella i förrgår, försod väldigt bra, när man förklarade att hon var rädd för barn och att de skulle ta de lugnt runt henne. Båda två är hundvana små tjejer, som inte brydde sig alls i Emmi. Så bra att få ha barn runt oss, iallafall när de är som Ella och Bella.

 

När vi tränat ute ett tag, så gick vi in på klubben och kokade korv och fikade. Sedan blev de innomhus träning ett tag. Hope fick träna lite vänster svängar, 90 graders och lite annat. Ella ville också träna med Hope lite, vilket hon fick.

 

Emmi fick också träna inne och de fungerade jättebra. De var en härlig dag och vi har hunnit med och prata och fika och umgås utan att någon måste stressa iväg.

 

När vi kom hem blev de en stund i solen och lite hundbus mellan mor och dotter.

 

 

 

 

Jonna njöt även hon i solen och av att springa lite

 

 

 

Emmi

 

Emmi har börjat fälla stora tussar, undra om hon tänker börja löpa innom några veckor? Hennes syskon Jackie, Trixie

och Nipsu har alla löpt. Om Opal löpt vet jag inte. De borde ju vara dax för Emmi också, fast hon har ju både mamma och gamla Jonna hemma som gör att de kan ta lite längre tid innan hon kommer igång.

 

Här är en lite busfilm


 

Tack tjejer för en härlig dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 25 februari 2012 11:35

Då och då kommer de någon bild på Lovekullen. Här är bilder på några av tjejerna och på två av killarna.

 

Gammelflaxens Love Jade "Trixie"

 

 

Gammelflaxens Love Ruby "Jackie"

 

 

också en bild på min Gammelflaxens Love Emerald "Emmi", visst är de lika dessa trefärgade tjejer

 

så har vi två snygga kille också, först

 Gammelflaxens Love Tiger Eye "Tiger"

 

och

Gammelflaxens Love Jasper

 

 

I går var jag upp på klubben en liten stund. Där var redan Karin och Susanne och tränade Rl när jag kom. Lennart var där han också med sina hundar.

Karin hade med sig sin 4 åriga Bella, en cool liten tjej. Vi "tränade" lite på henne med Emmi, som tycker att barn är läskiga. Skulle vi träffa så goa ungar som Bella oftare, så skulle nog barnrädslan gå över.

 

Hope fick träna lite små saker, med Qarma och Lotus som störning, medan de körde RL. Inga problem, men bra att ha flera hundar runt sig, vi tränar så ofta ensama eller med mera kända hundar.

 

Susannes goa Norma, kom för att se vem Emmi var och Emmi tyckte att Norma var mer än Ok.

Hon skulle gärna busat med henne om hon hade fått, men de får bli en annan gång.

 

Men hundbus blev de i allafall, för när vi tränat klart åkte vi till skogen och mina tjejer fick busa med Jasper och hans flock.

Emmi är väldigt immpad av Lewi.

 

I dag blir det ingen träning, men jag har varit ute 1 tim med alla 3 tjejer och nu är de ute med husse.

 

Om en stund ska vi på dop, av en liten prinsessa, Lilla Nora 4 mån och så söt och go.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 23 februari 2012 20:46

Nästa vecka då har jag sportlov, härligt med en hel vecka ledigt.

 

I onsdags hade jag och Marie vår klickerkurs igen och de är så kul att se hur alla utvecklas, både hundar och förare. Alla tränar lite olika saker tex sitt, stå vid sidan inför RL, tysksvängen också inför RL, några har börjat träna in cop cop blandat med grundfärdigheter. Så kul med alla olika mål och förväntningar också.

 

Fick härom dagen ett så gulligt mail av en träningskompis/kursare som var så glad åt några träningsråd hon fått och som fungerat på en gång. De är så kul när man kan hjälpa till och när de ger resultat.

Hon är också så duktig med sina hundar.

 

Under veckan har vi tränat lite allt möjligt . Inte något mycket eller några långa träningar, men lite har de i allafall blivit.

 

I dag var de väldigt halt på klubben, men vi tränade lite ialla fall. Först blev de en promenad.

 

 

Emmi uppe på hjulet och Hope höll sig nere

 

 

Sedan kom Lennart och jag såg honom på parkeringen och sände Hope, hon stack iväg direkt.

Tänk att hon litar så på vad jag säger, hon hade inte upptäkt Lennart och ändå sprang hon dit jag ville.

Han var ca 250 m ifrån oss. Gissa om hon blev glad när hon såg honom.

 

De blev lite små träning innomhus på klubben, bla tränade jag halta med Emmi. De var rätt länge sedan sist.............måste träna på om vi ska få de att fungera. Jag shapar in de och hon börjar kunna röra sig............iallafall backbenen. Vi får väl se om jag får till det.

 

Efter träningen blev det hundbus.

 



 

Av gammelflaxen - 18 februari 2012 18:33

   Redan i går märktes stor förbättring på Emmi och i dag var hon som vanligt, förutom lite svullnad på nosen. Så skönt att hon inte har ont längre.

 

Idag var vi till klubben och tränade. Började med Hope och rutan som jag ställ upp på agilitybanan innan jag tog ut henne och rastade. Vi värmde upp lite utanförplan och sedan skickade jag henne till rutan på ca 20-25 m och hon springer i full galopp. Duktig tjej jag har. De blev fjärren ute också, sdan ville inte fingrarna längre, fy vad de blåste kallt.

 

Lennart var dit med blommor inför årsmötet, så då passade vi på att köra budöring efter vägen till klubben.

 

Marie och Xit var där och även Maud orkade komma, jättekul. Vi gick in och tränade på små saker och fikade. Mycket fikabröd fanns de idag och kaffe. Både jag och Marie hade med oss.

 

Emmi fick lite allmän träning så som kontakt, cop cop, stadga i stå och sedan ligg stå inför fjärren. Marie fotade lite.

 

Ligg

 

Stå

  

 

Hope och jag tränade mer på vänster svängar  och ingångar och de kändes bättre. Sedan tränade vi fot med lite extra störning.

 

 

 

 

Både Hope och Xit var så duktiga. Vi gick och satt bredvid varandra. Gjorde täta möten mm

 

I morgon är de årsmöte, få se om jag hinner in och träffa Marie och Kajsa innan och träna lite till.

 

 

Av gammelflaxen - 16 februari 2012 17:36

I går när jag tränade Emmi var hon inte så glad och pigg som hon brukar och när jag ropade in hundarna på kvällen innan jag skulle i väg på klubben och ha kurs, så sprang hon rakt in och la sig.

 

I morse såg jag att hon hade blivit så svullen på vänstra sidan av nosen och hon var verkligen dämpad och hade ont. Jag tittade både på utsidan och insidan av läppen men kunde inte se något konstigt, förutom svullnaden. Ringde Pia (vetrinären) och fick en tid mitt på dagen. Tog med mig en kompis dit, ifall att hon behövde bäras och de var ju tur, för så blev det.

 

Emmi hade så ont så Pia gav henne lugnande för att kunna undersöka henne ordentligt och vi satt en stund i väntrummer och väntade på att sprutan skulle verka.

 

 

Till slut somnade hon i mitt knä

 

De visade sig att hon brutit av en framtand, som också sitter lös. En infektion är på gång, därav svullnaden. De rinner även i nosen och ögat på den sidan. Tanden kommer vi få ta bort när allt dämpat sig lite. Lilla Emmi har så ont.

Just nu står hon bara i hallen och halvsover. Innan vi åkte hem från Pia fick hon även en spruta mot smärtan.

 

Har även varit på apoteket och hämtat ut antibiotica och smärlindrande tabletter. De är jobbigt att inte kunna lindra hennes värk bättre. Hoppas att antibiotican hjälper snabbt.

 

 

I husses knä

 

Hur hon brutit av tanden vet jag inte, men hon far ju alltid fram i 190 och har antagligen gjort en felbedömning när hon sprungit.

I går var de ju även alla    dag   och jag fick bla Lindorfchoklad..............så Gott och blommor, se själva så fina.

TACK

 

 

 

 

 

Marie och jag statade även en ny grupp på klickerkurs i går. De kommer att bli jättebra. Vi har alla möjliga hundar ,

en rottis, en leonberger, en mudi (tror jag de är), en field spaniel, en shelti och en border terrier. De blir kul att se hur de utvecklas.

 

Jag och Hope har tränat lite under veckan, mest några skick till rutan varje dag. Få se om vi kan få till en lite längre träningsstund i morgon. I dag har vi inte hunnit träna  och de blir inget i kväll heller.

 

I morgon är jag ledig och blir hemma med Emmi och de andra två också såklart. Nu ska jag bara ta de lugnt hemma. De sprakar så härligt i köksspisen och de värmer så gott.

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 13 februari 2012 18:06

Att fysträna sin hund/hundar tycker jag är viktigt. De sitter i ryggmärgen sedan tiden med slädhundarna. Att variera sin fysträning är också vikitigt.  Att man tänker på vad hunden ska kunna klara av. De är viktigt även om man inte siktar på att tävla.

 

Har hunden bra kondition och kroppskontroll så fungerar allt mycket bättre.

 

Nu tränar jag inte mina aussietjejer på samma sätt som jag tränade mina slädhundar. Emmi som ännu inte fyllt 1 år eller blivt röntgad ännu, tränar jag inte alls med några måsten. Hennes konditionsträning är bus med mamma Hope eller andra hundkompisar., med mamma blir de ju bus varje dag och med  andra hundkompisar några ggr/vecka.

 

Hundebus innehåller ju oftast intervallträning, när de jagar varandra i full fart. Emmi får även balansträning bla genom att ofta ofta vara lös i skogen, men även genom balansboll tex.

 

Hope startade med samma typ av fysträning som Emmi (hundbus och balansövningar) Fortfarande blir de mycket hundbus och  att springa lös i skogen gör hon varje dag. Hon får även mer planerade övningar som innehåller både ryckträning och intervallträning, men även längre sträckor att springa. Med längre sträckor menar jag 5-6 km i trav och stundtals galopp.

 

De flesta vet ju att jag inte klarar av att springa, men jag kan köra 4 hjuling och Hope älskar att springa lös bredvid och framför den på små skogsvägar. Där kan jag variera både hastighet och sträckor.

 

Hon brukar även följa med Daniel på joggingturer. I perioder när vi tränar mycket rapport så tränar vi även mer intervall och ryckträning.

 

Ryckträningen kör vi uppe i Rönnåsen. De är perfekt att sända henne upp för den branta backen mot stugan......men jag vill inte att hon springer nedför, de är ganska stor belastning att springa nedför i full fart.

Så de gäller att ha en mottagare högst upp som inte har något emot att gå ner med henne och sedan själv gå upp igen.

Men sådan tur har jag..................min motagare gör det.

 

Intervallträningen gör vi också i Rönnåsen då och då.....................jag vill gärna variera terrängen. Både för träningens skull och för att göra det roligare för Hope.

 

Idag har de blivit en hel del fysträning för Hope. Hundbus, springa bredvid skoter ca 5 km och sedan 2,5 km joggingtur med Daniel. Jag upptäckte  i dag att jag sällan eller aldrig skriver något om fysträning.

 

Skotern är ett alternativ till 4 hjulingen nu på vintern och hon tycker de är så jättekul.

 

 

Jag vill i väääääg

Skoter kan jag inte köra just nu pga mina armar, men Daniel kör och jag sitter bakom och Hope springer bredvid. De fungerar jätte bra.

 

 

Så här vackert blev de innan vi var tillbaka

 

Jag har även lagt upp den här veckans lydnadsträning och i dag blev de faktiskt budföring 100 m x 3 och sedan 3 skick till rutan. Belöningen i dag var så god.......................nämligen isterband!!!! och sedan hundbus.

 

All mina tre hundar är mycket nöjda med sin dag och ligger nu och sover, trötta och mätta.

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 12 februari 2012 14:37

I dag skiner solen från klarblå himmel och de är inte alls kallt, bara -1.

I morse tog jag de bara lugnt. De var bara jag och hundarna hemma. Familjen åkte till Värmland och rallyt i fredags.

Mitt på dagen kom Mrie och Xit på besök. Eftersom vädret är så fint, satt vi ute och drack kaffe medan hundarna busade.

Här är en massa bilder från dagens hundbus.

 

 

Jonna i full fart.

 

 

 

Kom igen

     

 

 

Xit och Emmi

 

 

Emmi kommer flygande

 

 

Marie och alla 4 hundarna

 

   

Xit tar en liten paus

       

Buskul

 

 

 

   

Full fart igen

 

Jonna, Xit, Hope och Emmi

 

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards