gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2015

Workshop med Maria Brandel

Av gammelflaxen - 18 augusti 2015 14:42

I söndags åkte jag med Stina och Marie på workshop för Maria Brandel i Kungsörs hundarena.


 


De var riktat till instruktörer och utgick från hennes bok ”Från valp till stjärna”. Maria är en lätt att lyssna på och väldigt inspirerande.  De handlade mycket om belöningsutveckling, vilket för mig innehöll en hel del ”ja just det” sådant som jag tidigare tänkt på, men som ”ramlat” bort under vår träning och därför har de blivit ganska mycket slentrianmässig belöning för mina hundar.


Så nu ska de bli lite bättre och roliga belöningar igen. Jag ska än en gång försöka planera mina träningar lite bättre och försöka se till att belöningarna matchar känslan jag vill ha i beteendet/momentet. Även om de är fysiskt omöjligt för mig att explodera i fart och tävla om leksaker/godis eller ha dragkamp mm så finns de en hel del jag kan ändra på och göra, som passar bättre på tempo och ta i moment.


Hope som faktiskt fyll 8 år har gått från att vara en racer till att bli en disel……….men de finns en massa fördelar med det också. En diesel är pålitlig, uthållig i alla lägen och har en stark motor……


Förutom att de var en väldigt bra workshop, fick jag ju också tillbringa dagen med Stina och Marie. Vi hade många timmar i bilen där vi kunde prata och diskutera både hundträning och annat. Stina hade även gjort vår lunch och som alltid var de så gott.


­*


I gårkväll när de blivit svalare så fick mina tjejer träna och de tyckte nog båda två att de var ett av de roligaste träningspassen på länge. Borta var den slentrianmässigt belönande matten, nu fick de uppleva en engagerad matte som gick in för att göra allt så roligt och ”fartigt” som möjligt.


 


    

  


Vi körde även ganska korta pass och ingen av dem ville sluta……… Efter träningen så blev de lite fys i skogen. Inte mer en 30 min eftersom de fortfarande var varmt.


*


I dag har jag jobbat och de är väldigt varmt, så träningen får bli i kväll. Just nu ligger båda tjejerna ute i skuggan och sover.

I morgon ska vi (jag, Stina och Marie) ha första tillfället i vår valp/unghundskurs och vi utgår självklart från Marias bok.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards