gammelflaxen

Alla inlägg den 12 oktober 2016

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50

Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva har saknats.


Men träna hund har jag gjort på olika vis hela tiden. De är som meditation och ger energi och en massa glädje.


Min utbildning är nu avklarad. De var jättekul och spännande att lära sig en massa nytt och vår lärare  Blomman var så bra, som en av mina kurskompisar sa ”hon har sått en massa fröer, som ligger och gror” och fått oss alla att fundera på de vi tror vi vet angående hundar och träning. Väldigt nyttig.


Hope på urvalsbana

 



Vi har haft väldig spännande och roliga kurshelger, mycket diskussioner, praktisk träning med våra egna hundar och vi haft både nya och erfarna ekipage att träna på.  Olika platser har vi också varit på, allt från inne på klubben, en bilverkstad, bilbesiktningen, en stor hälsingegård mm.

En massa roliga gömmor i och på allt möjligt. Vi har gjort miljötester på egna miljöbanor för att se hur hundarna är och vad de kan tänkas passa till för sök.



Emmi gillar att klättra och söka. Här hittar hon och markerar så bra

 


Examinationen var i september och de jag skulle göra var att hålla lektion i miljökänslighet, miljö och störningsträning samt hur man kan testa hundarna i enkla miljöbanor. De var nervöst, men gick jättebra. Höll först en teori lektion och sedan hade jag en litet enkel praktisk test för en 5 mån tervvalp.


Nu har jag haft min första nybörjarkurs tillsammans med en till tjej som gått samma utbildning. Vi starar upp vår andra kurs i slutet av okt och vår tredje i jan 2017. Alla kurser är redan fulltecknade och vi får lotta bland de anmälda. Även på en så liten ort som där jag bor är intresset stort för preparatsök med inriktning på nosework.


Vi har ju fler kurser på G som tex klicker, men vi lägger nog den som en tema helg.


Jag har inte tävlat någon lydnad, bruks eller rally i år och de beror på att jag går så dåligt.

Hope har hela tiden kolla på mig för att inte bli trampad på (jag haltar och har lite dålig balans) och attityden blir inte heller bra när jag går så sakta så de känns inte så meningsfullt att gå ut och tävla och redan veta på förhand att vi kommer få rätt låga poäng på ff och de moment där vi går tillsammans.


I rallyn har jag inte tränat in all högerhandling och i rapporten saknar jag en medförare. Vi får väl se hur de blir nästa år.


Jag har i alla fall gjort doft prov med båda tjejerna och de gick bra……….. men provet med Emmi blir en egen historia lite längre fram…………har blivit tillsagd att rapportera de som hände för att inga fler ska råka ut för desamma, men de har jag inte gjort.


Jag och Hope var också med på en väldigt rolig lag tävling i nosework. De var långa rätt svåra sök, med okänt antal laddningar. Tävlingen skriver jag också om i ett senare inlägg, annars blir de här inlägget sååå långt.


Jag har skaffat mig ett instagramkonto, gammelflaxen heter jag där också, så ni som vill, följ oss gärna där.


 Emmi tränar kryp bakåt

 
 









Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards