gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 6 juli 2015

Helgens lydnadstävlingar

Av gammelflaxen - 6 juli 2015 10:27

I fredags var vi iväg och tävlade lydklass 3. De var så varmt. En dag då man skulle vara ute på havet med båten och ha de skönt, inte tävla.... 


Tidg lördagsmorgon

 


Att de var väldigt varmt märktes på alla deltagande hundar, som gjorde missar som de normalt inte brukar göra.


Gruppmomenten gick bra och rutan gick också mycket bättre än vad jag trodde den skulle, då vi haft en del problem med den. Så 8 p på den är jag nöjd med just nu.


Konerna var blå och genast tyckte ju jag att de måste bli svårt.......men tror inte att färgen spelar så stor roll för hundarna. De som däremot spelade stor roll för många hundar var att skylten där man ska komendera hunden att stanna på inkallande med ställande, stod bara några meter från sträckan hunden skulle springa till rutan.


Hope sprang först mot skylten och sedan upptäckte hon rutan.  Någon hund ronderade och fler sprang mot skylten innan de vek av mot rutan. De är såklart något vi borde tränat på, störningar i form av skyltar och koner lite överallt. Vi har faktiskt gjort en hel del störningsträning, men inte just den här.


Vi nollade metallen och hopp/apport.


Foto från tidigare tillfälle

 

Att vi nollade metallen var förväntat, men hopp/apport brukar gå jätte bra, så där blev jag överaskad just då, men när jag sedan tänkte efter så hände något på sista träning på klubben vid just hopp/apport. Vi hade lånat en tung träapport och hon tog den först men släppte och ville inte komma in med den. Jag kan inte komma ihåg hur jag reagerade, men antagligen på ett för henne obehagligt sätt och då vill hon inte försöka mer. 


Hope är väldigt försiktig och känslig så jag brukar verkligen försöka tänka mig för och blir de fel gör vi bara om.


Hur som helst så slutade vi på en 2a plats utan uppflyttningspoäng och känslan var inte heller bra. Jag funderade på att strunta i söndagens tävling, men är glad att jag inte gjorde det trots allt. Vi fick inga uppflyttnngspoäng  och slutade på en 3e plats, men känslan var så mycket bättre. (även om de inte ser ut så på bilden)

 


i omdömmet på helheten skriver domaren att "hunden verkar väldigt tagen av värmen" vilket hon också var, båda tävlingsdagarna.


I lördags försökte jag få Hope att apporter, men hon ville inte. Så sent på kvällen när  de var lite svalare så lekte vi och hon fick  sticka iväg efter leksaker jag kastade och komma in med dem. Även på söndag morgon lekte vi så.


På söndagens tävling när jag förstod att vi inte skulle nå våra (mitt) mål att få uppflyttnongspoäng, så beslöt jag mig för att ge Hope trevliga minnen från tävlingen. Så vid hopp/apport sa jag aldrig stanna utan hon fick springa i väg efter apporten när jag kastade den och hon hoppade så snyggt apporterade fint och flög tillbaka över hindret och satte sig så snyggt. Då blev de belöning från mig med röst och klappar................så klar nollade vi, men de visste jag ju att vi skulle göra. Men de kan de vara värt för att de ska fungera bättre på en annan tävling.


I bland måste man kunna lägga prestigen åt sidan och göra de som käns bäst.


 

    


   *


Lite bilder från den sista veckan


           


Har varit till en kompis med slädhundar och tog lite bilder såklart

       


I dag så ska vi bara vila och i veckan kommer vi träna korta roliga pass.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards