gammelflaxen

Alla inlägg under september 2012

Av gammelflaxen - 29 september 2012 18:30

Jag måste börja med att Gratta Lisa och Trixie (Gammelflaxens Love Jade) till ett 1:a pris i lydkl 1 och 175 p. De blev en 2.a plats av 11 hundar. Så kul och jätte bra jobbat.

 


Själv hade jag en lugn start på dagen och åkte sedan med Lennart, Marie och Maud på en föresläsning med Curt Blixt och han behöver väl inte någon närmare presentation.


De var en väldigt intresant föreläsning om bla BHP (Beteende och Personlighetsbeskrivning av Hund). En så länge är de runt 800 hundar som testats och de är vissa raser som fått företräde. De är också bara på 7 ställen i Sverige man gjort detta test.


BHP är ett mer samhällsinriktat test än MH och försöker fånga hundens personlighetsdrag.

BHP är menat att vara som en bas, sedan kan rasklubben "bygga ut" testen med tex vallanlags test, eller vad nu klubben tycker behövs.


Jag tycker att de här testet verkar väldigt bra. Det är mer uppdelat så man kan få en bättre överblick över hur hunden är i varje testsituation. mindre är lämnat åt slumpen.


Är ni intresserade så finns det mycket matrerial att hämta hem från SKK.


 


Föresläningen handlade även om valputveckling, bla de "Big Seven" alltså medfödda drag som hunden har, så som

aktivitet, reaktivitet, rädsla aggresivitet, dominas, socialitet och träningsbarhet.


De var väldigt intressant och gav mersmak, även om mycket inte var nytt, men alltid roligt att få gå in lite djupare.


Har ni chansen, gå och lyssna på honom.





Av gammelflaxen - 24 september 2012 17:33

I dag har vi det vädret jag ville de skulle varit i helgen. Soligt men ändå lite kyligt.


Var till klubben en stund efter jobbet idag. Hope fick göra sådant hon tycker är kul, bara för att göra allt riktigt positivt efter helgens regn som gjorde henne så låg.


Vi provad på några av 3.ans moment också. Rutan gick riktigt bra fast de var första gången, hopp apport fungerad ok. Lite RL moment blev det också som snurr under gång, gick kanon   mm


Var i valet och kvalet förra veckan om jag skulle anmäla till en nybörjarklass i RL, men såg nu att den var intställd pga domar brist..........


Emmi och Jasper fick en del träning de också. Mycket kontakt, ff, ligg, ingångar och liknande. Emmi har ju inte fått särskillt mycket träning, alltså gf (grundfärdigheter), moment inlärning mm utan mest social träning. Så nu är de dags att träna lydnads, lydnad också. Hon är lyhörd och väldigt lugn, i dag tog jag till lite kamp som belöning............inte de bästa för mig........men så kul tycker min goa tjej.


Till Jasper blir det godis belöningar och han tycker de är kanon............de är väldig fart på honom. Fina go killen.

Följsam och vill jobba även han. Jag hoppas jag kommer må så bra att jag kan träna alla 3 i vinter. Ja Lennart tränar också Jasper såklart   men vi ska hjälpas åt lite med lydnaden. Han hjälper mig i skogen och jag honom på plan. De tycker jag är jätte roligt.


Här kommer lite bilder från dagens "dograce"


 


 


 


 


 


Jasper badade och mamma tittar på

 


 


Picasso hänger efter Hope överallt

 


och han får hänga i henne också, hon nonchalerar hon mest

 


       


 


 

Av gammelflaxen - 23 september 2012 10:22

I går var vi till klubben och tävlade. Hela veckan har SMHi lovat sol i helgen och jag var så glad för det, eftersom vi skulle tävla och min Diamant inte alls gillar regn.


I fredags började de prata om regn och när jag gick upp i lördags morse öste det ner SUCK... Tänkte stanna hemma men tänkte vi tar de som en träning. Sagt och gjort jag åkte dit och hann se med att se eliten som började.


Här är första ekipaget Leif med sin 7 åriga bc hane. Leif tränar ihop med Elin och Opal.

Bilden är tagen på fredagen i soooooolllllll.

 


Regnet öste ner hela tiden och tältet som sekreteraren satt under blåste gång på gång bort.


Så var de klass 2´s tur jag hade nr 4:a. Start med platsliggning efter samlingen...........Hope var låg och gillade inte regnet (vilket jag så väl vet) Behövde dk för att få henne att lägga sig och då la hon sig i slowmotion.


En ungtik som låg bredvid henne reste sig upp och nosade runt, men de störde inte Hope.

När de var dags att sitta upp, så behövde jag dk där också..............inte vår dag. 7,5 p blev resultatet där.


Försökte värma upp henne med massa fotgåenden och små bus innan de var vår tur.


FF gick bättre än jag trodde, efter ett tag............först försökte hon slippa genom att sticka i från mig och hälsa på Veronika som satt och skrev........ Då sa jag till henne och tänkte igen, vi kör tävlingen som träning. Resterande FF gick hon faktiskt riktigt bra, men mitt starka dk och att jag inte springer drog ner betyget till 6,5p.


Vid läggandet trodde jag hon lagt sig, men inte..............de var ju blött, så framdelen ner och baken upp   

Inkallningen gick bra, lite dåligt tempo, fick 9p

Rutan, lite dåligt tempo 9 p

Aportering, dåligt tempo och hon satte sig inte så de blev 7p

Hoppet 10p

Fjärren gick bra första skiftet till sitt, men sedan var de stopp.............inget ligg matte!!!


Ja de var vår dag på tävlingsbanan igår och de var ingen positiv upplevelse för Hope. Domaren som dömt oss förr sa att de verkligen syntes hur låg hon blev av regnet. Fler hundar var påverkade av regnet. Vi hamnade på 3:e plats.


Vi skulle ha tävlat i dag också, men när vädret bara är snäppet bättre, lämnade jag återbud.

De kändes inte kul, vill ju tävla...............men resultatet skulle inte bli särskillt bra och Hope skulle få 2 negativa tävlingsupplevelser efter varandra, så vi stannade hemma.


Gammelflaxen´s Love Jade "Trixie" tävlade för första gången i går.

  

De tävlade på bortaplan och hade oturen att hunden bredvid låg och rullade och sedan reste sig upp, så när de var några futtiga sek kvar så reste sig Trixie. Jag förstår mattes frustration.............men de hade många fina p   bla 8,5p på linförigheten.


I fredags blev de en bra hunddag. Träning med mina två och Jasper i sol.


Hope med sin favvo belöning

 


Emmi

 


Vill ha henne närmare mig

 


Jasper på väg in i position

 


 


 


Efter träningen blev de en liten stunds hundbus och sedan en massa prat och fika med maud och Marie.


Min gammel gumma är dålig i magen nästan hela tiden. i går hade hon gjort inne igen. Hon är bra några dagar och så dålig igen. Känns inte kul, mitt fina gammla tjej. Blir ororlig...........


 

      


Nu blir de mys med fam och hundar resten av dagen.











Av gammelflaxen - 19 september 2012 15:41

 


Nu har röngenresultaten kommer för de här systrarna.

Emmi Hd B Ed Ua och Trixi Hd A Ed Ua

  

Skönt att allt var bra.


I går kväll var jag och Marie och pratade lite om bakdelskontroll och handtarget på klubbens RL kurs.

Nu blir de mörkt fort och igår blev de mörkt innan jag var hemma.


De blev lite små träning med mina tjejer i går och kanske 10 min träning med Jasper.


I dag har de blivit lite fys träning för hundarna, så nu är de nöjda.

Jag tycker de är så viktigt att inte glömma bort den fysiska träningen också.

Nu när Emmi är röntgad och allt ok, kan hon få träna lite mer ordentligt, längre, fortare, snabbare och lite tyngre.


Både hon och Hope älskar den träningen.


Nu ska jag ta och gå ut i solen en stund, men först ska Jonna få sin dl med mat. Hon får lite men ofta.











Av gammelflaxen - 16 september 2012 16:24

Idag på fm var jag till fårfarmen och tittade på valltävlingar för beardisar.

Dagen bjöd på härligt soligt väder, om än lite blåsigt. Skönt för arrangörerna och de tävlande.

De har varit väldigt mycket förberedelser inför tävlingen, så skönt att allt verklade gå enligt planerna.


Pia hade varit och besiktigat hundarna, så den första timmen blev en trevlig stund med henne och Hanna.


Här är Carina som var funktionär, tillsammans med domaren Leif Larsson

 


Ett duktigt ekipage, hela vägen från Finland

 


Maud  var funktionär och hjälpte till att byta ut fåren och här är hennes Peo, med full koll på fåren

 


Jag lämnade Lingbo när de var paus och efter den skulle KM börja. Jag åkte hemåt, men tog vägen över klubben så mina hundar också fick göra något.


Jag körde igenom Hope på lite allt möjligt


FF

 


Fjärren

 

Sitt upp börjar se lite bättre ut..............inte lika hängig


 


Tro de eller ej..............Hope på väg till rutan.............. de moment jag verkligen ogillade så länge

 


Hopp blev det också

 


Full fart i budföringen, som hon älskar att göra

   


Vi tränade lite annat också tex backa ut från mig mm


Emmi fick också träna budföring............gick så bra så. De blev även lite ingångsträning för henne.

 


Hoppet körde vi också, men de ska jag lägga upp lite annorlunda nästa gång.


Nu är både jag, hundarna och familjen mätta. Idag hade husse lagat älgfilé tills jag kom hem...........så gott.

Ännu mera fika har det också blivit. Nu väntar en lugn kväll med fam.


Av gammelflaxen - 15 september 2012 18:11

Här var Emmi ca 40 sek från ett björnmöte

 


I dag var vi iväg till Lingbo en kortis och sedan åkte vi till skogen för lite hundbus. Innan de skulle få busa, tänkte vi att de skulle få frispåra lite och idag skulle Emmi få börja.


Vi parkerade bilarna, gick iväg några 100 tals m, till ett hygge. Lennart gick i väg ca 400 m -500m och jag väntade runt 7 - 10 min innan jag släppte Emmi. Hon stack som vanligt iväg snabbt och målmedvetet. Lennart såg henne sista 50 m och hon spårade med låg nos och hittade honom och blev så glad........


Jag satt på min pall och tittade där jag visste att de skulle komma fram ur skogen. Plötsligt kommer en björn i full fart springande just där.............. och forsätter efter skogskanten vid hygget.............jag hinner inte tänka så mycket mer än att jag måste göra mig hörd. (fast björnen visste nog exact var jag fanns)


Lennart var så nära att han hörde mig och tänkte att hon brukar ju inte prata eller ropa på hundarna.


Emmi kom fram ca 30 - 40 sek efter de att jag såg björnen och hon forsatte bara som vanligt rakt över björnspåret. (De är väl som Marie sa nyss när vi pratade, att de är inte första gången hon känner färsk björndoft.............med tanke på hur vi bor)


Lennart kom strax efter Emmi..............höll på att bli björnmöte för honom också......


Vi gick tillbaka till bilen och lät de andra hundarna busa där medan vi fikade.

De kändes bäst så.


 


Jasper

 


En lite "galen" Hope

 


När hundarna busat klart åkte vi hemåt och tillbringade em i solstolen, med husse i stolen bredvid.


Hope och Emmi fick varsitt märgben. Jonna vill också gärna ha så klart.........men hon är inte bra i magen än.

 


I natt fick jag iallafall sova. Då Jonna inte behövde ut på hela natten   

men hon får fortfarande äta lite och väldigt ofta, bra för magen bakterier och antibiotica.


I morgon blir det Lingbo igen och valltävlingar









Av gammelflaxen - 14 september 2012 15:52

I morse var det jobbigt att kliva upp. De regnet öste ner och de blåste, samt att jag inte sovit mycket i natt.............Jonna är dålig i magen igen. De är 3-4  gången sedan i maj hon är dålig och hon har varit de nu i ca 3 dagar. Trots att hon bara äter specialfoder mot dålig mage/tarmar, nu får hon även "bra för magen bakterier" och idag började även en ny antibiotiva kur.


I går kväll sov hon fram till ca kl 23.00 sedan fram till runt 03.00 skulle hon ut, ut och ut. Jag han bara kliva lägga mig och så efter 10-15 min skulle hon ut igen................Från 03,00 och framåt så skulle hon ut ca 1 ggr/tim. Nu idag så går de bättre igen...................hoppas på att få sova i natt.


Inte lätt att vara över 13 år

 

De bästa hon vet är ju att äta och äta................nu blir de ju bara specialfoder och just nu inte de heller i någon dag, sedan börjar vi väl med små potioner och hoppas magen lugnar sig, som den gjort tidigare.


   Lilla gumman   


Jasper och Emmi valltränar ju och de gör Gammelflaxens Love Onyx "Oscar" också. Han och hans matte är så duktiga. Här är några bilder från vall läger de varit på.


 


De här är Oscar extra bra på, stadga.


 


De är så roligt att höra om deras framsteg i fårhagen.


Jag har börjat träna lite diregering med Hope och Emmi. Hope gör ju vad som helst för lite leverpastej så de går bra att köra flera repetioner i snabb följd med henne.


Emmi däremot tycker inte att någon mat/godis belöning är värd att jobb så mycket för, så nu klurar jag på en annan belöning, ja klura och klura behövs väl egentligen inte. De är ju kampen som hon kan jobba hur mycket som helst för..................men den passar ju inte riktigt mig   


Men sist vi tränade var Lennart och Jasper här och då fick hon springa till Lennart och kampa när de var rätt. Då blev de fart på lillgumman............ får väl försöka att använda kampen. Allt går bättre när hon får kampa som belöning, de gäller all träning.


Jasper går de också bra att använda godis på, och han jobbar gärna många reps för lite leverpastej och han var så duktig.


I går var vi till veterinären och röntgade Emmis höfter och armbågar. Trixie (Gammelflaxens Love Jade) var och gjorde desamma upp i norr................så  nu väntar vi på resultatet.


Oj solen   har kommit fram........


Hoppas på bra väder i helgen. I morgon håller vi tummar och tassar för kompisen som tävlar sök för första gången

och på söndag har jag lovat fota på KM i vallning för beardisar.


Nu ska jag vila innan födelsdagsmiddag med släkten..............jag är trött efter att varit vaken större delen av natten.






Av gammelflaxen - 9 september 2012 18:41

I dag hade vi en kursdag i fårhagen för Katarina Nina Jönnson uppe i Lingbo, på fårfarmen.

Vi är katterna bland herrmelinerna där med våra aussisar, men de märker man inte av.

Alla raser är välkomna.


De är så vackert där. Så här ser de ut åt ena hållet.

 


På farmen är de just nu mycket som ska fixas inför helgens Km och vallanlagstest. Här står Lennart och tittar ner mot tävlingsbanan.

Lennart hade så ont i ryggen idag att Nina även fick valla med Jasper. De hade redan varit ute i hagen ett tag när jag kom dit och som vanligt så fick Jasper beröm.

 


Sist jag tränade med Emmi var hon så super het och jag är ju ganska orörlig..............inte så snabb och inte så stark i händerna heller. Så Nina tog Emmi och de går så bra då. Emmi sköter sig som hon ska.

De började i en liten hage.


 

Och Emmi gjorde så bra i från sig.


De här tackorna är lite tuffa på nyabörjarhundar, så de fick stå för sig själva ett tag

 


¨Så var de Jasper igen. De starade också i lilla hagen och forsatte ut i en lite större.

 


 


Om någon undrar över alla kvistar och annat i vägen, så beror de på att både Emmi och Jasper blir kluvna när de ser oss och vet inte om de ska till oss eller stanna med fåren, så jag försöker stå så de inte ser mig.......


Första drivnings försöken, så duktig!!!

 


Så ut i den större hagen, där upptäcker han mig


   

Jasper var så duktig i dag. Eftersom Lennart hade så ont i ryggen åkte de hem.


Emmi var ut i hagen igen med Nina och även hon lyckades bra med drivningen

 

Springa baklänges är inget jag klarar

 

mera drivning och se även så vackert de är även åt de här hållet...........


När de andra gick ner till den ännu större hagen, så tyckte Nina att jag skulle gå in i lilla hagen med Emmi som ett avslut. De gjorde jag och då var hon så het igen och inte alls så duktig som med Nina........men hon vågade flytta tackorna som vände upp mot henne och vi avslutade efter lyckade fösning.


Jag är så nöjd med dagen och glad över att Nina är så duktig med Emmi och att hon gör framsteg i fårhagen.


På fika och lunchpauserna blir de så klart en massa hundprat och de är också kul att lära känna nya människor.


När jag kom hem sprakade de så mysigt i köksspisen och de var varmt och skönt. De var även nystädat hemma så härligt. 


Nu är hundarna ute med husse, ja inte Jonna hon ligger och sover på sängen...............men är man 13 1/2 år så är man nog ganska nöjd med att äta och sova. Ok då, små promenader gillar hon också min fina gamla dam.


Själv tänker jag ta det lugnt och inne i värmen och umgås med familjen.


Just det alla 3 som tävlade i går blev godkända.

Grattis.


  

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards