gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 13 september 2015

Vi kan bättre

Av gammelflaxen - 13 september 2015 17:19

I går var jag och Hope ut och tävlade.


Vi nollade tre moment. Ett avstod jag (metallen), men de ändra två var jag "säker" på att vi skulle klara.

Men där försvann 80 p på en gång.


Sättande under gång klarar hon 99 ggr av 100, så jag vet inte vad som vad som hände i går.


Inkallande med ställande brukar inte heller vara några problem, förutom tempot efter ställandet.

I går kom hon snabbt på min inkallningssignal och stannade snabbt på kommandot, men sedan när jag kallade in igen så gick hon och hälsade på skrivaren som satt några m i från henne, 


Jag är nöjd med betygen vi fick. Särskilt i ff, då jag inte kan springa så där har jag alltid nerdrag och i vänstersvängarna tappar jag lätt balansen, så Hope är alltid beredd att hoppa åt sidan. Eftersom jag haltar så trycker jag även ut henne. Så 7 1/2 p är jag så nöjd med, Stegförflyttningar och vändningar på stället gick fint.


I gruppmomenten fick vi 10 - 10. Tur att skrivaren satt där hon satt, då jag fick ta hjälp av henne för att kunna kliva över diket när jag skulle gömma mig på platsliggningen.


På vittringen fick vi 9p, avdrag för tempo.

 

Bilden är från ett tidigare tillfälle Foto. Emma Myhr


Rutan fick vi 8 1/2p med nedrag för tempo, i fjärren var de också nerdrag för tempo annars alla rätt där.


Tempo nerdrag får vi i många momnet. De stod även i helheten att de var en följsam hund men mer tempo önskas.


Nu när de gått ett dygn och jag hunnit reflektera lite över gårdagen, så är de några saker jag tror vi måste ändra på. Säkert fler, men de här har jag kommit att tänka på nu.


Vi måste träna mer på att kunna prestera längre utan belöningar. Tror att jag tränat alldeles för lite på att kunna jobba mer och mer utan belöningar och då när de inte kommer någon belöning, blir hon osäker och presterar sämre.


Jag använder socialbelöning mellan momenten på tävlingar. men de är inte tillräckligt. Så uthålligheten behöver vi träna på.


Jag tycker vi tränar mycket med störningar, men de är oftast samma personer och hundar som finns runt oss. De är även sällan vi sätter upp både rutor, massa koner, skyltar och lägger apporter runt oss. Så att prestera med på en mindre planyta som är  fylld med stolar, korgar med roliga saker och männsikor som är nära är också något vi behöver träna på.


Jag blir annorlunda på tävlingar, fast jag försöker vara som vanligt så genom skådar Hope mig såklart.


Ja de är lite av de som jag tänkt, när jag analyserat vår tävling och jag känner att "Vi kan bättre"


De var första gången vi blev dömda av den här domaren. Jag fick ett positivt intryck av honom, men hörde flera som tyckte han var för hård i sina bedömningar.


De stämmer kanske, för de var bara 2 ekipage av alla klasser (1-elit) som fick ett första pris. Men huvudsaken att han är rättvis och de tyckte jag han var.


Vi har nu en till tävling inbokad inom inte allt för många veckor. De blir lite extra roligt att tävla då, för Hopes dotter Opal ska också tävla då. De är nog nästan 1 år sedan vi träffade Elin och henne.


Opal

 

I dag har vi bara tagit de lugnt. Emmi fick träna lite ff och läggande under gång och inkallande med läggande. De gick bra.


Hope fick träna lite fjärr, stegförflyttningar, sättande och vändningar på stället. De blev inte någon kängre träning, bara ca 15 min/hund.


Hope

        




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards