gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 20 april 2013

Rapporträning i solsken med Hope, Emmi och Jasper

Av gammelflaxen - 20 april 2013 16:21

I morse vaknade jag ganska tidigt, såg att solen sken in i köket, Härligt!!


Gick upp och åkte iväg för att träna rapport. De är fortfarande både blött i skogen och på vissa ställen svårt att gå pga snön, därför körde vi efter en skogsväg. De är en sandväg och mjuk att springa på.


Hope blev överlycklig när hon kom r bilen och såg att Lennart var där och vad vi skulle träna.


Vi byggde "bo" vid A stationen och satte oss ner en stund. Hope lägger sig och blir lugn på en gång ofast, för hon vet att hon måste ligga/sitta och vara lugn och tyst innan hon får gå iväg.


 


Hon och Lennart gick iväg och jag satt i solen och väntade. Efter ca 20 min hörde Lennart av sig på radion och sa att han skulle sända henne.


Här kommer hon

 


Så då blev de belöning i form av leverpastej, korv och kel, innan hon la sig ner och väntade. Hon vill i väg helst på en gång, men sitter/ligger tyst...............lite jäspande pga av spänningen

 


Så är det dags att sända henne till C, som vanligt kan jag inte lägga upp någon film, hur kort den än är. Så klicka här så får i se 12 sek med Hope..........om ni vill.


När hon skulle gå sista sträckan från mig, tänkte jag att nu kommer hon inte att gå iväg, för när hon kom in la hon sig och sov!!.......men såklart hon gick iväg, taggad till tusen, min duktiga tjej.


Så var det Emmis tur. Hon är ju inte tränad i rapport, eftersom Hope nästan inte tränat på 2 år, så har de inte blivit med Emmi heller. Vi har ju börjat träna både Emmi och Jasper den sista tiden..................men de fattas väldigt mycket.


Emmi är väldigt laddad när hon kommer ut ur bilen.

 


Först på med tjänstetecke.

Jag vill att mina hundar hoppar upp så här på mig när jag "klär på dem" eftersom jag har svårt att böja mig och komma åt när de står med alla 4 tassarna på marken.

Så att stå så här för att få på sig koppel, tjänstetecke eller spårsele blir de belönade för.

 



 


Emmi för första gången på en station.  

 Vi tränade på att ligga och när hon var lugn så gick hon och Lennart iväg en liten bit.

Fortfarande ser hon emellan oss. Hon kan springa utan att se oss, över 500 m...........fast bara åt ena håller, så vi måste träna in att hon går ut från oss båda ordentligt.


Hon gjorde ett bra jobb idag, så glad och lycklig.


När Hope och Emmi var klara så fick de andra komma ut och de blev fullt ös. Jasper väntade vi med till efter buset, annars kan han inte koncentrera sig.


Här kommer de längst bak Picasso, sedan Hope och Jasper. Längst fram rusar Emmi.

 

Lite otydlig bild, då jag tagit den mot solen.


Lewi och Emmi

 


Lennart och Hope busar. Vilket hopp!!!

 


Medan hundarna busade passade vi på att fika och äta väldigt goda fyllda bullar.


Så var det Jaspers tur och han klarade av de vi ville träna på i dag. Han gjorde inga utflykter utan sprang bra mellan oss...............men han hade svårt att vänta hos mig, första skicket..................men de har vi en plan för till nästa gång.


De käns så bra när hundarna fått sin träning.


Väl hemma höll Janne på att laga anka och jag satte mig i solen med ett glas vin

 


De blev en väldigt god middag.


För några dagar sedan fick jag bilder av Maija, på Tiger.

Här är en mindre släkt träff, med Hopes bror och Tigers morbror Magic, Haven (också släkt), Tiger och Laban


 


En busig Tiger

 

Tiger och  Sussis lilla Astra (även hon släkt)

 


Tänkte också berätta att Emmi nu är klar med Dagens Trick 13, som var att torka tassarna.

Emmi torkar tassarna


Få se om jag hinner träna Hope också.


Ha en trevlig lördagkväll.




 
 
Maija

Maija

21 april 2013 00:19

Roligt med fint väder. Hope är så himla duktig som kan hålla sig och inte tjuvstarta fast hon tycker det är så roligt!! jag längtar tills jag och Tiger kan börja vår rapportträning :)

http://tigereye.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards