gammelflaxen

Alla inlägg den 25 april 2014

Av gammelflaxen - 25 april 2014 10:35

   Nu var det 2-3 v sedan jag skrev något, så i det här inlägget blir de blandad kompott.


I morse så släppte jag ut hundarna som vanligt och så hör jag plötsligt dova dunsar och tänkte at de kanske var mamma och pappa som var tidiga med att lämna Ajax, som ska vara hos mig idag.


Tittar ut och de är inte de som kommit, utan Emmi, som i full fart hoppar upp på motorhuven och sedan upp på taket på bilen och så samma väg ner igen.............. ett fler tal gånger!!! Min lilla toka, men hur ska hon veta att de är förbjudet när jag för några veckor sedan tränade lite dogparkour på skrotbilar................


De gäller att tänka sig för.....vilket jag inte gjort!!!


Bild från parkourträning med syster och Emmi ( på skrotbil)

 


Mamma och pappa kom med Ajax och hundarna har som vanligt 

jätteroligt.


 


Jag gick in och Ajax följde med mig. Då hör jag en brandvarnare som piper till, inte tjuter utan bara ett kort rätt tyst pip med någon min mellanrum. Ajax reagerade direkt med oro och stress, han är nämligen väldigt väldigt skott och ljudrädd. De är därför han flyttade till mina föräldrar som 7 åring. (Jag har så klart plockat ner brandvarnaren och tagit ut batteriet) Jag hade faktiskt aldrig tänkt att även ett sådant litet pip ljud skulle göra honom så stressad.


Att blåst, åska, skott, smällare påverkar stressar honom ordentligt, så han bara springer runt och inte vet vad han ska ta vägen, de vet jag, som tur är så är de väldigt sällan han behöver uppleva något sådant. ja smällare och fyrverkerier hör han i princip aldrig.


Ljudrädsla är rikitigt jobbigt för både hund och ägare och en av alla de viktiga saker att kontrollera innan avel.

men även om man kontrollerat detta och allt möjligt annat, så vet man aldrig vad som kan dyka upp, men då har man i alla fall gjort sitt bästa.


Här är mina tjejer och Ajax

 


Min rehab går inte så fort som jag önskar, Suck!! Jag har överansträngt mig för ett tag sedan, så nu kan jag nästan inte träna något allsmed hundarna igen.....................så tråkigt då jag verkligen lägtar efter att kunna gå ett långt ff.............. och inte som nu fortfarande köra fjärren, platsliggning osv alltså sådant där jag inte behöver gå.


Är helt övertygad om att hundarna tycker desamma  


Vi åker iallafall till klubben och tränar de jag klarar av, sedan fikar vi och pratar.


Något vi fortsatt med är störningsträningen.

Här är några bilder från en platsliggning vi gjorde på agility planen och de var kurs på vanlig plan. Vi la hundarna i en cirkel och flyttade sedan så vi stod hos någon annan hund ett tag.


Här står vi hos våra egna hundar

   

   Här står maud hos Hope, jag med Xit och Marie hos lille P

 

Vi trämnar också fjärren då och då genom med att Hope står framför mig med nosen framåt eller att hon är bakom ryggen på mig. Jag måste ju försvåra de lilla vi tränar så vi utvecklas något.

   

Inget rak snygg läggande här, men de har blivi mycket bättre. Nu ligger hon oftast rak och med huvudet rätt fram och även sätter sig upp snyggt och snabbt. Stående är inte riktigt lika bra än................men vi jobbar på det


Ännu en platsliggning med störning. Här är det Xit, Peo och Emmi. Jag går bakom med kryckor, framåtsaänmdandet gubbarnas kläder blåser och prasslar, Marie, Maud och Stina bygger en RL bana undertiden hundarna ligger.

 

De här finingarna brukar också vara bra på att störa. Oftast via sin doft på plan..............Hope bryr sig inte medan Emmi är lite intresserad.

 

De blir mycket fokus på störningsträning just nu , som jag skrev högre upp, på något sätt måste jag ju försvåra och utveckla vår träning.


Störningsträningen är ju också väldigt viktig om man vill tävla. vad som helst kan

ju hända, skällande hundar, ösregn med domare i regnponscho som ser läskigt ut, hundar som kommer lösa och busar, vilt mm. De går ju inte att förutse allt och inte träna på allt heller, men man kan ju träna på vissa saker som är mer troligt att de kan hända tex skällande hundar, busiga barn osv   


I går på klubbens platsliggning blev de lite störning av en hundsom letade matte och kom springande, även av en nybörjar hund på agilityn som racade runt och hade såååå kul.


Här kommer lite fler bilder


Emmi

   

Ajax och Emmi

 

 

Ajax och Emmsi   

 

Här brukar vi ofta ta en paus när vi fystränar

 

Nu ska ja gå ut i solen och ta lite fika och forsätta läsa i min bok som är så spännande och bra.


















Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards