gammelflaxen

Alla inlägg under maj 2013

Av gammelflaxen - 22 maj 2013 16:12

I dag på em tog Daniel sitt C kort.

Stort Grattis!!


Han har läst och pluggat till kortet, vid sidan av sin ordinarie linje på gymnasiet och klarat av alla olika licenser man måste ha för att få köra farligt gods, köra in på olika industrier osv


De allra svårast var YKB´n som alla lastbilschauförer måste ha från och med jan i år.

Så innan du får boka skrivning och uppkörning för lastbil, måste du in till transportstyrelsen och skriva YKB provet.


Från och med i år måste även alla som vill ha lastbilskort ha fyllt 21 år, men Daniel började i höstas, så han hade dispans.


Om några veckor tar han studenten.....................tänk vad tiden gått fort.


Ja ni ser väl att de här är skrivet av en stolt mamma.


I helgen var jag och Emmi till Maud både lördag och söndag för träning i fårhagen.

De känns bra, som om vi utveklats lite och jag tyccker fortfarande att jag fått bättre kontroll.


Emmi höglöper just nu, så igår passade jag på att träna Jasper istället och Hope.


Hope och jag har också klarat Dagens Trick 14 "Backa"

klicka här om ni vill se Backa









Av gammelflaxen - 10 maj 2013 09:41

I går var vi till Maud för träning i fårhagen. De är så kul att vi börjat vallträna igen, även om de är väldigt lång väg kvar innan vi "kan", men vi har inte bråttom.


Här är lite bilder


Vi börjar väl med huvud "personerna"

 

Trevliga får


Emmi har koll


Vi använder inte långlina, mina händer klarar inte av de om hon rycker till............då tappar jag linan.....De ska bli så kul när vi kommit så långt att jag kan vara utan lina. Lite bättre lydnad så.........

   


 


En liten utmaning

 


 


Ok, jag går väl då........

 


Är väldig nöjd med Emmi idag, hon lyssnade väldig bra på mig och de kändes som om jag hade kontroll.


Trött tröttare tröttast

 


Lennart och Jasper

 


Maud och Mollie

 


Efteråt åkte vi till klbben en stund och där fick Hope lite träning och de blev lite fika och prat.


I dag blir de en lugn dag, ev lite lydnadsträning innan vårt ekipage kommer på "privat kurs" gernom klubben för mig och Marie.






Av gammelflaxen - 5 maj 2013 18:26

I dag har vi tränat rapport och då blev de lite extra oplanerad störning, vilket gick bra.

Även på en tävling kan de ju dyka upp saker man inte räknat med, så dagens "störning" var bara nyttig.


Vi åkte iväg till ett ställe vi inte varit på länge. Variation på platser och teräng är bara nyttig och rolig för Hope.


 


Vi tränar fortfarande väntetider och även i dag fick hon vänta 30 min på varje station. Hon har blivit så duktig och har heltklart för sig vad hon ska göra, trots den långa väntetiden. Någon enstaka gång ska vi träna ännnu längre väntetid. (på tävlingen hade vi närmare 50 min, hur lång vänte tid de blir beror på antalet deltagande hundar)


I dag dök valpkursen upp och la spår, inte långt i från oss. Hope hade full koll på dem, men gjorde sitt jobb ändå.

 


Hon var så duktig och "taggad". Snabbare också en de första träningstillfällena, vilket antagligen beror på att i vinter har hon sprungit långt på fysträningarna (ca 1 mil/gg) och de har gjort att hon sparat på energi och kraft. Nu har hon fått gå väldigt mycket kortare, bara några km och då kommer farten också.


Efter träningen så blev de som nästan alltid "bus" som belöning.


Jasper gillar inte mammas bus, just nu

 


 


 


 


 


Lite gofika blev det också. Härligt fyllda hembakta bullar och kaffe.

 


Efter fikat och hundbuset åkte vi ner till klubben för lite lydnadsträning.


Lennart började med att läsa för oss enligt de varaibla förstärnings schemat, vilket blev jättebra och sedan tränade vi lite allt möjligt.


 


Kryp med kontakt

 


Hopp och som ni ser behöver hon sätta sig längre ut.

 

Hon tar inte i på tillbakavägen, men chansen finns ju och de är ju dumt att förlora poäng på det.


Hon kan stå stilla längre och längre

 


De gäller att hålla tungan rätt i munnen när man ska marschera


Svart

 


Vit

 


Svart

 

Tränar även på att marchera på höger sida

 


Emmi fick träna ff och då hade även Marie och Xit kommit, så då läste Lennart för oss båda.

Belv överaskad av Emmis snygga ff idag. Hoppas hon fortsätter så.


Torsdagsträningarna med skott har ju börjat så i torsdags var vi till klubben för att träna bla platsliggning med skott.


Tidigare på dagen hade vi varit hos Maud i fårhagen, jag och Emmi. Vi var även där i måndags.


Hon är väldigt fokuserad på fåren nu, stor skillnad mot i söndags. Fast de syns inte riktigt här.

 

Så glad att jag kan åka till Maud.


Daniel och Janne höll på med veden i onsdags.

Emmi var med hela tiden, trots oljud från traktorn som håller igång vedkapen och ved som kastades .

Som vanligt ska hon var mitt i allt.


Likadant i dag när vi kom hem och Janne både svetsar och kapar metall, så de låter otroligt illa...........vem ska stå och titta nära, nära om inte Emmi.........men då fick hon komma in, svetsljuset är inte bra för ögonen och alla gnistor som far omkring kan ju flyga in i pälsen om oturen är framme.


I går hade vi en vilodag från träningar och var bara hemma. Vi var hundvakt åt Ajax så lite kul hade de allt.




Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards