gammelflaxen

Alla inlägg den 7 november 2012

Av gammelflaxen - 7 november 2012 13:45

Jag tänkte på hundarnas ordförståelse tidigare idag, varför de dök upp helt plötsligt vet jag inte.


Jag vill ju att mina hundar ska förstå mina komandon, jämt och inte bara när de är i en viss position i förhållande till mig, eller om de finns andra miljösignaler som också hjälper dem förstå vad jag menar. På "plan" där kan de ju orden, iallafall om jag står som jag brukar osv


Om jag säger sitt, så vill jag ju att mina hundar ska sitta, även om jag står med ryggen emot dem eller om de är på långt håll, om jag är hes mm


Om jag säger stanna så vill jag att de genast stannar, även om vi inte tränar tex inkallande med ställande, eller är ute på promenad osv


Fast jag vill ovanstående, är jag vääääääääääääldigt dålig på att träna signalkontroll ordentligt och många med mig har jag märkt.............men vissa ord behöver man inte träna, de kan hundarna av sig själva.

(eller de blir ju tränade och väl belönade, annars skulle de ju inte fungera)


Jo nu kom jag i håg varför jag kom att tänka på ordförståelse. De var i morse innan jag fått på mig kläderna och innan hundarna varit ut, då kom jag på mig själv med att stava G Å  U T, som man gjorde när man hade små barn och inte ville att de skulle förstå och jag sa till pappa Janne."ska vi köpa GLASS"


För just gå ut, gå och kissa och en del andra ord förstår mina hundar direkt. De spelar ingen roll om de ligger och sover, busar, jag ligger, sitter, är i samma rum som de, eller bara pratar med någon och ut eller kissa näms, så kommer de flygande och vill gå ut. (ja de är den del till ord som de kan på samma sätt)


Tänk om man hade sådan ordförsetåelse på andra kommandon, men att jag inte har det betyder ju att jag tränat för lite på de och att hundarna inte alls tycker dessa beteenden är lika roliga eller att inte belöningen varit tillräcklig.


Kanske dags att träna lite mer på signalkontrollen.........


Jonna 13 1/2 år på sin favorit plats

 



För ett tag sedan då vi hade lite "finare" middag och hundarna var utvisade till hallen, låg där och sov.

Vi och gästerna satt och pratade och efter ett tag sa jag "varsegod" för att vi skulle börja äta. Ordet var mitt i en en menig och vad händer...........jo in stormar 3 glada förväntansfulla hundar "får vi komma nu, vad ska vi få"


Tänk om desamma kunnde hända när de gäller komandon på olika moment. Att de förstår orden, var vi än är och hur jag än står och vart som än händer runt oss.


Drömsenario?? eller......



I dag efter jobbet (jag slutade tidigt) så blev de lite fysträning, inte så långt ca 2,1 km i full fart som alltid, mina godingar. De älskar att springa snabbt.


 

  

 

Vila och lite streching efter träningen

Bus

 



Emmi och mamma Hope

 

Emmi har som vanligt tuggat på Hope


Emmi

 


Sedan kom Lennart med sina 3 och då blev de bus i ca 1 tim.


 


 


 


Fint väder var det idag

 


Jonna

 


Slick belöningen duger i konkurans med de andra

 


Även för Jasper

 



Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards