gammelflaxen

Alla inlägg under oktober 2011

Av gammelflaxen - 30 oktober 2011 17:35

måste man kalla denna helg, för den har jag ägnat åt träning med mina go hundar och härliga vänner .

 

I lördags var träffades jag, Marie, Maud, Karin och några till på klubben för att träna. Vädret var perfekt för hundträning.

Först tränade jag en stund med Hope.

 

 


Marie hade gjort en uppletande ruta, så då gick vi alla dit och jag provade uppletande med Emmi. Hon klarade de så bra, men de var första gången vi provade och rutan var, hälften av en "riktigt", så när hon kommit in med en grej, så avslutade jag där.

 

  

 

Efter uppletandet så blev det fika och prat. De var så skönt att ingen hade speciellt bråttom, så vi kunde fika en lång stund.

Vi fortsatte att träna efter fikat. Emmi fick bla vara med på en liten platsliggning och skötte sig så bra.

 

Emmi, Xit och Peo

 

   


Hope fick uppletande hon också, så klart och hon fick även prova vittringsapportering för första gången. De gick super!!!

 

   

Var är belöningen???

 

Så avslutades träning med budföring för Emmi. Hon var jätteduktig när hon sprang mellan mig och Marie. Här är hon på väg till Marie.

 

 

 

Sitter så fint hos Marie, får lite godis såklart

Marie är en av Emmisa favoriter

 

 

 

och så på väg till mig

 

 

 

Så duktig mitt lilla hjärta.

 

 

 

Innan vi åkte hem blev de lite bus med goa Xit också. I går blev en heldag på klubben, var hemma vid 17 tiden.

 

Till i dag hade vi bestämmt att spåra och göra uppletande. Vi var 6 personer och 7  hundar. När spåren var gjorde blev de fika. Susanne hade bakat en super god kaka. Jag tror vi alla tog väldigt stora bitar.

 

 

Här är vi, Maud, Kajsa, Anna-Lena, Marie, Susanne.


Kajsa håller på att titta på änglar som Susanne har gjort, så urfina och generös som hon är så fick vi välja varsitt.

Tusen Tack Susanne, för änglar och kaka.

 

 

 

Efter fikat så blev de uppletande.

 

 

Susanne och Lotus

 

I dag var rutan fullstor, men Emmi kom in i fullfart med 2 grejor, sedan avbröt jag.  Marie tog med sig henne i kopplet ut i rutan och då markerade hon ytterligare saker.

 

 

Marie och Emmi kampar

 

Hope fick så klart också ett uppletande och kom in i full fart med grejor............................men hon har fått för sig att hon ska markera i rutan först, innan hon hämtar något. Jag menar verkligen markera, för hon springer runt och lyfter på benet och kissar på träd och stenar. De måste jag få bort på något sätt...........SUCK!!

 

Så var de dags för spår. Marie hade lagt ett spår åt Hope och hon gick det också. Här är de på väg.

 

 


Hopes spår var ca 700 m och de gick riktigt bra. Hope och jag tränar ju inte spår tillsammans, då jag inte kan klarar att gå i terrängen och inte hålla henne heller utan att få så ont i axlar och händer. Nu missade hon slut pinnen, för jag hade gått till spårslutet och hon kände min doft ....................man är inte alltid så smart.

 

Maud hade lagt ett spår på ca 300 m åt Emmi, som Marie också gick. De gick också bra, hon kom bort sig på ett ställe, men hittade tillbaka till spåret igen. Hon plockar inte alla pinnarna, men hon letar rätt på dem och markerar, Här har hon kul med slutpinnen.

 

   

 

Maud var tvungen att åka lite före idag och när vi var på väg tillbka med Emmi från spåret, så stannade Maud sin bil och pratade med mig och Marie genom fram rutan som hon vevat ner........................och vad gör Emmi då............jo från stående försöker hon hoppa in genom framrutan..............tokfian min............men hon lyckades inte komma in även om hon var upp i den nervevade rutan.......................

 

Här är Marie och Xit på väg till Xits spår.

 

 


Jag är så glad att jag har så härliga och goa vänner, som hjälper mig med sådant jag inte klarar själv tex lägga spår, spåra mm berodende på hur mina leder är för tillfället. Ni är super!!! 

 

Förutom jag så  har Marie Larsson, Susanne Gunnarsson  och Maud hansson fotat. 

 

 

 

 


Av gammelflaxen - 17 oktober 2011 17:18

Helgen har bjudit på ett otroligt höstväder och de har även fötts en ny underbar liten baby, så nu är Daniel farbror och Janne farfar ännu en gång. 

 

Vi har passat på att vara ute en hel del. Träning blev det också. Vi åkte in till klubben och träffade Lennart och Jasper. Marie passade också på att träna Xit och vi alla fikade och pratade som brukligt är. Så mysigt med dessa fika stunder.

 

Jag tränade Jasper en smula, bla linförighet/fritt följ och kontakt.

 

    Lennart har även fått Jasper att börja kampa lite mer. De är ju jättebra att ha kampen att ta till som belöning lite då och då.

 

Jasper fick också lite bus ryck mellan momenten och sprang som en raket mellan mig och Lennart.

 

 

 

Hope fick också träna en del. På henne använder jag då och då, en snusdosa med godis, som jag kan kasta och hon hämta och så gör jag "stor" affär av att öppna och ge belöning.............i bland får hon Jackpott och äta flera själv ur dosan. De är en uppskattad belöning.

 

 

 

Emmi tränade jag också, men de blev mycket lek och kamp med henne. Tränar på att hon ska komma in med leksakerna. De fungerar riktigt bra, men inte helt än.

 

 Jag använder mig av två i hennes ögon likvärdiga saker och kastar iväg den ena, när hon hämtat den och kommer mot mig kastar jag den andra. Då släpper hon den första för att rusa efter den andra. Så tränar vi så och hon får komma närmare och närmare mig innan jag kastar iväg den jag har i handen och tillslut måste hon lämna vid mina fötter och sist i min hand för att jag ska kasta iväg den nya leksaken.

 

Full fart efter pipsaken.

 

         

och där var den åtråvärda gröna kon.

 

Lite linförighet/fritt följ blev det också. De är sådant som tar tid och kräver tålamod att träna in och få till de som jag vill ha det.

 

 

Kampa älskar hon, så jag försöker använda mig av de som belöning också. Inte de ultimata med mina händer och axlar........................men, men.

 

Hon fick sitta, ligga och ta kontakt innan de blev någon kamp. De fattade hon snabbt........och de är ju så att ju mer hunden vill ha något, ju lättare (ialla fall i teorin) är de att få hunden att göra de du vill.

 

Ögonkontakt = kampa

 

      

 


 

Här är en till bild på Emmi 

   












Förutom hundträning, så blev de fortsatt arbete på taket, god mat och trevligt umgänge.

 

 

 

Av gammelflaxen - 14 oktober 2011 10:35

I går fick vi äntligen till en träning där vi både hann träna ordentlig, fika och prata. De var så kul.

Dagen började med ett möte i Åmot, för mig. Hundarna fick följa med och sedan åkte i direkt till klubben. Marie och Xit var redan där och strax dök Susanne och Maud upp med sina hundar. Vi började med riktigt gofika. Marie hade bakat äppelkaka med vaniljsås. Tack så Gott!!

 

De var länge sedan vi nu hade tid att träffas så här mitt på dagen, så nu blev de så klart en massa prat innan vi gick ut och tränade. Jag började med Hope och hon är så duktig nu min goa tjej. Blir så tävlingssugen när allt flyter på så bra.

 

Sedan var de Emmis tur, vi tränade bla linförighet.

 

  

 

De blev en hel del annat också bla budföring med Marie. Efter de så kampade och lekte Marie med henne. Hon tycker de är så kul att kampa, men jag har så ont i axlarna att jag inte kan kampa med henne.

 

Jonna kom också förbi på sin promenad med Jasper, Picasso och Tindra. Hon blev översvallande mött av en glad Emmi.

 

 

Lite bus med Jasper blev de såklart.

 

 

 

Här är Emmi och Maries Xit

 

 

 

Och tillsist en bild på Jasper

 

   

Bilderna har Marie Larsson och Susanne Gunnarsson fotat.

 

I dag lyser också solen och de är en riktigt fin höstdag. Har nyss gjort kvällens efterätt, så den hinner stelna och nu tänker jag gå ut i de härliga vädret. Ha en mysig dag allaihop.

 

Av gammelflaxen - 9 oktober 2011 17:35

I dag hade jag tänkt vara med på lydnads KM på klubben, men eftersom domaren fick förhinder blev det inget KM i lydnad. Däremot blev de KM i agillity  och först kom Jessica Lindkvist Grattis!!!  Vi tränar /tävlar inte i agillity, även om jag tror Hope skulle gilla det. Hope får då och då belöna sig själv genom att springa över A hindret eller genom någon tunnel tex

 

I dag blev de lite gofika på klubben, då Britt-Marie bakat så gott, sedan blev de en tur till skogen och hund bus. Oj vad de sprang alla 5, som galningar. De hade jättekul.

 

Passade på att träna Hope lite i skogen bla så behöver vi förbättra våra vänster svängar.

 


 

De kan ju vara bra att träna någon annanstans än bara på olika klubbar och hemma.

 

Tränade också lite mer stadga på stå.

 


 

Sedan bara för att Hope tycker de är så kul, körde vi en kort budföring.

 


 

Tränade också på inkallande med ställande, lite kryp och steg förflyttningar.

 

Efter skogsturen, åkte vi tillbaka till klubben, fikade lite mer och pratade.

 

I fredags var vi till klubben en stund på em och tränade bla platsliggning

 

 

Lilla Emmi börjar bli riktigt duktig på att ligga kvar..................i alla fall om inget särskillt händer. Hon har ju varit med 2-3 ggr på täv.kursens platsliggningar.

 

Åkte även ut i skogen en sväng och upp till Rönnåsen.

 

  

 

Emmi & Mamma Hope

 

Måste bara berätta att Daniel kom hem idag och berättade att han hade ridit. Hans goa tjej Anna, har 3 hästar och Daniel brukar hjälpa till med lite av varje och sedan när hon rider ut så cyklar han med eller väntar hemma....................idag red han med ut på Valle , ett sv varmblod på 168  - 170 i mankhöjd. Han tyckte de var härligt och mycket stabilare än att köra cross!!!!! Min härliga 16 åring

 

Nu ska jag och Daniel ta och fika med  härligt hembakta kanelbullar. 

 

Av gammelflaxen - 6 oktober 2011 08:39

I går fick hundarna vara hemma själva några timmar på fm och Emmi hade inte bitit sönder något    annars brukar de alltid vara något som hon hittat på. Tex när jag kom ut från duschen en morgon stod hon på köksbordet och viftade på sin lilla svans......... en annan gång så hade hon slitit i ormbunksbladen så blomman låg i en trasig hög på golvet med jord och krukskärvor. Den nya hallmattan är tuggad på både här och där, hon är en väldigt påhittig tjej med massor av energi och nyfikenhet.

 

Lennart och Jasper kom på "busbesök", ja resten av hundarna var också med. De var så skönt ute att vi fikade på altanen medan hundarna lekte. De här fotot lyckades jag få till på mamma och valpar.

 

  

Jasper, Emmi och mamma Hope

 

Den här veckan har de inte blivit mycket träning av olika anledningar, men i går kväll blev de äntligen av. Vi hade avslutning på tävlingskursen, så jag åkte in 1 timme tidigare för att träna lite.

 

Hope skötte sig bra, go hjärtat. Hon är så glad när vi tränar. När kursarna kom och började med platsliggning så fick Emmi komma ur bilen och vara med, sedan blev de tandvisning...............men för Emmis del mer träna på att hälsa med alla fyra tassarna i marken   . Hon fick träna lite linförighet också, innan jag satte in henne i bilen och kunde ägna mig ordentligt åt våra kursare.

 

Marie och Maud kommenderade dem,  medan jag pratade och försökte  bla visa hur man kan träna in bakdelskontroll och körde lite fotgående med variabelförstärkning mm

 

I går var sista gången på kursen, men fler kommer även att gå på klickerkursen jag och Marie planerar till nov/dec    

 

 

 

 

 

Av gammelflaxen - 3 oktober 2011 08:57

Den här helgen har 2 valpar från Love kullen ställts ut. De är jättekul och väldigt bra träning för valparna, med alla andra hundar och en massa människor. Liv och rörelse överallt. Är även  ett perfekt tillfälle att öva att vara med "sin" människa och inte hälsa på alla.

 

 

Jasper blev 2.a då han var på Gävle BK i lördags den 1 okt. I kritiken står bla : Att han var lite för valpig :-) och att han har för slarvig svans. De mesta var annars bara bra :-) och han beskrivs som öppen och trevlig, vilket stämmer jättebra.

 

 

 

Nipsu (Coral) ställdes ut för första gången i söndags den 2 okt, i Göteborgstrakten.

Även  på hennes kritiklapp stod övervägande positiva saker, sista raden lyder " Normala rörelser, dock något svårbedömda pga att hunden är glad"

 

Jag var till Gävle och tittade när Jasper ställdes ut, med mig hade jag Emmi. Vi träffade bla Sussie och LP1 LP2 FD1 FD2 Meet MyOwn Blue Magic som fick Excellent. Grattis !! Magic är kull bror till Hope och morbror till valparna. De är även AGRIA kvalade, så ni kan se dem på mässan i dec. Klicka här för att komma till deras blogg Magic.

 

Vi träffade även Minna med  LP1 Meet MyOwn Corvina Veronese "Luna". Luna fick också Ecellent. Grattis!! Hope är moster till Luna (så hon blir kusin till Lovekullen). Minna och Luna är även uppflyttade till lägre klass spår och tävlar även i agillity. Tänkte även lägga en länk till deras hemsida men just nu är länken bruten.

 

  Foto: Liz Myhr

 

Passar även på att berätta att den 17 sept blev LP1 LP2  Meet MyOwn Idols Eye "Zanto" Godkänd i högre klass spår. Grattis!! Här hittart ni hans hemsida Zanto. Zanto är ju också kullbror med Hope.

 

 

 

 

 

 

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards