gammelflaxen

Alla inlägg under maj 2015

Av gammelflaxen - 31 maj 2015 13:15

De är redan sista dagen i maj och ännu ingen sommar. Hoppas den kommer hit snart.........den är efterlängtad.


Jag och Hope har ägnat stor del av träning åt ff, för att försöka få till den så bra som möjligt. Vi har inte kunnat träna de ordentligt på länge länge, men nu så är de prio 1. Jag vet att i ff är de jag och mitt haltande som är begränsningen och inte Hope, men vi får göra så gott de går.



Tidigare i veckan så tränade jag att gå utan hund, för att hitta bästa sättet att få till svängarna. Jag tappar lätt balansen i dem. Fick hjälp av träningskommpisar som klickade när jag gick bra och vi kom fram till ett sätt som fungerar bäst för oss.


Vi har också tränat ff med variabelförstärkning. I torsdags var vi 5-6 ekipage på klubben som tränade samtidigt så de blev riktigt bra störning. De blev ca 500-600 steg. Vi började med att värma upp i nivå 2 och sedan blev de nivå 6 och 7. De kändes bra.


Gömd platsliggning med skott fick vi också. Inga problem, de brukar de inte vara.

Sedan har de blivit lite all möjlig träning som rutan mm


 

Emmi har också tränat lite, men fokus har varit på Hope.


Här är lite bilder på Emmi,

   

Bus och spring är en favorit

   

  Emmi

     

Har skaffat mig en träningsbok också. Förhoppningen är att jag jag ska använda den till all vår träning, både planering och skriva i den efter varje tränings pass...............hmmm där har jag redan missat


 



   

Av gammelflaxen - 17 maj 2015 12:22

Nu var det rätt länge sedan jag skrev något, så jag vet inte riktig var jag ska börja. Så de får bli lite om den sista lydnads- och noseworkträningen.


I torsdagskväll var jag upp till klubbens öppna torsdagsträningar. Jag ville framförallt vara med på gruppmomenten. De brukar inte vara några problem med dem, men de var länge sedan vi gjorde dem i hop med lite mindre "kända" hundar.


Hope

 



Den gömda platsliggningen gick bra, men hon la sig ner på sitt i grupp när tiden nästan var ute.


Vi blev sedan kommenderade och jag märkte att vi har väääääldigt mycket vi måste få till innan tävlingen, om vi nu hinner det. Eftersom jag jag haltar så mycket och inte kan springa får vi ju aldrig bra poäng i ff och då vill jag att de andra momenten ska sitta, eller vara så bra som vi kan... 


Är inte de  här rätt???

 

Just ja, så här är de ju..

 

Här vet jag hur de ska vara

   

Här får du matte

 

Hoppapport

   

Belöningen är på väg

 

 

 



I fredags em blev de noseworkträning. De var säkert 2 v sedan sist. Vi träffades på klubben och började inne med en golvbana och en låda med 6 muggar. Både mina tjejer och Maries Xit och Stinas Puma och Stella var så duktiga.


Efter lite fika och en massa härligt prat, gick vi ut och preparerade en vedhög på två olika ställen och två långa master som ligger på klubbparkeringen blev preparerad på 3 ställen.


Här letar Emmi

         

Här markerar hon en av dem

 

Här markerar Hope

 

Så var det masterna

 

Ja de var rätt, en ligger på marken

 

Ja där inne i röret är det också en tops


 

Helt rätt


De var en jätte rolig och energigivande em, som jag hoppas vi snart gör om.


  


Vår kurs har vi också haft avslut på och fick en så gullig present av våra kursare.


 


  


Lite fysträning har de också blivit och en del hundbus. Här är lite blandade bilder.


Hope och Ajax (snart 11 år)

 


    

En busig kille

 

Hope och Nora

 

 Daniel och Nora 3 år

 

Emmi

   

 

 




Av gammelflaxen - 4 maj 2015 18:08

I helgen hade jag permision från sjukhuset och i dag blev jag utskriven. Jag känner mig nästan helt ok och de är så skönt att vara hemma igen efter drygt 1 vecka på infektionsavd.


I går på permisen åkte jag med bästa Marie och Stina upp till Edsbyn på en halvdagskurs i i nose work.

Vi träffade Mia som var på klubben för några veckor sedan och berättade och visade med sin aussie Akilles.


Jag hade bara Emmi med mig. De blev bara en av tjejerna som fick följa med eftersom jag inte är helt ok och de kändes bra att ha en hund att koncentrera sig på och ägna sig åt en hel em. Att de blev Emmi beror på att hon kommit längst i sin träning och då kan vi behöva lite mer råd för att komma vidare.


Emmi  på Edsbyns BK

 


Vi började innomhus, med rumssök. Mia hade gömt doften på tre olika ställen. Emmi jittade alla tre. Den första var på golvet under ett bordsben, den andra i på en panel så hon måste upp på en stol för att kunna markera och den tredje inne i ett skåp.


Emmi hittade alla tre, hon hade svårast att markera doften inne i skåpet. Så blev de ännu ett sök innomhus, bland kartonger. Doften låg i hörnet av rummet på golvet och på vägen dit låg de kartonger att leta igenom.


Emmi hittade doften och markerade den jättebra, med bra menar jag att hon "frös" lite längre på den än på de andra vi gjort tidigare. Jag vill ha riktigt bra frys markering, så de behöver vi träna på vid sidan om den andra träningen.


Så tog vi lite paus med fika och prat ute på altanen. Vädret var så härligt.


Så flyttade Mia ut kartongerna och nu var även doften gömd i den sista kartongen.


Först ut var Xit

 


Så var de lilla Stella 

 

Båda var så duktiga


Så var de Emmi och jag

 

Kanske kan de vara här

 

Nej här var den

 

Duktig tjej

 

Fordonsök blev de i ett garage. På fordonet var 2 dofter gömda. Första doften gick jättebra att hitta och markera andra behövde hon lite mer hjälp och styrning.


Så avslutade vi med utomhussök och här är en liten kort film som Marie tog med sin mobil.


 

Jag är så nöjd med vår dag och med Emmis prestationer. Försöker lära mig att fokusera på de som är/var bra istället för att tänka på de som ev inte blev lika bra, oftast är de de lilla som inte fungerade som upptar mina tankar. Men inte i går då blev jag fylld med energi och inspiration.


Mia är väldig inspirerande och duktig.



Nu vet jag lite mer hur vi ska försvåra och utöka vår träning. En sak som vi behöver träna på är att få lite bättre markeringar. jag vill att hon ska "frysa" lite längre

när hon hittar rätt.


 För att inte "smitta" ner överallt så har jag i dag på vägen hem från sjukhuset köpt sugrör att lägga topsen med doften i.


De är så kul att lära sig något nytt och de är roligt att mina hundar är så olika att träna, de utvecklar mig som hundtränare.






Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards