gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

En bra känsla vid dagens korta träning

Av gammelflaxen - 21 mars 2012 14:58

I dag kändes de jättebra när jag tränade. De var en bra känsla båda träningspassen.


Jag började med att träna Hope och vi tränade bla ff, som man aldrig kan få för mycket träning i. De blev några hela moment också, innan jag började träna in lite inför RL.


Vi har börjat på 2 olika moment inom RL som inte riktigt har koll på, bla sitt stå i position. Framför är en sak, men vid sidan tränar ialla fall inte jag, eller har inte tränat sitt, stå. Men Hope var så duktig, hon klarar de riktigt bra.Tydligen har vi fått in ordförsetåelsen på "upp å stå" så de fungerade riktigt bra vid sidan.

Självklart har vi massor att slipa på och fixa till, men de gick överförväntan.


Så nöjd med Hope.


Så var de Emmis tur. Jag har börjat koncentrea mig på linförighet/ff och kontakt med henne.

Och jag måste även där säga att de går över förväntan. I dag körde vi första steget i variabla förstärkningen.

De gick så bra. Bara jag tar och planerar träningen ordentligt...............när ska jag lära mig att inte slarva med det. De är ju så mycket roligare när de blir ett bra resultat när man tränar och går ju faktiskt mycket fortare än då man försöker gena.


Budföringen blev de också för lill skruttan och även där har de blivit framsteg.


Så härligt att sluta ett kort men intesivt pass, med en positivkänsla.


I måndags var det debatt på tv4 ang olika träningsmetoder att träna hund på.Tänkte att de vill jag se, så jag höll mig uppe till kl 23 och tittade. Blev faktiskt besviken. En äldre man som satt bredvid Fredk Steen, tror jag var helt okunning om klickerträning och vad den går ut på. De lät då så på hans uttalanden.

De skulle vara roligare och intressantare om de som kritiserar faktiskt vore insatta i vad de är emot...........


Natasja Ravenklint, gjorde inte heller så bra ifrån sig. Kanske var hon nervös. Jag vet inte riktigt hur hon brukar vara, men de är lätt att bli för teoretisk och vetenskaplig. Tror att man behöver förklara på ett annat sätt.


Tror också att man måste vara mer öppen för varandras åsikter och lyssna på varandra.

Allt handlar ju om vilken relation man vill ha till sin hund.

Har man kunskap om fler sätt att träna kan man ju välja de man tror på och passar en bäst

Klickerträning är så mycket mer än klick och godis och traditionell träning är mycket mer än korrigeringar.


I söndags var jag och mina aussisar på RL kurs igen. Den här gången var även Susanne och hennes "Tuss" med.

Jättekul. Vi byggde en bana och hade några ekipage att träna på bla.

Nästa träffa blir på hemmaplan.


Ja jag fyllde ju även år i söndags, men födelsedagen firade jag både i fredags och i lördags.


Fredagen blev en heldag i "stan" med min älskade syster. Vi började på cafe, forsatte med shopping och lunch, för att sedan avsluta med fika och tårta med föräldrar och Daniel min goa och underbara son.


Lördagen blev de fikafrämmande.


Nu ska jag ta och äta något, innan Lennart och Maud kommer och hämtar mig. Vi ska på föreläsning för Maria Brandell (fd Hagström) 













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards