gammelflaxen

Alla inlägg under april 2015

Av gammelflaxen - 21 april 2015 09:46

De här blir 3:e inlägget om nose work, sedan vi började träna i mitten av april.


Ju mer jag tränar ju mer kommer jag på att jag måste ta reda på för att opitmera träningen. De gäller ju som i all träning att variera sig, lägga in störningar, byta platser, osv.


Emmi är fortfarande den av mina tjejer som kommit längst, och de som jag kommer fokusera mest på nu, med henne är att börja använda koppel och halsband eller sele (om vi ska försöka tävla någon gång). Jag måste variera tiden som doften legat innan vi går ut och söker och hon behöver få träna på att doften är gömd bättre och inte ligger i en behållare som hon frys markerar på, utan också kan vara gömd så hon får "frysa" på en skärm, låda mm


Jag vill också få de under signalkontroll.


Emmi tränar fordonsök


 

Hope och jag tränar fortfarande på att få in doften. Hon har fått prova ute att leta rätt på en doftande tops, som inte fanns många meter i från henne. I går fick hon prova markera en liten behållare som satt fast på en släpvagn.


Skillnaden på henne och Emmi är att Emmi letar överallt för att hitta doften och dit har Hope långt kvar ännu. Hon letar lite någon meter och markerar när hon hittar behållaren eller doft fläcken.


Här är en kort dålig mobil film på Hope


 

  


Lite lydnadsträning har de blivit för Hope. Korta, få pass.


  


I morgonkväll träffar vi våra kursare igen. De är alltid lika kul och blir oftast rätt många timmar blandat med pratiskt träning ute och inne, teori och fika.


Av gammelflaxen - 16 april 2015 10:24

Jag skrev i bloggen för någon dag sedan om nose work och nu blir de ett inlägg om de igen.


Tänk så olika mina tjejer är. De är ju så klart inte något nytt, men i nose work träningen så märks de väldigt tydligt.

Jag började träna dem bägge i måndags och för Emmi så flyter allt på och hon utvecklas för varje träningstillfälle, medan Hope fortfarande inte är klar för golvbanan.


Emmi kunde starta med den på än gång och Hope och jag håller fortfarande på med en behållare.


Här är en film på Emmis första försök att markera rätt doft på golvbanan i måndags.

(de är samma film som i förra inlägget)


I tisdags så repeterade vi på golvbanan och sedan blev de sök inne i köket. Jag lägger den eucalyptusdoftade topsen i en behållare för att "smitta" ner så lite som möjligt med doften i köket.


Hon klarade av att markera så bra. De var så kul att se när hon letade och så gick hon förbi stolen där behållaren var gömd under en dyna och tvärstannar då hon kände doften.


I går onsdag så fick hon leta för första gången ute, på en släpvagn.


Hon fick repetera på golvbanan först och även söka inne i köket innan vi gick ut.


Här är en kort film på det.

En tops med 1 droppe eucalyptushydralat är gömd i plåtfickan på släpvagnen.


'
 

De är så kul att vi har ännu en sak att träna tillsammans.


Eftersom Hope inte kommit så långt och är helt annorlunda att träna, så får jag fundera mer på hur jag ska få till de med henne. Tack vara att de är så olika så lär jag mig massor, vilket är väldigt kul.


Båda tjejerna är vana att använda nosen och sitt luktsinne både i spår och rapport. De gäller bara att få dem att förstå vad de är jag vill nu och med Emmi har de gått så snbbt medan jag och Hope får jobba mer på det och på ett annat sätt.


De sak bli spännande att se hur det går.



 

Av gammelflaxen - 13 april 2015 17:33

I lördags blev det lite lydnadsträning med hundarna på klubben tillsammans med Stina och hennes små pudlar.

 Vi började ute men så blev de så blåsigt och kallt att vi gick in och fikade samt tränade inne en stund. Solen kom tillbaka och då gick vi ut igen.


För Hope blev de flera av 3.ans momnet, som tex rutan och hopp/apport.

Hon är inte så snabb mitt hjärta


Emmi forsatte jag att träna signalkontroll på hopp/stå och så blev de lite inkallning och vändningar på stället. 


Hon fick avsluta på stegen 


 

  

I söndags blev de lite fys för mina tjejer och lite bus med Ajax.


På kvällen hade vi ordnat en föreläsning om nose work på klubben. Marie och jag var där ganska tidigt för att plocka fram fika, flera olika sorters bröd och pålägg och som vanligt flera olika sorters hembakt tex dajmrutor och dumlekakor. De är så många som är duktiga på att baka och vi har alltid massor av gott att fika på på kurser och träningar.


Föreläsning var väldigt inspireranden. Mia pratade bla om hundens otroliga luktsinne och hur man börjar träna och om hur de går till på tävlingar. Hon visade också med sin aussie, Akilles.


Jag har länge varit intreserad av specialsök/nose work och nu vet jag hur jag ska börja. 


 Emmi fick försöka för första gången i dag. Hon var riktigt duktig., men som vanligt håller jag på för länge så på filmen har hon börjat bli trött.

En kort film finns här för de som vill se.

De är de allra första försöken, för att få henne att förså att hon ska markera en viss doft.

Vi kommer fortsätt träna och förhoppningsvis utvecklas massor,


De kommer att bli några till träningspass på golvbanan, tills jag är säker på att hon vet vad hon markerar, innan vi fortsätter med rumssök, fordonsök osv.


Jag tycker hon var riktigt duktig.

'

  

I morgonkväll har jag och Marie ett ekipage som behöver privat träning ca 1 timme och på ons kommer våra kursare igen. 


Nu ska jag ta och fika lite. Hundarna är trötta, mätta och nöjda.







 


 



Av gammelflaxen - 7 april 2015 16:46

Efter en påsk med familj, vänner, en massa god mat och skratt, avslutade vi påskledigheten med rapportträning i går.


Jag började morgonen med fysträning för tjejerna, hade då inte en tanke på att vi skulle träna rapport senare på dagen, men så blev det. Hope och Emmi fick vila ett tag innan vi åkte ut i skogen för att träna.


Vi, de var jag och Daniel som var hemma och hundarna. De var rätt länge sedan vi tränat och så hade de ju redan haft fys på morgonen, därför ville jag inte "köra" för långt. De fick bli B - A och A - C sammanlagt ca 1,6 km.


Här är A station med Hope

        

Daniel och Hope gick iväg till B och efter väntetiden, som inte var mer än ca 15 min så kommer hon här i fullfart.

   

 En massa godis och kel, vila

  

och så iväg till C


  

Hope hade så kul. De märktes att hon är erfaren, även om hon springer snabbt så ger  hon inte allt på sträckorna. Hon har lärt sig att då och då så ska man springa lång och de gäller att ha krafter kvar. 


Daniel och Hope kom tillbaka till A

   

Emmi som inte alls har Hopes rapporterfarenhet och inte de riktiga grunderna heller, ger allt på sträckorna. 


Här kommer hon i fullfart in till mig på A

     

Lite väntan 

 


Här är hon påväg till C. De blev en kort suddig filmsnutt.


 

Emmi klarade inte av att gå fot i framförningen, hon har inte tillräckligt mycket rapport träning och självkontroll för att klara det. Hon tjuvstartade också, som ni ser på filmen, men jag ropade inte tillbaka henne. När och om jag hittar en "hjälpförare" då får vi lägga upp träningen ordentligt. Just nu eller ja  de sista året har vi inte haft någon till förare så då blir de bara rapport träning då och då.


De är så tråkigt eftersom Hope är duktig och jag gärna vill fortsätta tävla rapport.


Daniel tycker de är kul att träna hund lite då och då, men inte så ofta att de kan bli en bra tävlingsträning. Janne han tar dem gärna på långpromenader, men är inte intresserad av att träna hund.


De blev ändå en heldel tävlingsprat när vi var klara med träningen, då Daniel undrade över hur de går till och han blev förvånad över hur mycket som faktiskt krävs av en rapport hund.


Inte bara att de ska tycka om (älska) att springa snabbt och vara uthålliga, de måste också vara riktigt skottfasta, då de tex i lägre är 4 skott på platsliggningen, 2 på budföringen och 2 skott varje gång de passerar A-B och B-A, samt att de hör de andra hundarnas skott på budföringen och varje gång de passerar 

A-B B -A.


De måste verkligen lita på sin förare att när de får komandot att springa, så ska de springa tills de träffar på den andra föraren och inte stanna eller vända om på vägen. I lägre är första sträckan B-A 1,1 km och andra A -C 1,5 km

 Om man tävlar elit så blir den sammanlagda sträckan 6,1 km.


De måste också kunna springa iväg efter en lång vänte tid, berorende på hur många hundar som tävlar, men väntetiderna på varje station kan bli ca 60 min.


 De  jag tyckte var de svåraste att få Hope att förstå var att fast vi fikat och myst 1 tim så skulle hon springa i väg på mitt kommando och lita på att om jag ger kommandot så finns den andre föraren därute någostans.


Sedan är de all störning som kan förekomma. De finns ju alltid vilt som kan dyka upp och på tävling har Hope träffat på svampplockare med hund, crossåkare och människor som promenerar med sina hundar. 


De är alltid så spännande när man tränar och ännu mer spännande på tävling, sedan efter att man är klar i skogen så kommer ju lydnaden också. 


De är så kul på rapporttävlingarna och alla är så hjälpsamma och delar med sig träning/tävlingstips medan man sittter och fikar eller grillar korv i väntan på att ens hund ska komma.


  


Tidgare i veckan innan påsk, träffades jag, Stina och Marie för lite träning och planering inför kursen vi har som startar på torsdag.


Här är Emmi med Xit

 


  


På söndag så ska jag äntligen få lära mig lite mer om nose work., de ser jag framemot.


  












Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards