gammelflaxen

Alla inlägg under mars 2015

Av gammelflaxen - 28 mars 2015 18:47

I går var en grå och regntyngddag ute, så vi åkte till klubben och träffade Stina. Maud och Marie för lite träning innomhus.  Jag blev så nöjd med båda tjejerna. Hope fick träna  bla vittring och kontakt lääänge med störning. Emmi fick bla vändningar på stället åt vänster och så hopp/stå där vi håller på att träna in signalkontroll.


Så blev de fika och prat med bästa träningsvännerna, en bra em.


  


I dag träffades jag, Marie och Maud med våra hundar i spårskogen. 


När jag kom fram höll Maud och 

Peo på med uppletande och Marie med Xit hade hunnit klart. När Maud var klar så var det min ochg Emmis tur.


   

Blev väldigt nöjd med Emmis glädje och fart. Vi har mycket kvar att träna på, men med tanke på vår dåliga träning pga min svårighet att gå så är jag så nöjd.


Marie hjälpte mig belöna henne med kamp.

 

Så var de Hopes tur, tjänstetecken sätter jag på så här.........har man dålig balans så har man


 

Hope har inte Emmis fart men, hon var duktig ändå- Här hittar hon en sak.

     

 Så var de tid att lägga spår.....eller ja Marie och Maud la dem och med de la till sig så grillade vi korv, fikade. pratade och hade mysigt som alltid.


 


Spåren låg ca 2 timmar och först ut var Marie och Xit

 

Sedan var det Maud med Peo

 

När de var klara åkte vi vidare till mina tjejers spår. Spåren var ca 1 km. Marie gick med Emmi, som kom tillbaka med alla pinnar 7 +slut. Hon var så duktig.

 


De var säkert minst 10 mån sedan hon spårade förra gången och nu var hon så duktig, gick hela tiden i spårkärnan. Marie filmade lite för att jag skulle få se.



  Jag vet inte om de syns så bra, men i snöpartiet syns att hon går i Maries fotspår.


En nöjd Emmi

 


Maud och Hope spårade tillsammans för allra första gången. De känner varandra, men Maud vet inte hur Hope är i spåret och Hope är inte van att träna med Maud.

     


De är inte så lätt att spåra med en hund för första gången, men de gick fint. Hope hittade också 7 pinnar + slutet fast hon inte går i spårkärnan som Emmi.


Vi beslutade oss för att  köra lite längre budföring eller en kort rapport utan väntetid med alla hundar.


Jag stod på "A" med Xit och Marie gick iväg och vi sände Xit mellan oss. Så var de Mauds hundar och mina tjejer.

De märktes att de var länge sedan vi tränad de här också och de gick inte lika bra som de brukade, men de sprang ca 600m, i fullfart och tyckte de var så kul.

 Efter ett antal timmar i skogen med både uppletande och spår, så är de ok om inte koncentrationen är på topp och jag är så nöjd med dem. Mina hjärtan   


Marie och Emmi han med lite utställningsträning också

 

och som avslutning så fick Emmi kampa med Marie. Hon älskar att kampa och släpper inte taget och tar sällan omtag. De är ett så bra att använda som belöning i all träning.


Jag är så glad åt mina underbara vänner som hjälper mig med den träning som jag inte klarar själv och mina hundar älskar att vara med dem.


Tack för att ni finns och för att ni är så härliga och riktiga vänner.

Kram





Av gammelflaxen - 21 mars 2015 17:32

De är så skönt att solen lyst så mycket, vårkännslorna och träninglusten kommer ännu mer med härligt ljusa och soliga dagar, Vi är ute så mycket som möjligt för att få lite energi, träna eller bara mysa.


Förra helgen var Daniel hemma lördag och söndag, då blev de patrullstig för oss. Innan han hade vaknat så tog jag tjerna på ca 5 km fysträning och en stundslydnadsträning på en vändplan mitt i skogen. De var så underbart väder, blå himmel, strålande sol, isen "sjöng" hela tiden och svanarna flög över oss,


De var vår, vår, vår    


Efter lite fika för mig så blev de patrullstig. De var ca 6 mån sedan sist.Vi struntade i ljudmarkeringarna och de blev två vittringsmarkeringar/hund med ca 75m mellan. Båda hundarna var väldigt taggade trots träningen innan. De ljudade rätt mycket i början båda två och de var inte helt säkra på vad de var de skulle träna, eftersom vi inte tränat de så mycket förra året och nu var de ju också länge sedan sist.


Emmi markerade så bra, men hon springer genast tillbaka till mig och sätter sig fot för att be om "lov" att få springa ut..................hmmm de måste jag få bort.


Hope markerade också bra, men vi måste också träna på att stå kvar längre i markerings posen.


Vi avslutade de hela med lite längre budföringar.


Daniel tog Emmi på en lång promenad och sedan blev de korvgtillning.


   

Hela förra helgen var vi ute  och Emmi henne hittar man lite överallt, som tex på bordet

 


 

Under veckan som gått har vi också visstats ute mycket och vi har även tränat en del.


För Hope har de blivit stegförflyttningar, vändningar på stället och 3:ans fjärr. Emmi har fått träna ligg/stå och ligg/sitt, med låsta bakben. Vi har även tränat vändningar på stället åt vänster och de börjar bli riktigt bra, mot hur de sätt ut tidigare. Hopp stå forsätter vi också att träna.


Emmi myser

 


  


I torsdags hade vi sista kurstillfället i vår "klickerforts." och "våra" kursare har utvecklats så mycket. De är så kul att se de lite äldre crossoverhundarna ta egna initiativ och att de nu har blivit klickerkloka.


Våra kursare är så gulliga, vi fick så fin avsluningspresent av dem. Fikat var också så GOTT hembakad kladdkaka, dajmkaka, dummlekaka och ännu en kaka med glasyr. De var fler av dem som hade bakat. 


Avslutnings present från kursarna

 


Om några veckor startar vi ännu en klickerkurs


  


I fredags träffade jag Maud med Peo för träning på klubben. Vi strade ute med bla gruppmomenten. 


 

De blev också rutskick, 3:ans fjärr, stegförflyttning, vändningar på stället och apportering. Vi tränade lite allt möjligt.


Sedan gick vi in och fikade, pratade och tränade lite till


Emmi, Hope och Peo

 

Inte den bästa bilden...........


  


I morse var de snö, blå himmel och sol. Då blev de fys för mina tjejer, sedan bus med Ajax och lite mer fys,

 Så en massa mys i solen


Emmi sover gott

 


Hope


 


Em avslutades med lite lydnadsträning för båda två. Hopes fjärr är ok, bakbenen rör sig inte alls, men hon är lite långsam och sitt från ligg stannar lite för tidigt.............undra om jag kan få till lite mer fart.....



 

Nu har jag två nöjda och trötta hundar som ligger och sover. Kvällen får ängnas åt familjen.


  



Av gammelflaxen - 8 mars 2015 13:16

Nu var de riktigt länge sedan jag skrev något på bloggen.


De beror på att de har varit riktigt lungt på träningsfronten. Visst tränar vi men vi har haft så mycket snö att de varit svårt att träna ute och någon inomhus hall har vi inte på närma håll, så vi har tränat inne i köket och inne på klubben. Då blir de mest små delar av moment man kan träna eller trick.


 

En hel del snö

 

Som vanligt krånglar min kropp (suck) och de blev 1 v på sjukhuset (ortopenden) och när jag kom hem så måster jag ta de lugnt, så då har de blivit mindre träning en vanligt, men långromenader och fys med husse har de blivit.


Hope och Emmi 


 

Emmi är med husse överallt

 

 

Hope

 

Nu börjar snön försvinna, men då är de blött och väldigt lerigt i stället, men vårkänslorna och träningsuget kommer och idag laddade jag ner en träningsapp till iphonen.


Jag har ju länge tänk att jag måste planera och organisera våra träningar bättre, sätta upp delmål och mål inom allt vi tränar, så som tävlingslydnaden, brukslydnaden, specialerna, rallylydnad, tricken och fysträningen. Träningsdagbok för att komma ihåg hur de gått och lättare se om vi behöver förändra något osv, men längre en till tanken har de inte kommit.


Nu såg jag den här appen och då hoppas jag att de blir av att planera och skriva. Jag tänker iallafall göra ett allvarligt försök. Jag hoppas också att jag gillar appen och kan få med de jag vill.


  


Canis kom för ett tag sedan och där står de som alltid en massa intressanta artiklar, bla stod de om att använda/träna in en ny sekundär förstärkareare, jag och Hope har redan en, men jag måste nog börja träna den mer målmedevetet för att upprätthålla betydelsen. Alltid bra med påminnelser.


Så då hamnar det i träningsappen som ett av våra mål.


  


Så många lägger upp filmer och skriver i sina bloggar om att de tränar drag och kör kickbike. De får mig att tänka på de år jag hade slädhundar och ett citat av George Attla, som passar alla som tränar, tävlar och håller på med hundar.


"......... the dog never makes a mistake. He is a dog and he does what he does because he is a dog and thinks like a dog. It´s you that make the mistake because you haven´t trained him to want, what you want him to do, when you want it. Or you have misjudged what he is abel to do, physically or mentally. So if a mistake is made in the team, it´s you taht made it not the dog."



George Attla är en legendarisk slädhundsförare från Huslia, Alaska. Han har tex 10 vinster i Fur Rendezvous World Championship, 8 vinster i North American World Championship mm


Han har tävlat mellan 1958 - 2011


Ni som har slädhundar, vet säkert vem han är.


 Jag tränar forfarande lite drag ibland för att de är kul och en så bra fys träning.


Hope

 





Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards