gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 26 juli 2015

Veckor i juli

Av gammelflaxen - 26 juli 2015 13:47

Regnet öser ner ute, så idag passade bra att ”blogga” lite, de var några veckor sedan sist. Då hade vi varit ut och tävlat under sommarens varmaste helg, 36 grader ena dagen. Jag och Hope fungerar inte så bra då. I den värmen vill jag vara vid havet och Hope gräva en grop i skuggan där hon lägger sig raklång med magen mot jorden.


    


Eftersom vi i flera av momenten får nerdrag på tempot, så är de tempot jag måste försöka få upp.  Vi har inte tränat mycket sedan tävling, utan tagit de lugnt. Lite har de så klart blivit, men bara korta stunder och med fokus på mer fart och bättre belöningar. Vi har inte tränat ff en enda gång, utan ”bara” rutan, hopp/apport, inkallning, andra fart moment och lekt. Jag har försökt hitta alternativa sätt att belöna med olika godsaker.


Kamp och buslek skulle ju såklart vara de bästa för att få upp farten, men när jag inte kan kampa eller röra mig på de sättet måste jag hitta andra sätt att belöna och försöka få Hope att få en annan känsla i fart momenten, en annan motivation än hon har nu. En känsla och motivation som gör att hon tar i, även om hon inte är på topp och även om de är varmt mm.


Så vi har börjat våra korta pass med lek och små enkla ”trick” hon gillar att göra och använt olika sätt att få igång henne fast jag använder matbelöningar. Jag har även hittat ”nya” matbelöning som både hon och Emmi verkligen vill ha. Jag har tidigare också varierat belöningarna, men haft ett antal som de oftast fått.


Men vägen mot målet är ju oftast inte rak

 


Emmi har fått lite småträning, bla agility med Marie och de har även blivit nosework.

         

Som vanligt är jag för snabb att klicka, behöver längre fysmarkeringar.....


Emmi i nw


Emmi har också fått börja träna baklänges kryp, bara för att de är kul.


Andra träningspasset


 

Den sista veckan har de inte blivit någon träning alls. Vi har bara haft semester från de mesta. Hav, sol, familj, god mat, skratt och en massa mys.


Här är  bilder från veckorna som gått.

   


               


Jag tor de slutat regna nu..........hoppas att solen vill titta fram


  

 
 
johanna

johanna

26 juli 2015 23:15

härliga bilder :)

http://https://wildshenanigans.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards