gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 10 september 2015

Emmi fick spåra med mig för första gången på vääääldigt länge

Av gammelflaxen - 10 september 2015 09:47

Jag börjar med de som jag tycker känns så roligt, nämligen att jag la och gick ett spår till Emmi själv i tisdags.


Jag har inte kunnat (pga höften och knä) gå ett spår till någon av mina hundar på evighet, faktiskt flera år. De är mina träningskompisar eller son som gått spåren med mina tjejer.


I skogen kan jag inte gå, så de fick bli ett hårt spår.Emmi som är en så duktig spårhund så fast hon inte gått många hårda spår klarade hon de hur bra som helst. Lite förvånad kanske, när de var matte som gjorde de roliga.


Jag la ett appelspår med 3 apporter i ett stort grustag. De blåste mycket och vi fick både medvind, motvind och sidovind.


En lite film, alldeles efter de att hon markerat andra pinnen.


 

Innan jag la spåret hade vi varit på klubben och tränat lydnad. Mycket ff, läggande under gång, stegen som hon älskar och ser som en belöning, hopp/sitt/hopp och lite rallymoment.


Hon är så kul att träna, glad och snabb.


  


Hope och jag tränar på med lydnaden, men vår motivation är inte på topp. Inte hennes och inte min. Jag tror vi behöver en paus från den. Jag har en inplanerad tävling kvar..........men på den har jag inte större förväntingar.


Hoppas vi får en bra känsla och att vi har kul, då blir jag nöjd. Men de är just den "braiga" känslan som försvunnit.


Jag hittar på alla möjliga ursäkter för varför de är så........värmen i sommras, löpet, nu skendräktigheten.......men de är nog mest att jag inte kunnat hitta rätt sätt att motivera henne på ett tag.


Hon behöver en paus då vi tränar på annat så som rally, trick, lite nya moment som vi ännu inte kan tex dirigerings apportering, träna mer på framåtsände mm, nya moment så de inte blir så "tjatigt" för oss och en väldigt viktig sak är ju tävlingsträningen.


Tävlingsträningen kan ju läggas upp på en massa sätt. Bara de finns människor på plan som agerar domare, tävlingsledare mm så kan man ju blanda rallymoment, brukslydnad, tick och lydnadnslydnaden så de blir lite mer av en utmaning för henne. Jag tror hon kommer tycka de är roligare då.


Hon tycker generellt att de är kul att träna och blir glad och busig när vi tränar annat än lydnad.

  


Här kommer lite bilder


 


 


 

Mycket bus

       


 


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards