gammelflaxen

Alla inlägg under december 2011

Av gammelflaxen - 30 december 2011 19:19

Så är de dagen före nyårsafton...........ett nytt år är på väg, spännande.

 

I går torsdag hade jag och Marie vår kurs igen. Den här gången blandade vi in teorin mer i träningen, får nog försöka göra så, för annars kan de bli för jobbigt (tror jag) .Våra kursare fick prova på balansboll med sina hundar och alla 4 benta tyckte att den var jättekul.  För Lennart och Jasper var de första gången och Jasper gillade den verkligen.

 

De blev också träning på mer grundfärdigheter och lite annat smått och gott. Våra kursare är alla så duktiga. De är så kul att ha kurs för dem tillsammans med Marie. I går kom även Maud en liten stund, jättekul att hon orkar mer och mer.

 

I onsdags var jag och hälsade på min kompis, jag inte träffat på länge. Vi bor inte alls långt ifrån varandra, de tog mindre än en timme att åka dit. De blev en massa timmar med mat, fika och prat. De kändes som om de var i går vi sågs.  Nu har hon 3 bc och en hel massa får (ca 100 st), hästar och 1 jakthund. Vill jag testa Emmi på får , så kan jag göra de där................men vi får väl se hur de är med mina leder, tid och all annan träning. De kräver ju en hel del om man ska valla på riktigt. Hur som helst så var de jättekul att träffas igen.

 

I går kväll var jag in på Sussies blogg och såg att hon lagt ut något hon kallades "Dagens trick". Tänkte att jag skulle testa de med Emmi i dag......................... De som hunden skulle göra var att stå mellan förarens ben med tassarna på matte/husses fötter medan denna går framåt.  De verkar ju inte så svårt, men de är mer att lära in än man tror. Jag bestämde mig ialla fall för att prova.

 

Så på fm tog jag fram ett block, jag hade som tasstarget och klickade Emmi för att frysa på den. Sedan tränade vi lite följa nostarget, för att få in henne mellan mina ben. Jag vill inte locka med godis.  Så la jag blocket mellan mina ben och klickad för att hon stod på det mellan mina fötter och sedan stod jag med tårna inåt och försökte få henne att kliva upp på mina fötter.....................de lyckades endast på ena foten. När vi tränat i ca 15 min så slutade vi.

 

Senare så blev de en tur till klubben och då tränade vi detta igen.....................med den skillanden att jag klickade in min sko som tasstarget. De blev 15 min träning och vi fick till det bättre än jag trodde på dessa 2 träningspass. Försökte få ihop en liten film, som kan ses här. Vi är inte klara, men en bra bit på väg.

 


 

Emmi är jätterolig att träna med och hon blir väldigt mattig, när vi har tränat. Vill vara med och på mig hela tiden. Hon är inte lika känslig som Hope. Mamma Hope är väldigt lätt att ha att göra med och mer känslig och försiktig än Emmi. Hope är också rolig att träna och blir också mer mattig då. Båda två är så mysiga och härliga, men faktiskt väldigt olika på många sätt.

 

Jasper är ett mellanting mellan sin syster och mamma. En helmysig kille som tar de mesta med ro. Tittade nyss på termometern...........de har blivt kallt - 7 grader ute. Tur att jag eldar i köksspisen, så här inne är de varmt och mysigt.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 27 december 2011 18:08

Tänk nu är julen redan över. Några få mysiga dagar som gått otroligt fort, med en massa mys tillsammans med familj, släkt och jättemycket god mat, fika och julgodis. Ja här hemma finns de både mat, fika och godis kvar att njuta av.

 

Vi började med julknytis i fredags tillsammans med alla Jannes söner och deras familjer och andra släktingar, för att sedan på julafton fira med "min" sida. Då var även hundarna med. Emmi och Ajax busade och lekte hela dagen. 

 

 

Puss

 

 

The new "Dog Whisper"

 

  

En trött Emmi


Juldagen blev  lugnare, med lite fika främmande och sedan i går så vaknade vi till strömavbrott och nerfallna träd över vägen mm, men vi kom i väg till syster yster med fam, de bjöd som vanligt  på engelskt julbord med allt från fylld kalkon till minces pie. Daniel fick övningsköra både dit och hem. Han kör så jättebra.

 

 Jonna min gammeldam var hos mamma och pappa......hon lyckades stjäla skinkan på en gång...............en dalmatiner är alltid hungrig....... och bra på att förse sig själv.

 

Nu har jag semester hela veckan och några dagar till................så skönt. I dag blev de en härlig dag, vi sov till de blev ljust och efter frukost med sonen, åkte vi och träffade Jasper med husse och flock.

 

Hope fick en blandning av budföring/rapport på 1,8 km och hon var älskade det som vanligt, springa springa, fort fort.........

 Småttingarna (som inte är så små längre) fick också varsin budföring. Emmi hade mycket att kolla in och nosa på bla följa mamma Hopes spår............ Jasper är som vanligt jätteduktig. Sedan blev de en massa hundbus och go fika. Tack!!!

 

Under 80 taler och en bit in på 90 talet höll jag ju på med slädhundar.

 

  

 

De var så mysigt att stå bakom släden med 6-8 hundar framför och de ända man hörde var snön under slädens medar och hundarnas andetag........... och i dag ringde en kompis från den tiden. Vi har inte pratat på väldigt länge, men då när vi båda hade runt 15-20 hundar var, gjorde vi en massa roligt både med och utan hundar ihop. De var så kul att höra i från henne och tänk hon hade inga slädhundar kvar hon heller, utan vallhundar (slummpen???)  3 bc och 100 får................... Hade som jag haft valpar mm

 

Nu ska vi träffas , hon bor inte alls långt i från mig ca 1 timme med bil. Ska bli så kul.

 

Vill också tacka alla vänner och bekanta för en massa fina julhälsningar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 19 december 2011 18:50

Nu har snön kommit. I morse när jag åkte iväg så hängde träden ner över vägen, tyngda av snö och de var halt. I dag hade jag röntgentid och läkartid på ortopeden för armfrakturen............och ja minst en månad till innan de kan vara läkt. Får räkna med årminstone 3 mån från skadetillfället sa han. Så de är bara att forsätta med axel/armstödet och ta de lugnt med armen..............inga tunga lyft eller ryck från hundar mm

 

Lite synd att de tar sådan tid med armen, har pratat med en instruktör i dalarna om en heldag för mig och Emmi.............nu får de vänta ett tag till.........men bättre sent än aldrig, heter de ju.

 

Hur som helst så känns de bätre i alla fall, läkningen är på gång.

 

Träningen är som jag tidigare skrivit på sparlåga. Vi tränar lite, lite innomhus och häromdagen blev de mer balansträning med pilatesbollen för Emmi. Hon tycker de är kul, så fort bollen kommer fram försöker hon komma upp på den..............ja hon hoppar till och med efter den. Här är en kort, liten film från träningen på boll.

 


 

Hon får i bland "bara" ha fram tassar och mage på bollen och själv klara balansen och i bland hjälper jag till och håller bollen stilla. De är de gånger hon står eller sitter på bollen.

 

Snöbus har de också blivit en hel del för mina godingar. Här är ännu en kort film på lite bus med Jasper och hans flock.

 


 

Lite mörk film.

 

Var till Maud i söndags em tillsammans med Marie, då blev de mycket hundprat och fika. Så mysigt så. Jag hoppas vi hinner ses och träna lite i mellandagarna. Jag har ju tagit semester...........jobbar bara i morgon och är sedan ledig i 2 veckor. Härligt!!!! Hoppas hinna med familj, vänner och hundar ordentligt.

 

Har lite nytt jag tänkt träna in med Hope, bara för kul och se om de går bra. Fick lite råd och tips av duktiga Sussie. Tack.

 

Nu ska de bli lite kloklippning, ansning av svansar mm och sedan lite gofika och tv med familjen.

Av gammelflaxen - 16 december 2011 18:07

Just nu händer inte så mycket med vår egen träning. Emmi tränar jag inne rätt ofta, men stackars Hope får inte alls tillräckligt med träning för tillfället. Jo visst får hon också träna inne men de är inte tillräckligt.

 

Ute är de is och halt, jätte halt. Härom dagen trodde jag inte att jag skulle kunna ta mig till jobbet, för våra 3,5 km ner till 272:an var bara is med vatten upp på.

 

I torsdags (ja igår) hade jag och Marie första träffen med våra kursare på klickerkursen. Vi tränar inne ett ekipage i taget, medan de andra sitter bredvid med sina hundar och tittar. De är väldigt bra både för de ekipaget som tränar  att få jobba när andra tittar och när mat tittar på andra lär man sig också mycket och kan ställa frågor och se hur de ska göra eller inte göra.

 

Vi har 6 deltagare. Två unghundar, varav Jasper är den ena och sedan är de någon som aldrig tränat hund förut och någon som har en del erfarenheter av klickerträning. De är ett blandat men duktigt gäng. I går blev de en hel del teori också, men de behövs, de är mycket nytt eller delvis annorlunda.

 

Måste säga att Jasper var så duktig, han brydde sig inte nämnvärt om de andra hundarna och att träna med honom lös var inga problem. Lennart och Jasper har börjat träna in grundfärdigheterna och just nu bjuder Jasper på ligg när han inte vet vad husse vill. De har varit mycket träning på frivilliga ligg så de har nästan blivit ett defaultbeteende.

 

De andra hundarna var också jätteduktiga och igår blev de lite targetträning för alla.

 

I dag har vi haft så roligt besök, både av Jasper med fam och av Opal med matte Elin. De var jätteroligt att se Opal. Jag har ju inte träffat henne sedan hon flyttade. Hon är en så fin tik och jättetrevlig. Titta så söt hon är .

 

 

 

Lennart, Jonna och Jasper kom lite tidigare, så mina hundar och Jasper lekte ute en bra stund. När Elin kom så gick vi en promenad och Jonna tog min kamera för att fota. Tyvärr hade de blivit för mörkt för att bli bra bilder, men Jonna har tagit alla bilder som jag lagt ut idag, så en del blev jättefina.

 

Här är Jonna, Emmi och Hope

 

 

Jag, Elin och Opal

 

 

De började snöa, med väldigt stora och vackra snöflingor under promenaden. När vi var tillbaka gick vi in och fikade.

Elin hade med sig väldigt goda saffransbullar och Lennart och Jonna hade också med sig en saffranskrans och jag hade gjort en mjukpepparkaka och pannacotta...........................så de blev mycket gofika.


Inne vlev de lite bus, så klart


 

Här har vi lite fler bilder

       


Nu har jag 3 trötta och nöjda hundar, efter dagens bus och upplevelser. Jag ska ta något lätt att äta och kommer sedan att krypa upp i soffan och se på tv och gofika med de som blev kvar..............................

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 7 december 2011 17:05

I går åt jag mitt första julbord och så gott de var. Vi var i en mysig gammal herrgård och när jag skulle åka hem var de -11!!!!!

De var första gången i denna vinter de var så kallt. Fick en så fin julgrupp på julmiddagen i går, mysigt.

 

I dag var de inte lika kallt, utan de har hållit sig tunt 0. Efter jobbet åkte jag och tränade lite med vovvarna. Hope fick börja med lång budföring/kort rapport sträcka. De blev ca 300 m x 3. Så glad hon blev över att få springa fort, fort..............

 

Sedan blev de lite allmän lydnadsträning och de gick riktigt bra. Emmi fick också börja med en budföring och sedan provade vi hoppet. Väldigt lågt bara 2 brädor. Båda gick fint.

 

Efter de gick vi in och tränade lite bla backa, som syns på den här lilla filmen. Jag har inte riktigt shapat in det, utan använder mig mer av omvänt lockande.

 

 

De blev även ligg, stå träning. Då klickar jag för ligget och belönar i ståendet.

 


 

och stadegträning i stå bla

 


  
 


Få se om de blir lite mer balansträning i kväll, men först ska jag koka knäck och så får vi se om tidien räcker till för mer träning innan resten av familjen kommer hem.
  




 










 

Av gammelflaxen - 6 december 2011 14:00

I går kom jag att tänka på balansträning och att många använder pilatesboll till sin hund för att träna kordination, balans och små muskler. Så fram med bollen och träna Emmi. Jag började med att hon fick  bekanta sig med bollen, vilket gick på 2 sek. Den var inte de minsta läskig, bara rolig.

 

Sedan höll jag fast bollen och klickade upp henne med frambenen. Efter en liten stund lät jag bollen röra sig bakåt och klickade, då måste hon röra sig och bollen lite framåt för att få belöningen.

 

De blev ett kort pass till i går kväll och då stod hon upe på bollen och satt. Här är en bild, tagen med telefon

 

 


Här sitter hon och balanserar

 

De här ska vi defenitivt göra flera gånger, bra för så mycket och kul.

 

I dag har jag vrit ledig på dagen så då kom Lennart hit med Jasper, Lewi och Picasso. Vi tog en promenad med alla goa fyrbenta vänner.

 

 

Lewis syns i vänsterkant litegran, den prickiga damen är Jonna, den lilla Picasso. Längst bak med kort svans är Emmi, här framme syns mamma Hope och Jasper.

 

Här är bussyskonen

 

 

Daniel tog en sväng med 4 hjulingen och var väldigt intressant

 

 

 

Emmi i sin normal fart

 

 

Jasper

 

 


Under promenaden försvann Lewi................. han var borta ca 1- 2 tim innan han dök upp här hemma igen. Han kom presis när Daniel skulle ut och leta julgran med Hope och Emmi. Lewi hade skadat trampdynan på en baktass men var annars bara törstig och glad som vanligt. Nu är han på väg hem med Lennart och resten av sin flock.

 

Daniel har hittat en superfin gran, den ska vi klä snart. Sedan blir de styrelsemöte och julbord för mig i kväll med jobbet.

 

Jo en sak till som ordnat sig under dagen är att nu har jag ett prel. datum för MH i vår med Lovekullen. Inte alltid lätt att få allt att passa i hop. Hemmaklubb, ledigt beskrivare, ledigt på klubben osv.............hoppas bara datumet passar så många som möjligt.

 

Avslutar med en bild på Hope, från i vintras.

 

 

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 2 december 2011 19:25

och jobb förståss, de är vad jag sysslat med den här veckan.

 

I måndags när jag satt på jobbet, ringde jag hälsocentralen kl 8.00, de ringde upp kl 8,30 och kl 9.00 satt jag hos läkaren...............inte ofta allt flyter på så. De blev i alla fall att direkt åka vidare till röntgen och akuten igen. Den här gången såg de att de var en fraktur på överarmen.............................inte konstigt att de inte gick att använda armen till särskilt mycket. Skönt att veta varför de gör ont. Vid första akutbesöket sa läkaren att jag skulle använda armen så mycket som möjligt, men nu när de var en fraktur ska den vara still. Slapp som tur var gips och har något liknande cross skydd i stället.

 

Har tränat mina hundar så smått, men långt i från tillräckligt. I torsdags fick Hope lite mer träning och gissa om hon var nöjd sedan, min goa Diamant. Hon fick även budföring på ca 200 m x 3 och de gillade hon extra mycket. Hon älskar ju att springa snabbt. Vi måste försöka få ihop någon dag då vi kan träna lite rapport igen.

 

På kvällen så fick Hope vara hemma och Emmi fick följa med till klubben där jag och Marie förberedde för vår nästa kurs, som vi ska ha. De blev även lite gofika och bus för Xit och Emmi.

 


 

Vi tränade även stadga på stå och ligg. Nu kan jag gå runt henne även i stå. Duktiga lilla hjärta. De blev även lite kontakt med störning. Emmi satt fot och Marie störde genom att röra sig runt och nära oss. De gick riktigt bra. Marie filmade en hel del och OJ vad jag tränar ostrukturerat............måste börja planera bättre. Göra de där som jag alltid tjatar på kursarna om när jag har kurs...................

 

I dag kom boken (häftet) Walk Up "Herding with a loose eyed breed" av Anneke de Jong. Hon har jobbat med aussie sedan 1994. Boken är perfekt för en som jag som inte kan något alls om vallning. Den tar upp en massa saker från grunden tex skillnaden mellan en "loosed eyed" och en "strong eyed" dog, olika termer och vad de betyder, kommandon, torr träning utan djur, hur man startar vallning, de är en massa teckningar på hur hunden ska röra sig om boskapen gör si eller så och vad du kan göra om fåren/ankorna/korna gör si eller så. Alltså en bra bok för nybörjare.

 

I dag har jag varit och köpt julklappar, jag är långt i från färdig men några blev de ialla fall. Tre fika han vi med under dagen................älskar att fika...............

 

I kväll har de blivit ännu mera onyttigheter, då Daniel och Anna har gjort "Rocky road" så gott, men de ska sparas en hel del av dem till Daniels födelsedag nu i veckan............och mer godis och annat gott ska bakas. Tur att Daniel kan fixa så mycket nu, jag klara de inte med en arm............I tisdags bakade han pepperkakor, så goda.

 

Nu ska jag ta och vila lite, så muskler och de onda minskar...................tur de finns vetekuddar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards