gammelflaxen

Alla inlägg under september 2014

Av gammelflaxen - 30 september 2014 17:55

Jag måste börja med att säga Grattis till Lisa med Lp1 Gammelflaxens Love Jade "Trixie" som i söndags blev uppflyttade till högreklass spår.

 

De är så duktiga tillsammans och jag önskar jag kunde se dem på en tävling framöver, men vi har väldigt långt mellan oss,, ca 80 mil. (men man vet aldrig)


 


Efter lördagens tävling och en hel del lydnadsträning veckan före, så beslutade jag mig för att träna patrullstig i söndags, så Hope skulle få göra något annat än lydnad. Daniel var hemma så, så han fick vara figge.


Vi åkte ut till ett ställe vi tränat på tidigare. De här var 3:e gången vi tränade.


Patrullstigen blev ca 250 m till varje hund, med 3 ställen att vindmarkera. Hope var först ut. På med koppel och halsband, som jag kopplade om när vi skulle starta. I början var hon så taggad att hon ljudade lite och hade för bråttom och jag fick hålla igen henne, efter första markeringen släppte det och hon jobbade så fint.


Här är en kort film och man ser tydligt att hon vet att hon jobbar och hennes markering var tydlig och klockren.


De här var 2a markeringen och hon jobbade lika fint fram till den sista och markerade även där så bra.

När hon markerat så blir belöningen att springa ut till Daniel (figgen) och få godismys och bus.


Båda hundarna jobbar största delen av tiden med högnos, vilket är bra. 


Här är en kort film på Emmi och man ser tydligt när hon får in doften i näsan och hennes lilla svans börjar vifta.



Jag tror att vi fortsätter träna så här ett tag till för att få in grunden ordentlig.


Så klart ska vi träna med andra ekipage och andra figgar.  


I dag har vi tagit de rätt lugnt. Mitt ena knä är väldigt svullet efter lydnadsträningarna förra veckan, tävlingen i helgen, patrullstigen i söndags och gående i Uppsala för att handla lite allt möjligt igår och några timmars bilresa efter de jag lämnat Daniel i Sigtuna. 


Jag måste ha knäskyddet på när jag går annars håller inte knät, men i dag var de för svullet, så de gör bara mer skada en nytta med de på, de känns så i alla fall.  De går knappt att få på knäskyddet för knät är för svullet. och de gör mer ont att ha de på.


Därför blev de bara en kort fys träning för hundarna i dag på ca 3 km och sedan bus med Ajax, när jag kommit hem från jobbet.


      Fina killen 


 


De här var utsikten när vi fikade, en massa busande fåglar






 

Av gammelflaxen - 27 september 2014 17:16

I dag debuterade jag och Hope i lydnadsklass 3.


Vi fick ett 2:a pris och kom på 2:a plats.


 


Även om vi inte fick uppflyttningspoäng, kan jag äligt säga att jag är nöjd med de mesta.


För 1 mån sedan saknade vi helt tema känsla, den har har kommit tillbaka de senaste veckorna. Idag var känslan som fanns bra och vi var i vår "lilla bubbla".


För att vi skulle hitta tillbaka tillvarandra fick jag korta ner träningspassen, backa lite i träningen och de viktigaste av allt ha roligt, roligt och åter roligt tillsammans på plan.


I dag fick vi poäng på allt utom metallen, men de var ändå en hel del som vi måste träna vidare på, men nu vet jag vart vi står.


De är ofta på sådant man tror att de verkligen kan som helt plötsligt inte fungerar. I dag tex satte hon sig på platsliggeningen. De var så länge sedan hon gjorde det sist, så jag inte ens kommer i håg när det var.


Hon brukar aldrig tugga, idag fick vi nerdrag på vittringen för tugg och jag fick ge dk på hopp/apport då hon satt och tittade på domaren och tävlingsledaren och inte hörde mig. 


Hon hade inte lika bra fart till rutan som vanligt och där blev de också nedrag då, så klart.


Men hon var med mig hela tiden och så följsam och glad, så jag är nöjd med de mesta. Domaren kommenterade även i protokollet på helheten hur följsam hon var, min lilla Diamant och en tävlingsdeltager jag aldrig träffat tidigare kom fram och sa aatt hon tyckte vi samspelade så bra och att de såg så trevlig ut. Då blir man glad.


Här är en del bilder som Susann tog i onsdags när Marie körde igenom oss.


På väg till rutan

   

Hopp/apport

   


Vittringen

   

Nu blir de en lugn kväll, med lite gott att äta och dricka.



Av gammelflaxen - 13 september 2014 17:20

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, så de var väl dags att uppdatera lite.


De blir inte i någon särskilld ordning och vi börjar med torsdagen den 11, då träffades några ekipage på klubben för att bli genomkörda i elitlydnaden. Vi har inte de momenten klara, men var med på gruppmomnenten i alla fall. 


Gruppmomenten börjar med sitt i grupp i 2 min, med gömd förare.  Sedan är det platsliggning med gömd förare och störning.


Har lånat bilder av Susann

     

Hope har full koll på huset vi alla står bakom

 


Jag fotade lite när ekipagen gick elitlydnaden och sedan tränade vi lydnad jag och Hope. Vissa momnet går kanon andra mindre bra.

 

Senare på kvällen hade vi föreläsning av Göran och Anette i patrullhund. De sist till lagada grenen i bruks.


Vi har 2 ekipage som tävlar i patrullhund på klubben bla Anette. Hennes man Göran är en av 7 domare i vårt län som kan dömma i den specialen. De var en bra och informativ föreläsning och så klart är vi fler som vill prova.


Patrullhund består förutom den vanliga lydnaden, av en patrullstig på 600m i lägreklass och efter den stigen ska hunden både vind och ljudmarkera, alltså hunden ska markera att den känner doft av en person och markera att den hör någon i skogen. Markeringarna ska ske ljudlöst. De ingår även patrullering med spårupptag. Spåret i lägre är 400m med 3  + 1 apport och apporterna  består av trä, metall och tyg i lägre.


De här verkar ju jättekul, så jag måste ju bara prova. Jag är ju novis i den här träning, även mina hundar så vi testar oss fram.


Om man tränar ensam så går de bra att lägga ut tex kläder eller sin rygga och placera godis/leksak  som belöning.


Jag provade allra första gången ensam med Hope och hade då gått längs med patrullstigen och lagt ut bla en fleecejacka med köttbullar på. Jag hämtade Hope och vi gick sakta längs med stigen och Hope markerade så bra.


På tävling ska hunden inte springa ut till figgarna, men på träning kan de vara en fördel, som sagt Hope markerade så snygg och jag kopplade loss henne................men hon ville inte springa ut och så jag skickade ut henne och då sprang hon dit och åt köttbullar. De hade nog varit bättre att börja med riktiga figgar.


Så de har vi gjort nu, alltså använt en person.


Vi hade inte vallat av patrullstigen och anväde oss av en liten grusväg (då de är lättare för mig)

Daniel gick in i skogen och längs med stigen ca 50 m. Jag tog ut en av hundarna och gjorde den ritual som ska bli vår. Gick sakta fram och höll koll på Hope och hon markerade jättebra.

 


Nu var de inte heller några problem att få henne att springa ut och få sin belöning.


Hope kom tillbaka till mig och vi gick till bilen, då fortsatte Daniel 50 m till och satte sig. Jag plockade ut Emmi och gjorde samma ritual med henne och började sakta gå framåt. De blev lite spårande på stigen och hon ville ju även gärna i i skogen där Hope sprungit in, men vi fortsatte framåt och hon markerade också så fint när hon kände Daniels doft.

 


Vi tränade på så här och de blev ca 4 markeringar för doft och en för ljud. Jätte duktiga var tjejerna. De gäller ju även att tänka på vinden, så att de har större chans att känna doften.


Jag hoppas vi får till några träningar med träningskompisarna någon dag/kväll framöver.


Vi har även haft lite fys träning, eller vi och vi.....hundarna menar jag.


Jag försöker också fota och vägrar använda mig automatiken........ utan vill lära mig att ställa in själv.


Här är Emmi som njuter i solen

   


Fler Emmi bilder

     


 

 

Jag och Hope har även tränat en del lydnad. 


Marie och jag har haft en temakväll på klubben om uppletande och de ska vi även ha på ons.


Nej nu är de bäst att sluta sitta vid datorn och ängan sig åt familjen och lite gofika.





Av gammelflaxen - 2 september 2014 18:56

I går träffade jag Maud med Peo för lite träning med Hope.


Jag tycker att vi just nu saknar teamkänslan och jag vet inte riktigt varför. Kanske är de för att Emmi löper och påverkar Hope på något sätt. Ja att hon blir påverkad de vet jag ju. De tävlar om vem som kissar "högst"  och vem som kan vara närmast mig osv men jag saknar verkligen vår härliga teamkänsla. Hoppas den snart kommer tillbaka.


Jag kände mig inte särskild nöjd  efter träningen i går, fast de gick bättre än i söndags. Så messade jag och Marie om allt möjligt och bla träningen och då när jag skrev till henne hur de gått, upptäckte jag att de fanns flera positiva bitar bla gruppmomenten, vittringen och ett jätte snyggt inkallande med ställande. Så jag får fokuser på de som gick bra i stället för tvärt om.


*


I dag åkte jag också i väg för att träna en stund. Vi tränade bla rutan.

 

 De går " så där" vi behöver mer fart.... som i så mycket annat.


Jag vet att de beror på mig och att jag inte kan springa i väg eller busa ordentligt, hon anpassar sig efter mig, min fina Diamant. Om någon annan tränar henne, så rör hon sig snabbt och exploderar i fart.


Vi tränade vittringen idag och den går riktigt bra. Hon undersöker pinnarna metodiskt och hittar rätt.

Här är en kort film från idag.



   Vet inte varför den blev upp och ner. Kan inte få den rättvänd hur jag än försöker


   


Så om jag sammanfattar dagens träning så  finns de båda bra och mindre bra bitar. men den där riktigt bra känslan längtar jag efter.


Efter träning åkte vi till sjön en stund. Emmi fick göra godis sök i vattenet. De tycker hon är kul. Hon går sakta och sniffar på vattenytan och så känner hon godiset och doppar snabbt ner huvudet för att plocka upp och äta frolic, korv eller vad de nu är jag slängt i och som fått sjunka till botten.


Här är lite bilder

       

Här speglar hon sig

 


Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards