gammelflaxen

Alla inlägg under juni 2012

Av gammelflaxen - 27 juni 2012 20:05

Birgitta som har Gammelflaxens Love Onyx "Oscar" har under vårvintern börjar valla med honom.

Vi har pratat om att jag skulle åka ner och titta och så blev det idag. Lennart hämtade upp mig också åkte vi iväg. När vi ändå åkte till Mårtensbygård så hade vi passat på att boka tid även för mamma Meet MyOwn Hope Diamond "Hope", Gammelflaxens Love Emerald "Emmie" och Gammelflaxens Love Jasper.


Oscar har kommit en bra bit längre än de andra hundarna och han och Birgitta fick börja. Vi hade även turen att få ha Cass Finlay (en kvinna på besök från Australien som bla ska dömma en vallhundstävling i morgon kväll) som instruktör tillsammans med Eva.


Här är Birgitta och Oscar

 


 


Jag kunde ju inte låta bli att prova gå jag också, men förstod snart att jag är alldeles för orörlig och ovig. Cass tog över med Hope. Hope har ju lärt sig att djur låter man bli så hon är ju van att bara strunta i både får, hästar kor osv...... De gjorde de lite extra svårt att förstå att hon faktiskt skulle gå efter fåren idag.


 


 


Emmi gjorde mig glatt överaskad i dag, hon skötte sig så bra med fåren och Evas 2 bc som var med för att hjälpa till om de behövdes. Hon var inte de minsta rädd, hon skällde inte på fåren eller hundarna. Paddeln är med bara i fall att, för fårens skull, lika så linan, men inget behövdes.


 


 


 

Lennart gick med Emmi tillsammans med Eva.


Så var de Jaspers tur. Han var också super med fåren.


 


 


Hundarna fick gå 2 ggr´var. Gissa om de blev trötta (våra 3) som inte alls provat detta förr.


Här går Lennart 2:a gången med Hope och Eva instruerar.


 

 Här tyckte Evas bc att Hope inte riktigt gjorde de hon skulle och kom för att hjälpa till   


Här är en fin bild på Oscar, så härlig och trevlig och väldig lika sin mamma,

 


Är så glad att vi åkte dit och så glad över att alla 4 hundarna har sådan bra djurkänsla och är så bra med fåren.

enligt Eva och Cass.


Hope tänker jag inte valla med, men kanske skulle de vara bra för Emmi och de var ju så kul. De tål att funderas på.


Tack för en bra dag allihop.








Av gammelflaxen - 23 juni 2012 18:12

I dag har de varit en midsommardag med en massa hundträning.


Kl 11,30 träffade jag Marie och Xit i Rönnåsen, för spårträning. Marie hade lagt 3 spår när jag kom.

2 lägre och ett på ca 500m till Emmi.


Hope var först ut, här är Marie och hon vid slutpinnen.

 


Hope gjorde ett jättebra jobb i spåret idag, bla så kom en mountainbike åkare rakt emot henne i spåret och hon brydde sig inte alls.


Sedan var det Emmis tur


 


 


De gick också riktigt bra, för att ha varit ca 6v sedan sist vi spårade.


Emmi på väg till mig i full fart, närspåret var klart.

 


Hope hade 8 pinnar och Emmi 4 i sitt lite kortare spår.


Marie och Xit spårade sist. De var så fint med alla blommorna i slalombacken

  


Sedan åkte vi till klubben och där gjorde vi en RL bana. Innan vi gick den, så fikade vi igen och pratade en massa.


Marie och Xit var först ut.

 

Här är de "sitt kvar och gå runt"


Så var det min och Hopes tur.

 


 

"Sitt och går runt"


Så kom en domare förbi, som även under flera årtionden åkt runt och tränat polishundar och gjort L tester mm, då blev lite prat om bedömning och hundträning bla.

Han har aldrig dömt mig, men vi pratade om de här att jag inte kan springa i linförighet eller ff och han skulle villja att jag gjorde sakta marsch i stället för att få en tempoförändring. Låter bra tycker jag.


Dagen avslutades med agilityträning för Emmi. De var allra första gången hon provade på hindren, tunneln, slalomet mm

Hon var så jätteduktig. De tog inte lång tid för henne att förstå. Marie var duktig på att få henne att förstå vad hon skulle göra.


Första hindren hoppades tillsammans med Marie.

 


De tog inte lång tid innan de såg så här bra ut. Först sitta och vänta

 


Sedan hoppa

 


och ännu mera hoppande, super kul tyckte Emmi.

Först tunnel

 


och hopp

 


Mera tunnel

 


 


Slalom provade hon på, också för allra första gången. Gick även de jättebra. Behövdes inget lockande med godis, att följa target handen gick väldigt bra.

 


Balanshindret var inte heller några problem att prova på.

Först i lite sakta tempo

 

'

Sedan var hon snabb upp och i väg självmant

 


Så med mera fart

 


Nu ligger båda hundarna trötta, mätta och nöjda vid mina fötter när jag sitter vid datorn.


De var så kul att se Emmis glädje i agilityn. Tack Marie för en härlig dag med dig, Xit och mina tjejer.


I går på Midsommaraftonen, träffade vi Lennart och Jonna en liten stund för hundbus i Olarsberg. Jätteskönt för hundarna att få busa av sig innan midsommarfirandet.


Nu är middagen på G i ugnen och jag sitter här och tjuv äter godis i väntan på maten. Är så väldigt hungrig efter en heldag ute.









Av gammelflaxen - 16 juni 2012 17:39

Här kommer en massa bilder från veckan som gått


Först goa Emmi

     


Så bus syskonen i fullt ös, med mamma

     


Egen fysträning  i en riktigt brant backe 

 


     


En trött Picasso. Inte lätt att hänga med med små korta ben i de storas framfart

 

Förr var de får på klubben, nu hästar

 

De har varit lite sol någon dag

             

Vi behöver träna på uthoppet...........en detalj som Hope börjat slarva med

    

Glad åt sin snusdosa med godis. Så bra att kasta in i rutan eller lägga som en target

 

Så öppnar vi dosan i hop och hon får ta själv.........funkar super.


Goa Diamanten

 


Så har jag smällt veckans tävling och är nöjd med vår prestation.

 

Foto: Maria Larsson



Av gammelflaxen - 15 juni 2012 10:32

I går tävlade vi i Lydnadsklass 2.


Tidigare i år har jag avbokat flera tävlingar jag anmält mig till, eftersom vi inte kan träna ordentligt....................men vilken tur att vi tävlade i går, min duktiga tjej fick i hope 169,5 p.


De räckte till en vinst och ett 1:a pris.


Här är min underbara Diamant  

   

Meet MyOwn Hope Diamond

"Hope"


Så här så betygen ut


Platsliggning 9,5p segt läggande

FF 8p tränger i vä sväng, föraren sprang ej (Jag kan inte springa)

Läggande 7,5 seg ner

Inkallande dk (Glad att hon kom, de sista dagarna har hon bara suttit kvar och tittat)

Sändande med ställande 10 p

Apportering 9p tempoväxling

Hopp 8p tar i (satte sig alldeles för nära)

Fjärren 7,5p sega skiften

Helhet 8p Vill se mer energi i hunden (Ening med domaren)



Glad för poängen i FF när jag inte kan springa alls och

Att vi fick 10 p på rutan som vi jobbat så med och har varit ett riktigt hatmoment från min sida kändes bra och de som fått de att fungera var tips från Marie.


Hela Hope var så seg i går..........eller hon är, så som hon alltid är efter löp, i sin egen värld   


Jag hade tänkt skippa tävlingen i går också, eftersom de blivit så väldigt lite tränat, dels pga foten också för att mina knän varit så dåliga i några veckor..............som tur var så var jag in i onsdags och fick töma en hel del vätska och fick även en cortison spruta..........så igår kunde jag utan att de gjorde allt för ont igen.


Hope har också varit väldigt seg, den sista veckan efter löpet och hon börjar bli skendräktig, så de var inte optimalt att tävla....................men jag var så sugen och de gick ju bra.


Tror vi har så pass bra grundträning från början (alla grundfärdigheter med variationer) och de gör att hon kan de mesta vi tränat in tidigare, men att hon såklart får sämre precition i momenten, när vi inte tränar ordentligt.


Som vanligt måste jag värma upp 1-2 ekipage före oss med FF och variabelförstärkning, så hon är på G när de är vår tur.


Nu lyser solen ute   och vi ska iväg på lite hundbus.







Av gammelflaxen - 11 juni 2012 10:34

Den här fina bilden kom idag.


 


på Jackie, eller som hon heter på stamtavlan Gammelflaxen Love Ruby. Hennes lillmatte har sommarlov nu och hon och Jackie ska åka på 1 v läger som Blå Stjärnan ordnar. Där kommer de få prova på en massa spännande saker man kan göra med sin hund.


Här om dagen kom de fina bilder på den här killen.

 


efter bad kan de vara mysigt att rulla sig

 


Tiger har ju en egen blogg och där kan ni se vad han och Maija gör.


Trixie (Gammelflaxens Love Jade) har också en egen blogg. Där kan ni om ett tag läsa om bla hennes MH.


I går var jag och träffade träningkommpisar en stund. Karin, Susanne och Marie skulle träna RL, Lennart var där och hade tränat Jasper när vi kom.


Jag tränade kanske 10 min med Hope. De var inte vår dag.............för varmt, i slutet av löpet och en haltande matte gjorde att inget fungerade för oss........men vi fikade och pratade och jag hade en "egen" stund med både Hope och Emmi.


Här är go hjärtat Emmi med mig och Marie

 


Gott med glass

 


Susann hade kameran med sig, så de är hon som tagit de sista 2 bilderna


De blev också väldigt mycket hundbus, eftersom Ajax var med oss hela dagen.

Av gammelflaxen - 9 juni 2012 18:54

I dag har Gammelflaxens Love Jade "Trixie" gjort sitt MH uppe i Åsele. De ska bli så spännande att läsa protokollet sedan och jämföra med de andra i kullen. En 2.a på skotten fick hon och skrammlet var absolut inget problem, de löste hon själv, som övervägande av alla i kullen gjort, fånga bytet gjorde lill tjejen också.

Beröm för bra kontakt mellan matte och Trixie fick de också.


 

Trixie


I dag var jag i väg en stund med hundarna. De blev lite bus hemma hos Lennart och Marie, med deras hundar Jasper, Lewi och Picasso. Gott fika och en massa prat också. Tack.


En kort sväng till klubben blev de ockjså.


Kunde inte låta bli en kort ff

 


En platsliggning, alldeles för oss själva

 


Hopp

 


Emmi & Hope

 


Tror Emmi börjar få ont i tanden igen, så på måndag får jag ringa Pia (vet)


I fredags var jag och myste med lilla Stella.

 


Stella är en liten Toy pudel valp, som flyttat hem till Stina, Kent och Puma (Dvärg pudel)

Hon (Stella) var så söt, nyfiken, trygg och social. De dröjer nog inte länge förän hon kan en massa roliga trix, så som Puma kan.


De var så kul att prata och fika med Stina.


Hoppas på en bra dag i morgon också. Ajax ska vara här hela dagen, så ska vi på utflykt blir de 3 aussies som får följa med.

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards