gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 21 juli 2012

Lydnad, vallning och spår

Av gammelflaxen - 21 juli 2012 16:53

De är vad vi gjort den här veckan. förutom mys vid havet 3 dagar också.


I måndags träffade vi Marie och Susann på klubben. Marie körde igenom mig och Hope.

Här är några bilder som Susann tagit.


Platsliggning med Lotus och Xit i ca 7-8 min

 


Linförighet, som idag inte gick så jätte bra..............massa "snea" sitt

 


Däremot hade hon väldigt snygga ingångar i flera moment


Hopp

  

Och här är hon på väg till rutan. Vi som hade så mycket strul med inlärningen och farten.

De var mitt "hata träna momnet"

Men se vilken fart hon har nu i starten till den

 

Goa fina Hope


Emmi fick också träning. Vi körde budföring med henne. De gick jättebra, men de finns så klart en del kvar att jobba med som alltid.

Marie kampade också med henne. Kampa sitt, kampa ligg, kampa gå till matte osv

Fika och prat också såklart.


Så i torsdags åkte vi till Fårfarmen för att träna lite. Lennart och Jasper kom också.


Här är fåren, vi övade oss på

 


De gick i en rätt stor hage. Inte den på 25mx25m Emmi har nu tänt till ordentligt på fåren, så de är till att lära henne hålla avstånd och stanna på kommando. Jag hade henne såklart i lina, vilket de verkar som jag kommer behöva ett bra tag.

Men vi fick ialla fall fåren att lita på oss.............genom att Emmi fick hålla avstånd, så de blev inget spring.


Vi delade upp tiden i 15-20 min /hund och den sista gången vi var in fungerade de väldigt bra. Emmi stannade på kommando och sedan som belöning så fick hon gå efter fåren. De behövs inga hårda ord annat sådant. Hon lyssnar på mig riktigt bra. Jag gick nämligen själv med henne och de var så kul................. så nu håller jag tummarna att foten klarade av det. Vi ska försöka åka dit flera ggr/vecka för att få till grunderna ordentligt.


Till vår hjälp hade vi Maud i hagen med oss, som varit där och vallat i den ännu större hagen med Peo och Molly, båda bc. hon kom med bra råd och tips. Kändes skönt att hon var där.


Efter träningen så blev de fika med Maud, Tina, Reine och Lennart

 


Så idag har vi spårat tillsammans med Marie, Maud och Lennart.


De blev en heldag med fika spår och prat.

 

Go hjärtat Jasper


Hope fick ett lägrespår med 8 pinnar. Hon missade 2. I dag hade vi inga spårmarkeringar och ingen hade gått ut sitt eget spår. Marie gick med Hope och här kommer de tillbaka.


 


 


Marie hade filmat med sin telefon så jag kunde se delar av spåret. Jättekul att få se.

Duktig tjej!!!


Marie gick även med Emmi. Hennes spår låg över 3 tim och de hade varit 2 olika hundar i spåret innan och även en person.


Hon var så duktig, min lilla tjej!! Gick klockrent spåret och markerade alla 8 pinnarna. Så glad över henne, hon  är så duktig.


Marie hade även filmat Emmi i spåret och de var jättekul att se. Filmerna var förlånga för att kunna maila via telefonen till mig, men så kul att se henne jobba.


Här är Emmi på väg till mig när spåret var klart

 


Så i full fart tillbaka till Marie


 


för att hämta slutpinnen och stoltsera med


 


Tack alla för en bra vecka.

De var väldigt härligt att vara vid havet ett par dagar också............då känds det som sommar. Hoppas på en havsdag i morgon också och sedan mera hundträning i veckan av olika slag.




 
 
Ingen bild

Marie o Xit

21 juli 2012 21:53

Vilken härlig dag :) :) :)
Och vilka duktiga tjejer du har!!!! Sååååå himla duktiga att spåra och de markerar ju pinnarna även om det är på deras alldeles egna speciella vis :) Huvudsaken är att vi hittar dem och det gör vi ju
Ska försöka få till filmerna också så du får dem och kika på
Tack för idag och ha en härlig dag vid havet imorgon. Hoppas på sol för mina planer är att ligga i solstolen mest hela dagen och kurera förkylningen....kanske kanske blir det en sväng till klubben och lite lydnadsträning också... men annars blir det till veckan
Massa kramar från oss ♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards